HOME FORUM Materiaal en techniek Kookvuur

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Hallo,

Vanaf 9 november zal ik voor  6 maanden door het buitenland trekken.

Momenteel bezit ik enkel een kopstuk voor de klassieke campinggaz cartouchen, die meestal niet wijdverspreid te vinden zijn.

Voor ik vertrek wil ik dus graag nog een ander vuur aanschaffen dat wat meer universeel compatibel is. Graag jullie tips hiervoor.

Concreet trek ik naar Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika (Patagonië, Bolivia, Peru en Ecuador).

Ook het gewicht speelt een grote rol want we zullen rondtrekken me enkel onze rugzakken.

Alvast bedankt!

Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Dag Wim,

Er is recent een discussie op facebook geweest omtrent kookvuurtjes en de topicstarter heeft de informatie daarvan als ik me niet vergis verwerkt in deze forumpost. Misschien best daar eens door neuzen dus? 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Je zal eerst uit moeten zoeken welke brandstoffen je in die landen aan gaat treffen.
    De kans is groot dat je uiteindelijk met een multi fuel stove zult vertrekken om op veilig te spelen.
    Hier lopen wat nieuw zeeland en zuid amerika reizigers rond die die eerste vraag kunnen beantwoorden of je vlooit reisverslagen uit.
    Volgende heeft zijn best gedaan om een overzicht te maken van verschillende multi-fuel stoves.

Je kan ook wat keuze beperkingen invoeren
    primus vs msr
    http://adventuresinstoving.blogspot.be/2012/03/primus-omnifuel-vs-msr-whisperlite.html

Wim
    Bijdrager

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb alles eens doorgenomen en ik moet toegeven dat het er niet makkelijker op geworden is. Mooi gebundeld en gedetailleerd, maar voor mij wordt het dan net weer een beetje het verhaal van het bos en de bomen…

Heel veel theorie, maar ik zou meer hebben aan de tips van mensen die er in de praktijk ervaring mee hebben. Ik ben echt nog een leek op het gebied van kookvuurtjes.

Zoals Ivo aanhaalt kies ik het best voor een multi fuel om op veilig te spelen, je komt dan vaak uit bij MSR of Primus.

Groeten

Wim

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ik spendeerde ondertussen al een tiental jaar geleden een jaar in Chili, Argentinië en Bolivië, dus iemand gaat moeten bevestigen, maar in Chili was Doite vrij algemeen beschikbaar. Ik meen me te herinneren dat je het ook in Argentinië en Bolivië vond. Over Peru kan ik niets zeggen. Iemand anders?

Ik kan me vooral herinneren dat ik jaloers was op iedereen met één van de gasbrandertjes van Doite. Zelf reisde ik toen met de Whisperlite van MSR. Naast het feit dat die helemaal niet whispert en relatief zwaar is, was het grote nadeel dat ie door de kwaliteit van de lokale brandstoffen heel veel onderhoud vergde. Niet alleen zal je alle onderdelen regelmatig moeten uitkuisen, maar je zal ook een herstelset met reserveonderdelen moeten meenemen. Zelf heb ik in Buenos Aires een nieuwe pomp moeten kopen. Voor hetzelfde geld had ik een gasbrandertje kunnen kopen…

Ik zie in je andere topic dat je ook naar Nieuw-Zeeland gaat. Anders zeker zou ik ter plaatse Doite kopen. Misschien dat hun aansluiting overeenkomt met één van de Europese merken en je je brander later nog kan gebruiken hier thuis?

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Primus omnifuel, brand op zowat alles dat brandbaar is (benzine, diesel, white gas, kerosine, butaan/propaan of sterke drank 😉 ) Doet wat het moet doen op hoge hoogte en bij lage temperaturen.

Wim
    Bijdrager

Bedankt voor de reacties allemaal.

Het lijkt me inderdaad het beste dat ik in Nieuw-Zeeland zelf een nieuwe brander koop, van Doite zelf of van Primus. Doite cartouchen zouden normaal ook probleemloos moeten passen op de schroef van een Primus.

Ik geef toch de voorkeur aan gas en het is ook net iets budgetvriendelijker dan de aanschaf van een Omnifuel van Primus. Al zou dat waarschijnlijk wel een aankoop zijn die op de lange termijn meer rendeert.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Heb zelf ook een gas brander van Primus, maar die zou ik eventueel kunnen upgraden naar liquide brandstof met de optionele  737370 Power MultiFuel Kit. Dus dat kan eventueel achteraf alsnog.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.