HOME FORUM Materiaal en techniek Koken onder vriespunt

Tags: , ,

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Als het ’s morgens -20 is en je begint te rommelen in je tent, brander aansteken, sneeuw scheppen, roeren,… dan kan je niet lekker in je zak blijven liggen. Je tent is open, daar verlies je warmte, je slaapzak is open dus ook die verliest warmte. Bevroren condens valt neer… Je koelt gewoon af.

Dat is dan weer de meerwaarde van met donsjas en al ’s avonds in je slaapzak te kruipen:

1. je slaapzak hoeft niet zo warm te zijn en kan dus lichter zijn
    2. je hebt je donsjas en zo al aan als je ’s morgens uit je slaapzak kruipt dus veel warmte verlies je normaal niet

Tijdens pauzes afkoelen is ook niet zo moeilijk bij dergelijke temperaturen, zeker als de zon niet van de partij is of het stevig waait. Donsjasje helpt niet zo veel dan.

Normaal zou dat toch genoeg moeten zijn tenzij je kleding dan eigenlijk onvoldoende is.

Dat warme drank je enkel psychologisch opwarmt…dat is nieuw voor mij. Dat het weinig energie bevat, dat klopt maar het brengt wel degelijk warmte naar binnen. Je maag wordt een klein warm-water kruikje.

Ik heb dan ook vooral geschreven, en niet enkel.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Eenmaal ik stop met wandelen, krijg ik heel snel kou. In het begin bleven we buiten zitten om te koken, maar nu doen we dat dus in de voortent tenzij het buiten uitzonderlijk aangenaam warm is (vb. een avondzon en weinig wind). Het enige nadeel is dat je moet opletten geen extra condens te creëren in de tent zelf. Als het slecht weer is, en je de voortent dus meer moet afsluiten en enkel de rits bovenaan wat openzet om iets te ventileren, is de ophoping van condens zeker een feit.

Maar hier een korte uitleg hoe wij het aanpakken om warmteverlies te vermijden:

• De sneeuwsmeltprocedure wordt afwisselend gedaan. Ik doe het meestal ’s avonds, Ivo ’s morgens. Het helpt als je met twee bent natuurlijk.
    • We zetten een berg sneeuw op een vuilzak klaar in de voortent. Het kookvuurtje wordt ’s avonds na het koken gewoon in een zak gestopt, en is zo ’s morgens meteen gebruiksklaar.
    • De donsjas gaat aan en de slaapzak wordt zo goed mogelijk toe gehouden door hem toe te ritsen tot de middel. We zitten op onze knieën om de brander en zo klaar te zetten. Sneeuw smelten kan half liggend.

Omdat we eten uit onze kookpot, kunnen we tijdens het eten niet verder doorsmelten. En na het ‘afwassen’ (lees: met wat sneeuw de pot schoonmaken) hebben we geen zin meer om terug aan het koken te gaan. ’s Morgens gaan we dus terug sneeuw smelten. Dat betekent dus dat we veelal 2u nodig hebben om helemaal klaar te zijn om terug op stap te gaan, t.o.v. 1u15 en 1u30 in de zomer. Maar bon, er zit in de winter wat minder druk op de ketel kwestie van afstanden. We zien wel waar we uitkomen.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

@Debbie, bedankt voor je reactie. Je kookt dus, behalve voor het eten, geen water? Enkel sneeuw smelten tot koud drinkwater?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Nee, we drinken altijd warme dranken vb. thee. En om de calorieën wat op de drijven, doen we daar suiker in. Ik geloof héél erg in warme maaltijden en drank, zowel functioneel als mentaal. Ook in de zomer eten we bijvoorbeeld ’s morgens een warm ontbijt (havermoutpap of muesline).

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.