HOME FORUM Wandelgebieden Kungsleden: Saltoluokta / gpstrack / stafkaart / trein

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Hey,

Bij deze wat concrete vragen naar mijn volgende trektocht toe.  Het is een amalgaan van vanalles…

Bedoeling is op ons tweetjes met de ski’s en rugzak Kungsleden te doen, van Abisko tot Saltoluokta zonder langs Kebnekaise-fjallstation te gaan.  Indien veel tegenslag wordt het Abisko – Nikkoluokta.

Eerste vraag;

zijn er buiten wikiloc nog websites waar je makkelijk gps-tracks kan terugvinden?

Aan de hand daarvan zie ik hoe anderen gegaan zijn, maar vooral ook hoelang ze er over gedaan hebben.  Al moet ik zeggen, de ski-uren die ik al gevonden heb voor ons traject lijken me niet echt realistisch met een rugzak van +15kg.  Meer dan 7km per u??

Vooral voor het gedeelte Singi-Vakkotavare-Saltoluokta vind ik quasi niets, enkel wandelroute.  Zijn er mensen die dit stuk al met de ski’s gedaan hebben?

In Vakkotavare kunnen we de bus pakken, maar als we een dagje speling hebben éénmaal daar aangekomen zouden we ook richting Saltoluokta kunnen, voornamelijk over het meer.  STF raadt dit af owv onstabiel ijs/stuwmeer.  Ik zie toch snowmobileroute lopen op de gps-kaart?

Enkel in Kebnats (bus) kan je oversteken zeggen ze, wat hebben jullie hier gedaan?

Dan de stafkaart, wat betekenen volgende woorden:

Svag is (op het meer)

Ruskm = ruskmarkierung = ? (op het meer)

In beste geval geraken we dus in Saltoluokta en met bus tot in Galliväre.  Van daaruit dan trein naar Kiruna.  Die gaan we niet op voorhand vastleggen, maar is er kans dat we er niet meer op mogen wegens volzet?

Of dat we een heel hoge prijs betalen tov prijs die ik nu op internet vind?

Als jullie hier iets op kunnen zeggen, dan zijn we weer ferm op weg geholpen!

alvast bedankt!

Jef

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

svag is (klinkt als “zwak ijs”) = thin ice (volgens google translate)

ruskmarkierung = met takken aangegeven wegaanduiding

Langsheen de Kungsleden wordt de winterwegaanduiding veelal gegeven met een groot kruis op een metalen palen (type treinweg overgang). De tijdelijke markeringen (zoals over de meren), wordt gezet met takken die op regelmatige afstand rechtop uit de sneeuw steken. Deze markering wordt ook gebruikt op andere, minder populaire, routes.

Ik dacht dat er binnen het Stora Sjöfallets en Sarek National Park een verbod was op terreinvoertuigen en snowscooters? Volgens de stafkaart loopt de snowscooter route van de Kungsleden via Vietas en niet via Vakkotavare. De eerste oversteekplaats is dan Kebnats.

In je post vermeld je de periode dat je wil gaan niet. Hou er rekening mee dat wanneer je vroeg op het seizoen gaat (grofweg voor de paasvakantie) hutten niet open zijn, tijdelijke markeringen nog niet zijn aangebracht en er veel minder tot geen openbaar vervoer is.

Trein van Gällivare naar Kiruna zal wel geen probleem zijn. De slaapcoupés en slaapzetels kunnen volzet zijn, maar die hebben jullie niet nodig. Afgaande op de site van de Zweedse spoorwegen zijn de prijzen nu of over 3 maanden (vroegboek acties) niet echt verschillend voor dat traject. De lokale spoorwegmaatschappij, en de bussen, zijn wel een pak duurder dan de nationale trein.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Wij zijn daar niet zo lang geleden geweest (abisko en kiruna) en het openbaar vervoer (bus en trein) werkt wel vlot. Je kan met beiden vanuit kiruna naar abisko.

Opletten met die meren en rivieren. Laatste jaren is door global warming dit heel onvoorspelbaar. Wij waren in Januari in Abisko (zowat het koudste) en toch was de rivier niet dicht gevroren en waarschuwde STF om niet over die rivieren of meren te gaan.

Kungsleden was bij ons enorm goed aangegeven (we hebben er wel niet veel van gedaan want we deden alleen dagwandelingen en er is maar beperkt daglicht).
    Om je een idee te geven voor cross-country over Kungsleden en groot deel offtrack (door het bos en met cross country skies tot voorbij je knien zakken):
    Distance 5.56 km
    Total time: 3 uur
    Moving time: 2u35 min

Sneeuwschoenen over Kungsleden (met zijwegen om naar dingen te gaan kijken wel):
    Distance: 7 km
    Total time: 3u36 min
    Moving time: 2u56 min

We waren er wel om rond te kijken en als je puur doorboomt om afstand te doen kan je wel wat meer doen vermoed ik. Ik heb me nooit moe gemaakt 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Trein: zitplaats en prijzen, daar zou ik mij geen zorgen over maken.
    Dun ijs tot open water zal vanaf Vietas een probleem zijn door de stromingen op het meer als er water van de hogere meren wordt geloosd.
    Zelf bij Saltoluokta is het gevaarlijk als je je niet aan de gemarkeerde route houdt. Ik heb mij daar laten vertellen dat er jaarlijks mensen sterven omdat ze de kortste weg vanaf kebnats nemen en door het ijs zakken. Het ijs wordt daar ook sneeuwvrij gehouden. Vermoedelijk om dichtvriezen te bevorderen.
    In mijn herinnering zag ik wel volk op skies op suorvajaure toen we er met de bus voorbij reden.
    Je moet al meer dan een dag hebben maar een alternatief dat je eens zou kunnen bekijken als suorvajaure veilig is om door te steken naar Pietsaure. Zo omzeil je het dunne ijs.
    Ik vond dat best een mooie hoek doordat het meer omringd is door een paar uitgesproken toppen maar dan heb je een tent nodig
    Waarschijnlijk kan Joery daar ook zinnige zaken over zeggen.

Jef Dr
    Deelnemer

bedankt al voor de antwoorden!!

Dacht dat die svag is een afkorting was, vandaar dat ik het nog ni gegoogled had.  Maar dat kan zeker kloppen owv stuwdammen daar.

We hebben gekeken wanneer de hutten open gaan en in principe zijn we overal net op tijd.  Enkel als we afslaan naar Nallo zullen we het met winterruim moeten doen.  Kan iemand daar nog iets over zeggen?  Lijkt me wat stom om enkel voor Nallo gas te moeten kopen…  er zou slechts beperkte toegang tot hout zijn…

Tijdelijke markering nog niet aangebracht.  Ik dacht dat de ganse route met houten kruisen was?  Enkel de meren dan, die ruskmarkierung?  Het zal zonder ook wel lukken.

De route gaat af en toe idd over meren (andere dan die stuwmeren).  Als het niet veilig is zal de huttenwacht het ook zeker wel vermelden zeker.  Als die in januari nog niet dichtgevroren was zal dat nu toch niet zoveel beter zijn schat ik.

Off track geraak je ni goe vooruit met skis, da’s wel duidelijk ja.

Trein is vermoedelijk wel oké dus.

Suorvajaure leek me wel te doen, daar staat ook nergens svag is op.  Vervolgens richting Pietsaure lijkt idd veiliger, maar zonder tent niet te doen vermoedelijk.  We zien nog wel wat we daar doen, eerst al maar in Vakkotavare geraken :-).  In hun antwoord vermeldde STF dat route richting Vakkotavare lastig kan zijn qua hoogteverschillen, zeker vroeg op seizoen.  Alternatief dat ze voorstellen is langs meer Teusajaure-Satisjaure naar Stora Sjofallethotel (Vietas), maar da’s qua afstand ook te ver lijkt me.

Nog geen antwoord op de wikiloc vraag, maar neem aan dat er niet echt een valabel alternatief online is.  Anders was ik dat al wel tegengekomen…

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Jef,

Je kan ook eens dag 86 lezen op http://www.skipaddlenorway.com/2009/03/

Daar beschrijft de auteur zijn tocht van Saltoluokta naar Teusajaure. De trip is 48 km en hij heeft er 11u over
    gedaan. Dat lijkt me bijzonder pittig 🙂

Wat de gps tracks betreft, die zoek ik algemeen bv ‘kungsleden gpx’ googelen en zie dan wat er allemaal uit de bus komt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Van Tuesajaure kan je beter naar Vietas skiën via Gagirjavri. De route tussen Vakkatovare en Vietas is toch niet interessant.

Het meer Langas kent onbetrouwbaar ijs elke winter. Nabij Vietas vriest het meer nooit dicht door de uitstroom van de nabije stuwdam. De scooter track loopt langs de baan om dichter naar Saltoluokta over het meer te lopen vlak langs de oever. Tussen Kebnats en Saltoluokta wordt er een oversteekroute gemarkeerd met takjes die kan verlegd worden afhankelijk van de stabiliteit van het ijs (en daardoor in serieuze kronkels kan liggen). Dit is een weinig interessante maar wel de snelste route naar Saltoluokta.

Een interessantere optie is om nabij Vietas de rivierarm die uit Gartejavrre stroomt over te steken (net voor de waterval). Wat verderop heb je de gezellige Sjöfalsstugan, een onbewaakte hut die zelden bezoekers krijgt. Er is hout en een kachel (bij mijn bezoek in de winter van 2010 was dit toch het geval). Laat jezelf verrassen door de harde knallen die het ijs regelmatig maakt op het meer bij deze hut. Vervolgens kan je langs de grens met Stora Sjöfallets doorsteken langs/over Betsavrre/Pietsaure naar Saltoluokta, een veel interessantere route. Dit kan allemaal op één dag zodat je geen tent nodig hebt.

Jef Dr
    Deelnemer

Bedankt wederom, goei tips!

gekeken en Teusajaure – Sjöfallstugan is 38km waarvan 16 ongeveer over de meren.    Dag daarna over Pietsaure 18,3km.  Zou mooi zijn zo te kunnen eindigen.  Afwachten of die 38km te doen is of niet.

Over hutje zelf amper iets gevonden buiten foto.  Ze ziet er niet klein uit maar ik veronderstel best dat er geen matrassen/dekens zijn Joeri?  Of was dat wel zo in 2010?

Jef Dr
    Deelnemer

effe terug bovenaan zetten.  Joeri misschien in congé in het hoge Noorden nu?  Zo nee, kan je nog iets zeggen over die ene hut wat betreft matrassen/dekens?

Ben op zoek geweest naar hotel daar in Vietas, maar daar vond ik ook niet direct info van.  In eerste instantie wel, maar nadien bleek dat dit van Gallivare was, niet van Vietas zelf.

Stel dat we zover geraken en in Sjöfallstugan zijn geen matras/dekens, dan zullen we in hotel zelf wel kunnen logeren zeker?  We gaan al heel vroeg op seizoen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Joery hangt nu ergens in de lucht richting Patagonian
    Weg voor 6 weken.
    Doe anders eens een mail naar het fjällstation van Ritsem. Misschien weten ze het of sturen het door naar iemand die het wel weet.
    Een link naar het Stora Sjöfallets Fjällpensionat.
    Ik ken het ook als stopplaats van de bus tussen Gallivare en Ritsem. Hij houdt daar een pauze.

veerle
    Sleutelbeheerder

Ivo,

Volgens mij is de Sjöfallsstugan niet dezelfde als het Fjällpensionat (?) Of heb ik het mis?

Jef,

Als ik het goed tussen de regels lees, overwegen jullie dus zonder matje (en zonder slaapzak) te reizen?

De Sjöfallsstugan zou 1 van de oudste berghutten zijn ginderachter. Je kan misschien eens naar de STF bellen of mailen voor info…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Veerle,

Ik was op zoek naar het bewuste hotel bij Vietas omdat Jef er een vraagteken bij had gezet over
    of het al dan niet open was vandaar…
    Het was toch even zoeken eer ik hem had.
    Op de volgende is de link naar de plek op de kaart wat juister
    http://kartor.eniro.se/?index=yp&id=14834688&query=fj%C3%A4llpensionat%20lappland.
    Over Sjöfallsstugan heb ik ook geen info gevonden.
    Die van Joery als enige met een beeld langs binnen.
    Sarek 201003

Jef Dr
    Deelnemer

Ivo, Veerle,

merci!  Wist dat Joeri wegging maar niet wanneer precies.  Dan moet ik idd via Zweden verder informeren.  Wou dat in eerste instantie niet doen aangezien die stugan niet terug te vinden is op STF, ging er dan vanuit dat het niet de bedoeling is dat hikers deze kunnen aandoen.

Langs buiten zag de hut er degelijk uit, langs binnen precies ook!

Die stugan is idd iets anders dan dat hotel.  Had van hotel wel iets gevonden maar adres was dan Gallivare en dat vond ik zo raar.  Onder Vietas vond ik niets.  Maar  website van Ivo geeft idd ook Gallivare.  Alles in die buurt zal dan onder Gallivare vallen zeker…

Veerle,

hutten op Kungsleden hebben allemaal matrassen en dekens, leek me dan zo stom om toch zelf mee te pakken.  We gaan heel vroeg op seizoen, dus moet overal wel matras vrij zijn dan.  Kathy pakt wel slaapzak mee owv allergie.  In ieder geval, moesten we zo ver geraken dat ommetje langs Vietas mogelijk is en slapen in die stugan ook kan, dan hebben we misschien daarvoor dus wel mat/slaapzak nodig.  Ik hoor er achter.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Gallivare als gemeente,
    dat is een hele lap grond
    http://www.nof.nu/lokaler/gallivare/gallivare.htm

veerle
    Sleutelbeheerder

Jef,

Het is inderdaad zo dat elke STF hut daar wel over de nodige matrassen en dekens beschikt maar wat doe je
    als je door 1 of andere omstandigheid toch moet uitwijken naar een noodhut?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.