HOME FORUM Materiaal en techniek Kledingadvies zomertrekking Scandinavië

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een ongelijke donsverdeling tussen boven en onderkant is in termen van thermische isolatie uiteraard voordeliger, maar enkel als je de onderkant van de slaapzak ook altijd onderaan houdt in je slaap. Slaap je op je zij of woel je redelijk in je slaap, dan wordt een gelijke verdeling tussen boven en onderkant net voordeliger. Als je je slaapzak rechtstreeks bij Cumulus bestelt kan je vragen naar een verdeling naar eigen wens.

NeoAir slaapmatjes opblazen met de mond veroorzaakt condens in het matje bij lagere temperaturen en zeker als je slaapt op sneeuw. Condens in het matje heeft twee gevolgen: het isolatievermogen van het matje gaat hierdoor lichtjes achteruit en twee, op langere termijn ontstaan er schimmels in het matje die de duurzaamheid kunnen aantasten. Zo weinig mogelijk met de mond opblazen en dit zeker bij koudere temperaturen is dus zeker wel aan te raden. De Pumpzak van Neoair is helaas inderdaad onhandig, maar er zijn gelukkig veel betere alternatieve blaaszakjes te vinden of zelf te maken.

Wat windshirt betreft kan je eens kijken naar de Quechua Helium Hoody in de Decathlon. Dit windshirt is stuk goedkoper en heeft een lichtjes beter ademend vermogen dan de RAB Cirrus. Wel is het design van dit windshirt niet zo optimaal, dus passen en zien of je daarmee kunt leven. Er is over windshirts in dit topic al veel geschreven geweest.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@Arend

Gewicht is natuurlijk iets waar je best op let, maar het mag ook niet meer dan een factor. Comfort lijkt me belangrijker.

Budget , zeker op korte tijd, is inderdaad moeilijker.

Het probleem van opblazen via de mond is zeker ook een hogere (en blijkbaar reële) kans op interne delaminatie.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Yep.

Ivm mogelijke kwaliteitsverlies door mondeling de NeoAir op te blazen, kan ik je bevestigen dat er na 200 (niet gezeverd) nachten dit matje te gebruiken nog altijd geen delaminatie aan de gang is in onze matten en dat het qua schimmelvorming enorm meevalt (er zijn uitwendig wel wat zwarte spikkels zichtbaar) in vergelijking met de problemen die we hadden met de vroegere ProLites. De Prolites moest ik elke jaar gaan inwisselen (levenslange garantie). Ooit een Prolite gekocht en intussen al aan mijn 4e toe met hetzelfde kasticket.

Ik heb nog geen R-waarde daling ervaren in de NeoAir. Afgelopen april sliepen we in Sarek op sneeuw op deze matten. Koudste nacht was wel niet beneden de -10.

Woubeir
    Bijdrager

Dergelijke  delaminatie merk je niet makkelijk, maar het feit dat je matje nog evengoed lijkt te isoleren, wijst er inderdaad op dat er van delaminatie nog geen sprake is.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Allemaal bedankt voor de reacties.

Heb inmiddels een e-mail naar Cumulus verstuurd met het verzoek voor een bestelling van een Lite Line 300 met 50/50 verdeling voor mijzelf en een Lite Line 400 met 50/50 verdeling voor mijn vriendin.

@Dzjow
    : Bedoel je dit jack http://www.decathlon.nl/jkt-helium-wind-squale-blue-id_8246311.html ? Ziet er inderdaad erg goed uit, vooral de prijs. Voor 6 euro verzendkosten en gratis retour kan ik wellicht de gok wagen. Heb je toevallig nog suggesties voor alternatieve opblaaszakken?

@Dzjow
    & Woubeir: Zag dat cumulus zelf ook nog een ultralicht windjack heeft gemaakt: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/windy-wendy?gid=56&vid=1 Kan dit nog wat zijn?

@Iedereen: In hoeverre is de problematiek van het zelf opblazen van een matje van toepassing in de Hardangervidda in augustus? Als ik het goed begrijp is het vooral in echt koude omstandigheden een (mogelijk) issue?

Woubeir
    Bijdrager

@Dzjow & Woubeir: Zag dat cumulus zelf ook nog een ultralicht windjack heeft gemaakt: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/windy-wendy?gid=56&vid=1 Kan dit nog wat zijn?

Die gaat qua ademend vermogen maar even goed zijn dan die Cirrus.

En Quantum GL is heel fragiel en met een redelijk zware rugzak lijkt het mij dus nogal riskant.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

@Dzjow: Bedoel je dit jack http://www.decathlon.nl/jkt-helium-wind-squale-blue-id_8246311.html ? Ziet er inderdaad erg goed uit, vooral de prijs. Voor 6 euro verzendkosten en gratis retour kan ik wellicht de gok wagen.

Dat lijkt inderdaad het windshirtje waarover ik het heb. Wel goed passen (vooral de mauwen zijn krap) want als ik zo de bouw van je armen in je profielfoto bekijk gaat dat misschien voor jou wel eens een probleem kunnen opleveren.

@Dzjow & Woubeir: Zag dat cumulus zelf ook nog een ultralicht windjack heeft gemaakt: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/windy-wendy?gid=56&vid=1 Kan dit nog wat zijn?

Ik zou nooit een windshirtje uit Quantum GL nemen. Dat is heel fragiel materiaal voor in een kledingstuk. Wring één keer door struiken of schuur ermee langs een rots en je hebt waarschijnlijk al scheurtjes/schuurbeschadiging. Zelfs als slaapzaktijk moet je met die stof niet te nonchalant omspringen.

@Iedereen: In hoeverre is de problematiek van het zelf opblazen van een matje van toepassing in de Hardangervidda in augustus? Als ik het goed begrijp is het vooral in echt koude omstandigheden een (mogelijk) issue?

Moeilijk te zeggen, maar vocht in een afgesloten ruimte brengen kan op termijn nooit goed zijn. Schimmelvorming doet wel degelijk de isolatiewaarde langzaam dalen in zulke matjes en dat is daarom dus niet meteen duidelijk merkbaar. Delaminatie kan later nog een gevolg zijn. Dat kan snel optreden maar evengoed vele jaren of zelfs met wat geluk voor de gebruiksduur van het matje nooit optreden. Vaak merken velen nog niet eens dat het is opgetreden in hun Neoair. Persoonlijk zou ik het zonde vinden om zulke prijzige matjes niet in hun optimale conditie te blijven gebruiken. Thermarest levert niet voor niets een blaaszak bij de Neoairs.

Heb je toevallig nog suggesties voor alternatieve opblaaszakken?

Heel simpel, gewoon dat zwart ventieltje dat op de bijgeleverde oplaaszak zit demonteren en op een betere stuff sack of zelfs een simpele plastiek zak monteren. Experimenteer er maar eens mee. Op de site van thermarest vind je wel ergens een filmpje daarover. Mini pump van Thermarest kan een alternatief zijn voor als je lui bent. Je ziet ook mensen die tevreden zijn over de Flyweight Designs Instaflator. Er zit hier iemand op het forum die deze gebruikt voor slaapmatje en packraft. Zoiets kan je natuurlijk ook gemakkelijk zelf namaken met het ventieltje van de originele opblaaszak.

Arend
    Bijdrager

Ja, had al zo’n vermoeden dat dat windshirt van cumulus heel fragiel moest zijn, dus die valt bij deze af.

@Dzjow
    : ik heb geen pompzak bij de NeoAir Xlite gekregen. Volgens mij leveren ze die standaard alleen bij de winterversie (Xtherm). Heb die pumpsack een keer geleend om te zien of het wat was. Daarnaast zat op die zak geen ventieltje, maar slechts een gaatje in een stukje elastisch rekbaar materiaal. Dat moest je dan over het ventiel van de slaapmat duwen, zodat het ventiel als het ware in de zak komt te zitten.

Die pompzak van Flyweight ziet er best interessant uit. Principe lijkt alleen wel te zijn dat je in de zak blaast. Blijft het probleem van vochtige lucht dan niet (deels) bestaan?

Exped heeft een veel mooiere pompzak die tevens als drybag te gebruiken is en 50% lichter is. Jammer genoeg is die niet te gebruiken op een NeoAir…

Ben verder tot op heden niet zo’n handige knutselaar, maar misschien moet daar dan maar eens verandering in komen.

Arend
    Bijdrager

Windjacks van Quechua zijn net binnengekomen. Lijken zowel bij mijn vriendin als bij mij goed te passen. Enige nadeel is dat de mouwen niet heel ver opgestroopt kunnen worden omdat het gedeelte bij de polsen daarvoor te nauw is, maar daar is denk ik wel mee te leven. We zullen ze meenemen naar Noorwegen en hopelijk komen ze goed van pas.

Verder overweeg ik om de mat toch maar gewoon met de mond op te blazen. Die pompzak van Flyweight Designs leek me nog wel wat, maar is zover ik zie alleen in de VS verkrijgbaar. Thermarest beweert bovendien dat hun matjes ontworpen zijn om tegen opblazen met e mond te kunnen. Mocht het op lange termijn tot problemen leiden, valt het als ik het goed begrijp dus onder de garantie.

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.