HOME FORUM Materiaal en techniek Kleding

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

De goeiekoopste van de stock americain op de Wijgmaalsesteenweg in Herent. Lijken verdacht veel op het huismerk van de AS adventure van het jaar voordien tegen +/- de helft van de prijs.
    Ik gebruik deze broeken ook als huis tuin en keukenbroek. Lichte stof, is redelijk rap droog. En na een jaar is de broek versleten.
    ayacucho dunya zip off

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Bergkonijn, Woubeir, Debbie: welk model afritsbroek heb je, of welke samenstelling heeft de stof van je broek?

Het model wordt al lang niet meer gemaakt. De stof is 100% nylon van ± 113 g/m² en 70D x 160D (had ervoor één met een 100% nylonstof van ± 197 g/m² en 160D x 1250D en die was veel te warm).

Ik ben hier eigenlijk meer op zoek naar een jas die een warmteonweer draaglijker maakt en die typisch na 1  uur in de regen gewoon doorlekt, zoals een windshell.

Gevaarlijke veronderstelling want 1 uur lang zonder doorlekken, halen niet zo veel windshells. En als ze het wel halen dan is het maar de vraag hoe goed die ademen.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

@Woubeir, wat gaat er bij jou in de rugzak als regenjas tegen een mogelijk warmteonweer of een tropische bui van rond de 2 uur?

Woubeir
    Bijdrager

Gewoon de regenjas die ik altijd bij heb. Die 390 gram lukt nog wel. 🙂

Heb wel nog niet zo lang een Montane Minimus in fluogroen als noodregenjas voor op de fiets (fluogroen voor de zichtbaarheid). Kan ik misschien eens meenemen. Het ademend vermogen valt wel tegen, maar ja, heb die dan ook nog maar zelden aangehad.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

@woubeir, en die 390, dat is een 3laags?
    En de minimus is meer waterdicht dan ademend dus? Want ik heb juist schrik dat de minimus broek te ademend en dus niet zo waterdicht is.

Woubeir
    Bijdrager

Die 390 is een soort hybride zeg maar, uit Paclite met 3-laags GTX op de schouders.

De Minimus is uit Pertex Shield + en dat is gewoon waterdicht (20.000 mm dacht ik). Wel niet zo duurzaam, maar bij een broek …

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik heb de Dalao mt zipp-off trousers van Fjallraven: http://www.fjallraven.nl/daloa-mt-zip-off-trousers.

In de meeste klimaten, zeker in Europa, moet je op alles voorbereid zijn. Als je meerdaagse tochten doet, moet je het weer nemen zoals het komt. Als ik je principe van shelter opzetten bij langdurige regen zou toegepast hebben vorig jaar in Bosnië-Herzegovina, dan zouden wel niet ver geraakt zijn. Een regenjas moet mij dus langdurig kunnen beschermen en doet dat ook. Natuurlijk kan je niet alle vocht buitensluiten maar toch veel. Andrew Skurka test de extremen van kledij omdat hij zo lang onderweg is, zowat qua lengte van etappes als aantal dagen. Hij heeft uiteraard veel ervaring maar niet alles van zijn tips zijn even veel van toepassing op gewone stervelingen zoals ik.

Woubeir
    Bijdrager

Andrew Skurka test de extremen

Daar zeg je het. Het is niet omdat hij dat zegt, dat je dat dan ook gelijk moet doen. Ik heb hem zelf al zaken zien doen die ik zou afraden. En dan moet het zelf niet gaan over geweldig lange dagen en maanden onderweg …

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik gebruik al eventjes de Ruaha van Fjallraven, zeer tevreden van. Stevig maar toch aangenaam in warmer klimaat wanneer afgeritst.

Zoals hierboven al eens geopperd, fleece ipv windstopper durf ik ook wel gebruiken. In warm klimaat heb ik gewoon regenjas bij en een dunne fleece. Als ik dan ergens op een col zit of ergens heel winderig, doe ik gewoon de fleece aan. En als de wind echt extreem snijdend is, vind ik de extra warmte die een hardshell biedt dan geen overbodige luxe.

Jassen (en andere kledingsstukken) moeten natuurlijk ook nog altijd comfortabel blijven. Persoonlijk draag ik niet echt graag van die heel lichte regenjassen. Het materiaal voelt voor mij gewoon niet echt aangenaam. En als ik heel de dag moet stappen in een vest die ik niet comfortabel vind aanvoelen of waarvan ik de waterdichtheid niet vertrouw…. Ik heb een 3L van Patagonia (type triolet, als ik mij niet vergis), zeker niet de lichtste jas maar ik ben er super tevreden van. Daarnaast gebruikt ik ze ook om in de regen woon-werk verkeer te doen. Die paar 100 grammen neem ik er dan graag bij.

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Grappig, het is duidelijk echt heel persoonlijk! Ik moet er nu niet meer aan denken om mijn fleece als windstopper te gebruiken 😛 In mijn fleece krijg ik het tijdens wandelen met zware bepakking eigenlijk bijna altijd te warm; daarnaast gaat de wind er gewoon doorheen. Van Joery hebben we ooit het advies gekregen om het Quechua windjack Helium Hoody te kopen en mijn vriend en ik zijn daar allebei heel tevreden over. Voordat we dit hadden, vond ik het soms echt wel te guur in een T-shirtje, maar veel te warm in een fleece: nu kan ik veel langer in shirt blijven lopen met een windjack erover zonder het koud te krijgen. Voor tussenstops en ’s avonds heb ik nu een dun donsjasje meegenomen en dat is me eigenlijk ook beter bevallen dan een fleece; maar dat is omdat ik het ’s avonds wel heel snel koud krijg en een donsjasje me veel beter warm houdt. Leuk om ook de overwegingen te lezen over de broek; zelf heb ik een afritsbroek maar zit te denken om die te vervangen door een lange hardloopbroek (maar ik moet stiekem wel bekennen dat dat niet om technische redenen is maar eerder omdat ik het er mooier uit vind zien.. Mag dat ook? ;-))

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.