HOME FORUM Materiaal en techniek Kledingadvies zomertrekking Scandinavië

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Hoi iedereen,

Komende augustus reizen mijn vriendin en ik af naar Noorwegen om zo’n 7 à 8 dagen door het  westen van de de Hardangervidda te trekken. Omdat we voor de hele tocht eten zullen meenemen is het doel om op verantwoorde wijze zo veel mogelijk gewicht te besparen. Ik zou hier graag jullie advies willen vragen over enkele kledingstukken.

Als basislaag heb ik twee shirts van Supernatural (half merino, half polyester), waarvan één een dunnere met korte mouwen is en de andere een iets dikkere met lange mouwen. Is dit voldoende?

Voor mijn tweede laag heb ik de keuze uit een dunne fleece met een korte rits en wat dikkere (ook niet enorm dik) met een volledige rits. Ik was van plan alleen de laatste mee te nemen, maar ik vind het lastig in te schatten of dit voldoende is en het misschien niet verstandiger is om ze allebei mee te nemen, zodat ze over elkaar gedragen kunnen worden.

Als laatste laag heb ik een gore-tex pro shell van TNF.

Verder heb ik twee boxershorts van Supernatural (eveneens half merino, half polyester) en twee paar merinowollen sokken van Smartwool (Phd Medium Crew) om mee te nemen. Vinden jullie twee boxershorts/onderbroeken voldoende ? Daarnaast heeft iemand me in de Bever aangeraden om drie paar sokken mee te nemen zodat je overdag kan rouleren in plaats van de hele dag met één paar sokken te doen. Hij droogt zelf elke dag een gewassen paar om de nek en bewaart een droog paar in zijn tas. Halverwege de dag gaat het droge paar uit de tas om de voeten, het inmiddels gedroogde paar de tas in en het gedragen paar om de nek om te drogen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Arend

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Die combinatie met enkel een regenjas is om te beginnen niet ideaal. Een windshirt gaat je comfort hier nog enorm opdrijven. Los daarvan zou ik de baselayer met lange mouwen nemen en de dunne fleece, maar jij kunt even goed nog beter af zijn met een andere combinatie afhankelijk van je warmtehuishouding wat altijd persoonsgebonden is natuurlijk. Twee boxers en twee paar kousen zouden moeten volstaan. Je hoeft daarbij niet van kousen te wisselen gedurende de dag, maar ieder daarin zijn goesting natuurlijk.

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor de reactie. Ik moet toegeven dat ik behalve het dragen van een fleece nog weinig verstand heb van de mogelijkheden die er bestaan voor de lagen tussen een baselayer en hardshell. De baselayer met lange mouwen icm met de dunne fleece en hardshell heb ik tot nu toe één gebruikt, tijdens wintersport. Beviel toen prima, maar ik weet niet in hoeverre dit nog voldoet tijdens een zomertrekking in de hoogte van Scandinavië. Is het ook deze combinatie die je niet als ideaal beschouwd? Zo ja, wat is er problematisch is aan? Begrijp ik het goed dat je me verder aanraadt om dit aan te vullen met een windshirt? Is zoiets hetzelfde als een ‘windstopper’? En hoe/wanneer draag je dit?

Ik heb het overigens niet snel koud. Zeker niet sneller dat de gemiddelde persoon.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Hoi Arend,

Je gaat het overdag niet koud krijgen, want dan zweet je volop en wil je zo weinig mogelijk aanhebben. Ik draag bv. pas 2 fleeces rond het vriespunt. Maar ik heb het persoonlijk ook niet snel koud. Je gaat het vooral fris krijgen s’avonds, wanneer je geen inspanning meer doet. In het slechtste geval kruip je dan gewoon in uw slaapzak. In geval van twijfel (ik zou pas twijfelen als ik iemand ben die het sneller koud heeft dan zijn vrienden – denk aan een doordeweekse lenteavond) kan je voor de Hardangervidda in augustus een dunne donsjas meenemen, die kan je dan tijdens rustpauzes en s’avonds aantrekken.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Begrijp ik het goed dat je me verder aanraadt om dit aan te vullen met een windshirt? Is zoiets hetzelfde als een ‘windstopper’? En hoe/wanneer draag je dit?

Een windshirt is eenvoudig een verzameling van windbrekende kleding waarvan Gore Windstopper een deel is en laag op de ladder staat qua ademend vermogen. Meestal/bijna altijd wordt de term ‘windshirt’ gebruikt voor lichte windkleding type Rab Cirrus, Patagonia Houdini,  enz …

Hoe te gebruiken ? Meestal over je basislaag. Breekt de wind en beschermt vaak ook in het begin tegen lichte neerslag waardoor je pas je regenlaag moet aandoen bij continue/zware neerslag.

Arend
    Bijdrager

Wederom bedankt voor de reacties.

@Sven
    : Het is inderdaad voor na het lopen dat ik me afvraag of het voldoende is. Heb het zeker niet sneller koud dan anderen dus er is denk ik niet veel reden heb tot twijfel. Blijf het alleen moeilijk vinden om te voorspellen hoe de vermoeidheid en wellicht de honger richting het einde van de trek zijn tol gaan eisen. Daarnaast heb ik de meest uiteenlopende verhalen over temperaturen op de Hardangervidda gezien.

@Woubeir
    : Aha, heb in middels nog wat meer op internet gekeken naar het fenomeen. Wat is het exacte voordeel ten opzichte van een proshell die ik toch al meedraag? Heb al hele lichte gezien windshirts gezien, maar hoe zit het dan met de slijtvastheid van dit soort kleding? Is een rugzak van 18 of 20 kilo hiervoor wel geschikt?

Woubeir
    Bijdrager

@Arend

veel aangenamer en goedkoper dan een proshell die je daardoor minder moet dragen en daardoor nog een stuk langer meegaat Slijtvastheid met zware rugzak hangt af van model tot model, maar was bij mij alvast geen probleem.

Voor de warmte altijd een muts en handschoenen meenemen.

En ik had een jas bij met synthetische isolatie bij die qua warmte ongeveer overeen komt met een lichte fleece, en dat was geen enkel probleem. Wel is die jas (bijna) winddicht en een fleece niet.

Arend
    Bijdrager

Ik blijf me wel afvragen hoeveel je nu werkelijk in een windshirt loopt tijdens het backpacken. Ik heb het met zo’n rugzak op toch wel erg snel warm. Als het dan in de praktijk alleen voor pauzes en na afloop gebruikt gaat worden is de lichte fleece en de proshell (die dan zonder rugzak ook niet snel gaat slijten) waarschijnlijk wel genoeg. Toch ga ik misschien wel eens kijken voor een windshirt. Veel mensen zweren erbij zo lijkt het, en het biedt de mogelijkheid om voor kortere (dag)tochten de proshell misschien wel thuis te laten. Ook voor hardlopen en trailrunning bij guur weer lijkt het me wel een fijn ding. De Rab Cirrus en Pantagonia Houdini zien er allebei goed uit. Lijkt er alleen op dat dit soort jacks lastig te verkrijgen zijn in Nederland en bv in Engeland (Rab Cirrus) besteld moeten worden. Dat is wel erg jammer, aangezien ik graag iets eerst pas. Iemand toevallig nog tips voor verkooppunten?

Edit: Nog over de muts. Ik dacht hiervoor een buff van merinowol te kopen. Iemand daar ervaringen mee?

Woubeir
    Bijdrager

Een windshirt draag ik nagenoeg op alle wandelingen en is oneindig veel  nuttiger en aangenamer dan een regenjas (en ik heb het ook snel warm). Warm is die eigenlijk niet op zichzelf; lichtjes warmer kan het wel zijn door de buffer aan lucht die eronder bij komt. En wordt het toch te warm voor jou, probeer dan eerst te ventileren (rits openzetten, mouwen opstropen, …). Ook een lichtere kleur kan al redelijk veel doen om oververhitting tegen te gaan.

Je regenlaag thuislaten op een dagtocht ? Zou ik niet doen. Nergens kan het weer zo snel omslaan als in de bergen. De ene moment stralend weer en een kwartier later kan het gieten/sneeuwen tot en met. En alleen je windshirt is dan niet genoeg.

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor de feedback. Op basis van jouw ervaring en advies ga ik denk ik toch kijken of ik er nog een op de kop kan tikken voor augustus. Wat zeg je hiervan: http://www.rockrun.com/rab-cirrus-pull-on/ ?

Met thuislaten doelde ik verder voornamelijk op dicht bij huis (Nederland/België), waar het makkelijker is om het weer in te schatten.

Woubeir
    Bijdrager

Het moeilijke aan een windshirt kiezen, is dat er nogal grote verschillen zijn in ademend vermogen en wat goed is voor de één kan onvoldoende zijn voor een ander en Rab Cirrus lijkt meer aan het benedenspectrum te zitten. Maar kijk ook eens naar bvb. de Rab Alpine.

Ook voor dagtochten thuis heb ik altijd een regenlaag mee. Een lichte, goedkope noodponcho is genoeg.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ik ben een tijdje terug bij je presentatie geweest over jullie reis in Pantagonia. Heel indrukwekkend. Ik zag je post op hikingadvisor over de cumulus lite 300. Ik stuur je dit bericht omdat ik overweeg dezelfde slaapzak aan te schaffen voor zomertrekkings in o.a. Scandinavië en IJsland. Je gaf dat jullie het rond het vriespunt prima volhouden in de lite 300, ondanks dat wat hogere comforttemperatuur. Ik vroeg me af of jullie veel kleding dragen tijdens het slapen. Denk je dat deze slaapzak voor mij gaat volstaan? Of dat ik beter af ben met de lite 400? Ik ben in principe niet van plan veel anders dan (merinowollen) ondergoed te dragen. Ik kijk uit naar je reactie!

Ik kreeg dit bericht via mail, maar post liever het antwoord hier als je dat niet erg vindt.

Katrijn draagt altijd merinowollen baselaagje in de slaapzak. Ikzelf enkel een merinowollen slipke 😉
    Belangrijker dan de slaapzak blijft het slaapmatje. Wij sliepen tijdens deze test op een Thermarest NeoAir All-Season.

Het is de combinatie die de warmte bepaalt. Toch kan ik niet inschatten of jij kouwelijk type bent of niet. Ik ben dat zeker niet, Katrijn iets meer.

Hope this helps.

Arend
    Bijdrager

Hoi Steve,

Bedankt voor je reactie. Het is zeker geen probleem dat je het hier post. Het topic waar je je reactie eerder had geplaatst was echter gesloten, dus vandaar mijn mail. Ik ben zelf ook zeker niet van het kouwelijk type, dus ik hoop dat jouw ervaring een goede graadmeter is voor mij. Het matje dat ikzelf gebruik is de NeoAir XLite. R-waarde is wel een stukje lager dan de All-Season zie ik, maar als ik Thermarest moet geloven ga je dat verschil pas echt merken als het meer dan een paar graden vriest.

Jouw reactie is denk het het laatste zetje dat ik nodig had om voor de lite 300 te gaan. Mijn vriendin is wat kouwelijker dus die gaat dan voor de lite 400.

Nog een tweetal vragen:

Ik heb eerder gelezen dat de verdeling van dons in cumulus slaapzakken ongelijk is (meer bovenop dan onderop). Iemand raadde zijslapers aan om tegen cumulus te zeggen dat ze de dons gelijk verdelen voor een beter comfort. Weet jij hier meer over?

Daarnaast was ik benieuwd of jullie een pompzak gebruiken voor het opblazen van jullie matjes of het gewoon met de mond doen. Ik had begrepen dat het opblazen van matjes met de mond voornamelijk een probleem is op wintertrekkings en niet zozeer wanneer de temperaturen boven het vriespunt blijven. Misschien kan jij hier uitsluitsel over geven?

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Yep,

De donsverdeling is idd klein beetje ongelijk met wat meer dons bovenop dan vanonder, maar groot is het verschil niet. Nog te weinig getest om daar uitsluitsel over te geven. Eind juli zijn we voor een maand weg naar Lapland en daarna kan ik wat meer kwijt hierover.

Voor het blazen van de matjes doen de longen en lippen het werk, zowel in de winter als in de zomer, zowel op zeeniveau als op 6000m.

Zo’n blaasbalg is overbodige ballast 😉

Arend
    Bijdrager

@Steve: Aha, bedankt voor de reactie. Ik zal ook aan de mensen van cumulus eens vragen of ze hier een specifieke opvatting over hebben.  Wij gaan begin augustus weg dus jullie ervaring in Lapland zal helaas net te laat komen.

Ik heb laatst tijdens een weekend in de Ardennen zo’n NeoAir Pumpsack geleend en uitgeprobeerd, maar vond het zelf niets. Als ik jou zo hoor zal het met dat ‘gevaar’ van vochtige lucht via de mond ook wel meevallen.

@Woubeir
    : Bedankt voor de suggestie. Helaas zie ik wel dat zowel het gewicht als de prijs flink omhoog gaan. Aangezien ik al flink wat uitgaven heb voor de uitrusting voor deze vakantie en op gewicht probeer te besparen, weet ik niet of de aanschaf van een goed windshirt er dit jaar inzit. Misschien voor een volgende tocht :).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.