HOME FORUM Materiaal en techniek Koeling medicatie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Beste allemaal

in dit topic hou ik mijn onderzoek bij omtrent de koeling van medicatie bij het wandelen. Zelf ben ik diabeet en heb ik een aantal besoignes.

Voor dagelijks gebruik en korte tochten (pakweg een week)

Ten eerste de insulinepen die ik elke dag gebruik bewaren op kamertemperatuur (20°C). Hierbij een voorbeeld van zo’n pen. Ik heb er twee nodig, ééntje voor snelle en ééntje voor trage insuline. Op zich is dit geen probleem. Er bestaan watergekoelde zakjes die je hiervoor kan gebruiken, te koop bij de apotheek. Elke twee dagen in koud water drenken is genoeg om insuline een aantal weken van behoorlijke kwaliteit te houden.

De voorraad insuline nodig voor langere tochten (vanaf 2 weken)

Insulinepennen in de voorraad moeten bewaard worden op een temperatuur tussen 2 en 8 °C. Ik heb zelf ervaren wat er gebeurd met insuline die niet koud bewaard wordt: de werking ervan gaat sterk achteruit. Het komt erop neer dat mijn persoonlijk schema van aantal eenheden insuline per maaltijd niet meer klopte, wat zeer negatieve invloed heeft op mijn suikerniveau (langdurige hyperglycemie voor zij die weten waar het over gaat).

De koelingsnoodzaak is zeer prangend. Een doos insuline kopen in het buitenland kost tot 80 euro (Lantus, 5 pennen). Ik heb Novo Nordisk aangeschreven hierover met de vraag of ze verpakkingen met 2 pennen zouden kunnen voorzien. Maar waarschijnlijk ben ik een te kleine doelgroep :-D. De reden voor kleinere verpakkingen: als ik 2 pennen snelle insuline heb, kan ik ze waarschijnlijk opgebruiken voor de insuline slecht wordt, zonder extra te koelen tot 8°C. En vervolgens kan ik nieuwe kopen.

Zonder kleinere verpakkingen of zonder voldoende apotheken in de wandelomgeving ben ik dus genoodzaakt maximaal 10 pennen te koelen.

Mogelijke/enige oplossing

Noch bij Vivantia (gezondheidswinkels van CM) noch bij Novo Nordisk kon men mij aan een oplossing helpen. Enig onderzoek van een bevriende hacker (iemand die graag met elektronica prutst) bracht me tot deze voorlopige oplossing. Het gaat om een koeler gebaseerd op een thermo-elektrisch effect. Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_cooling

Nu zou het erop aankomen om zo’n oplossing te testen op werkbaarheid (met zonnepaneel of herlaadbare batterijen).

Replies

Hieronder lees ik graag uw eigen ervaringen of opmerkingen. Ik heb zelf heel weinig kaas gegeten van elektronica. Ik hoop daar snel verandering in te brengen.

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van test-apparatuur? Hoe ik dat zou kunnen aanpakken zonder 200 euro voor zo’n ding te betalen wat ik misschien nooit zal gebruiken? Graag ook daar uw ervaringen!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Johan,
    ik weet niet wat voor tochten je in je gedachte hebt die langer dan 14 dagen duren?
    Als je niet iedere dag een stopkontakt hebt dan kan je het vergeten.
    Dergelijke peltier elementen verbruiken ontzettend veel stroom.
    Als ik klakkeloos de gegevens van de fabrikant gebruik:
    hij vertelt dat een powerbank van 18000mAH het apparaat 18u laat werken.
    Dan zit je nog niet aan 24u. Geloof me, die krijg je met de klassieke zonnecellen, gebruikt door wandelaars niet gevuld.
    Goed als je met je mobilhome op reis gaat of je zit ergens in een hotel en je wil zeker spelen dat je insuline goed wordt bewaard dan lijkt dat een oplossing.
    Kies voor de pragmatische oplossing. Als je al nadelen begint te ondervinden na 14 dagen (al lees ik overal dat ze minstens 3 tot 4 weken garanderen) op kamertemperatuur dan heb je pech.
    Ongebruikte insulinepennen weggooien is nog goedkoper dan te beginnen experimenteren met iets dan volgens mij toch nooit gaat werken en alles bij elkaar ook nog eens flink begint door te wegen.
    Net zozeer als je voor langere tochten je voedselvoorraden aan moet vullen zal je het ook voor de insuline moeten doen.
    Voor een backpacker lijkt het me gewichtsbesparend om geen wergwerppennen mee te nemen maar de hervulbare pennen te gebruiken.
    Genoeg manieren te bedenken om deze vullingen zo koel mogelijk te bewaren mocht je in een gebied zijn waar de temperatuur flink op kan lopen.
    Gaande van de isolatie van de slaapzak tot het meenemen van een thermosfles die je geregeld bijvult met fris water van bv een bron tijdens het bijtanken van de eigen watervoorraad.
    Als je zo’n pre fabrikaat van een petfles te pakken zou kunnen krijgen zoals volgende foto
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/PETling.jpg
    daar kunnen toch verschillende vullingen droog in worden opgeslagen terwijl ze ondergedompeld zijn in fris water.
    Laat nu de echte ervaringen maar komen.
    Mijn bijdrage was hoogstens een gedachte en ook niet meer dan dat.

Abisko
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Ik heb zelf diabetes, maar ik begrijp je medicatie niet helemaal ? Die pennen zoals op de foto zijn toch met insuline vullingen die vervangbaar is ?  Ik neem 2 buisjes mee per pen. Thuis kan ik meerdere weken op 1 vulling.

De koelingszakjes(Frizo) zijn onder te dompelen in water en gevuld met gel die dan kristallen vult. Ik ga er van uit dat die te hergebruiken zijn ?

Bij 30+ ontbindt insuline.

Er van uit gaand dat je elke dag nieuw water gebruikt zou dat geen probleem mogen zijn. Kraantjeswater moet ook lukken.

Electrisch koelen van kleine objecten is zoals Ivo zegt vrij moeilijk.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.