HOME FORUM Materiaal en techniek Koken met een kampvuur

Tags: , ,

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Dag allemaal,

Over enkele maanden ga ik samen met mijn partner een week kanovaren in Zweden (Arvika – Glaskogenroute). Ik las op dit forum reeds enkele interessante topics omtrent zelf voeding drogen e.d. Dit lijkt ons erg interessant en we willen dit graag proberen. Gas meenemen op het vliegtuig mag natuurlijk niet en dus zijn we onze opties aan het overwegen:

– We kopen gas ter plaatse, maar ik heb reeds enkele keren gelezen dat dit niet makkelijk is in Zweden?

– We zouden kunnen koken met een kampvuur, maar hier heb ik geen ervaring mee… Is het even makkelijk om te koken op een kampvuur als met een kooktoestel? Kan je je gewone kookpotten gebruiken (http://www.asadventure.com/benl/gsi-outdoors-kookset-pinnacle-dualist-1431c30004?id_colour=5806) of gebruiken we dan beter pannen die zwart mogen worden onderaan?

– Onze derde optie is dit toestel: http://www.asadventure.com/benl/biolite-kookvuur-campstove-1432c32003?id_colour=5806 Heeft er iemand ervaring met dit toestel? Kan ik hierop koken met mijn kookpotten van GSI of beter niet? Voordeel aan dit toestel is natuurlijk dat ik wel mijn gsm en camera kan opladen hiermee…

Alvast bedankt voor jullie hulp en mening!

Groetjes, Stéphanie

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Koken op een kampvuur: je moet wel een rooster of 3-pickel met haak voorzien om je pot boven het vuur te houden. Dat is nogal redelijk zwaar om mee te sleuren. Maar met de kano moet dat te doen zijn.
    Ieder pot kan op een kampvuur op voorwaarde dat de pot niet smelt. Dit geld ook voor een gasbrander 😉
    Op een kampvuur worden potten zwart. En daarna je handen om ze proper te maken. En daarna je rugzak om de pot in te steken. Dus zorg zeker voor een zak waar ze zwart in mogen wezen. Dus je moet zelf zien welke pot je ervoor gebruikt.
    Koken op een kampvuur gaat traag. Je verliest veel warmte lans alle kanten en het vuur is niet echt heet. Meestal heb ik niet de goesting om na een dag wandelen / varen nog eerst hout te gaan zoeken, dat in de fik te krijgen ook in regenweer en dan nog eens meer dan een half uur te moeten wachten eer mijn eten warm is.
    Een gasbrander heeft een windscherm voor de efficiëntie. En de vlam is veel heter, deze ziet zelfs blauw. Met de gasbrander heb je na 15 minuten eten.
    Hoe ga je hout verzamelen? Boom omkappen? Ketting-hand-zaag mee? Of takjes sprokkelen? Daarmee duurt het nog langer dat koken. Heb je een klief-bijl-mes mee? Zodoende dat de bredere takken kunnen gespleten worden?
    Of vaar je langs hutten waar er een houtvoorraad is? Want dat maakt het een stuk gemakkelijker.
    Ook voor je houtbrandertje, daarvoor moet je eerst nog gepast hout op maat maken. Of meenemen.
    Een kampvuur heeft zeker zijn charmes. Maar ik zou gewoon gas gaan zoeken waar je aankomt in Zweden.
    Of alternatief alcohol brander, esbit, benzine brander,… Benzine heeft het voordeel dat je het overal vindt.

Hier een sfeerfoto van koken op een kampvuur. Op de foto zie je een muurtje rond het vuur om de warmte bij te houden. En massa’s gekliefd hout voor het vuur aan de gang te houden.
    IMG_2451

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Tenzij je op campings verblijft of aangelegde bivakzones met bvb bbq’s raad ik je aan geen kampvuren te maken. Het komt niet zo vaak in de Vlaamse media maar bosbranden zijn schering en inslag in scandinavië in de zomer. Niet alleen is het gevaarlijk maar bivakkeren gaat uit van een overnachting en de plaats achterlaten zoals je die aantrof: geen afval en geen beschadigingen. Dus ook geen kampvuur.
    Het allemansrecht dat in Noorwegen en Zweden geldt, ligt elk jaar weer onder vuur net door die drang van mensen om kampvuren te maken midden in de natuur.

De enige plaats waar je eventueel een kampvuur kan maken is langs een waterlijn waar getijden de brandplek kunnen overspoelen.

Daarbij, een gasvuurtje is veel gemakkelijker, betrouwbaarder en sneller en gas vind je overal in scandinavië (campinggaz, die blauwe busjes, zijn zeldzamer maar primus, coleman,… vind je in elke sportwinkel.)

groeten

Jelle

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Heb die biolite daarstraks in Antwerpen eens vast gehad en ik vond dat vrij zwaar.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Er zijn heel wat brandstoffen mogelijk: gas, benzine maar ook methanol, esbit, … en uiteraard hout.

Een gasvuurtje heeft nog altijd mijn voorkeur. Als gas minder makkelijk te vinden is, nemen we een multifuelbrander mee. Benzine is overal te krijgen, al is dat wel minder schoon om te verbranden.
    Koken op een kampvuur hebben we al in Georgië gedaan, omdat onze multifuelbrander het enkele dagen liet afweten.

Een kampvuur in gang krijgen, vraagt toch wat ervaring en uiteraard genoeg brandbaar materiaal. Belangrijk is om ook zo efficiënt mogelijk te kunnen verwarmen. Vandaar dat een bushcooker of consoorten interessant zijn, al lijkt het ook iets om mee te oefenen. Esbitblokjes kan je wel nog in de rugzak steken als back-up.

Hieronder de opstelling van een ‘gewoon kampvuur’ die wij gebruikten n Georgië, we gebruikten een kookpot die je vindt in Turkse winkels. Dat was voor 4 personen. Goedkoop en licht, maar wat groot om in de rugzak te steken. Je pot raakt inderdaad zwartgeblakerd maar als je dat meteen in het gras eens afveegt en met water afwast, krijg je dat er wel af.

P1090676

Jennes
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

In een eerdere topic heb ik de Bushbuddy beschreven. Zeker de moeite van het overwegen waard als alternatief op een open kampvuur. Overigens is in het informatiecentrum van Glaskogen gas verkrijgbaar, je zou er kunnen informeren of dit nog klopt.

Jennes,
    http://www.voetsporen.nl

Stephanie
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt voor al jullie reacties en tips! 🙂

We hebben besloten om toch maar geen kampvuur te maken en gewoon een vuurtje mee te doen. We komen aan in Oslo en daar is zeker een winkel waar we gasflesjes kunnen halen.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Wat ik ook kan aanrader is een adapter mee te nemen zodat je niet afhankelijk bent van het type gasaansluiting je hebt op je blikjes die je kan vinden

Bvb Edelrid Valve Canister Adapter

This adapter allows most screw fit stoves to be used with Camping Gaz CV resealable clip fit canisters.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Nog een adviesje van een oude rot. Als je in Zweden bent, koop dan net als de autochtonen en dubbele patroon/gasblikje(450 gr). Daar heb je voor een week zeker genoeg aan. Het restant kan je op de laatste camping laten staan met een briefje dat anderen het mogen meenemen en gebruiken. Dat weet men wel te waarderen.

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Je pot raakt inderdaad zwartgeblakerd maar als je dat meteen in het gras eens afveegt en met water afwast, krijg je dat er wel af.

Als het echt hardnekkig is, gewoon een klein bolletje staalwol en modder. Daarmee krijg je je pot terug als nieuw.

Lea en Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Gas in zweden voor een kookvuurtje is meestal van het merk “primusgas ” , verder zijn er om de haverklap grillplaatsen voorzien meestal met houtvoorraad . Wanneer gaan jullie precies , anders zou ik zeggen passeer bij ons heb plaats zat en een grote grillplaats voor het huis .

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Ik kook soms ook op het kampvuur.

• Zet je pot/pan op 3 blokken in het vuur.
    • Neem een pan met ijzeren steel, dan kan je ze rechtstreeks op het vuur/kolen zetten.
    • Maak zelf een pikkel van 3 takken(verse) en hang je pot eraan boven het vuur.
    • Maar ik raad wel eentje met een antikleeflaag aan 🙂

Succes.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.