HOME FORUM Materiaal en techniek Kleding

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik zit met nog wat vragen rond kleding.

* Sommigen, zoals Andrew Skurka, propageren een running short of een korte trekkingbroek.
    Wat ik me dan afvraag is hoe je dan de netels en dichte struikjes passeert die de trail soms overgroeien?

* Welke regenjas zou een betere keuze zijn voor zomers gebruik in de alpen? De Outdoor Research Helium II of de Marmot Essence? – met 9 kg op de rug, en liefst ook dienstdoend als windshirt.

* Dan voor dagenlang in de regen te wandelen, zoals bv een natte week in België, Ijsland of Sarek met continue regen bij 5 tot 15 graden, kijk ik dan best naar een 3 laags gore-tex (equivalent), of maakt het niet uit en word je sowieso nat? Ik gebruik nu een Patagonia Torrentshell.

* Is een broek als de Montane minimus pants waterdicht genoeg voor gebruik bij deze laatste condities, of enkel bij een plotse regenbui?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Sven,

gewoon even zeggen dat een regenjas ook gebruiken als een windjas (voor mij) niet echt een goed voorbeeld is om zuiver gewicht te besparen. Een klassieke manier, dat wel, maar een windlaag draag je meestal veeeeeel vaker dan een regenlaag en aangezien de meeste windshirts een stuk beter ademen dan zelf de best ademende regenjas, is een regenjas ook nemen als windshirt, een afrader wat mij betreft.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

In IJsland werd ik niet nat in mijn 3L gore-tex pro shell van Millet maar ook niet in mijn Jack wolfskin 3l (eigen merk membraan). De Jack wolfskin was wel lek binnen de 2 jaar en de millet doet het nog altijd goed.
    “Droog” blijven gaat dus wel. (na lange tijd met veel wind kreeg je langs je kraag wel beetje binnen maar werd je niet echt nat van, vandaar de ” “).

Ik heb Andrew ook iets interessants zien opperen btw. Om de windshirt te laten en een dunne fleece te gebruiken.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Netels & korte broek is jeuk. Takjes & korte broek ziet eruit alsof de kat aan het spelen was met je benen. Korte broek & een val op een gletsjer is zeer pijnlijk. Dat ijs snijd in je vel. Het ijs is niet proper en er komt dus vuil mee in de wonde. Dat doet het genezingsproces geen goed. Korte broek & rotsen is ook sletig voor je vel.
    Ik heb meestal een afritsbare broek aan. Als er geen van bovenvernoemde of andere obstakels zijn voor het vel van mijn benen en het is veel te warm, rits ik er de pijpen af. Anders; lange broek.
    Nu dat moet je wel voor jezelf uitmaken. Mijn vel gaat waarschijnlijk van het tere type zijn 😉
    Je kan ook je gamaschen aandoen op je blote benen. Dat helpt al een stuk voor de bescherming van je vel. En als je door de stuiken loopt dan heb je niet aan de hand dat het water langs je benen in je sok en schoen loopt. Zelfs kleine gamaschen helpen hier al voor.

Woubeir
    Bijdrager

Ik heb Andrew ook iets interessants zien opperen btw. Om de windshirt te laten en een dunne fleece te gebruiken.

Lijkt mij in gevallen waarin die fleece te warm is (bij mij in actieve situaties moet het al (bijna) vriezen voor ikzelf maar een fleece wil aandoen) redelijk oncomfortabel. 🙂

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

* Ik gebruik zelf ook al een tijdje een loopshort met uitgeknipte liner, maar enkel op goed onderhouden trails of bergtochten. Een runningshort is ongelofelijk luchtig, licht en droogt (zeer) snel. Enkele dagen geleden ben ik met een loopshort en polyester boxshort de Lesse in gesprongen en een uurtje later was alles terug droog… al moet ik toegeven dat het rond de 30 graden draaide 🙂
    Een loopshort kan ik comfortabel gebruiken tot ongeveer 10 graden. Ik heb geen problemen met takjes of netels, dat neem ik er dan wel bij.
    Persoonlijk heb ik het niet voor een afritsbroek. Ritsen kunnen stuk gaan.
    In de herfst of vroege lente opteer ik voor de Montane Terra-broek. Licht en stevig.

* Eerder opteren voor de Outdoor Research; al is het maar omdat de garantie van Marmot onbestaand is.
    Zelf heb ik goede ervaringen met de Rab Flashpoint (180 gram); 3-laags. Vooralsnog aan een serieuze korting bij Bever te vinden en krijgt voorlopig goeie reviews, al zijn die allemaal gebaseerd op korte termijnservaringen. Ik vind de jas zeer goed ademenen en voorlopig erg duurzaam (ik heb ongeveer hetzelfde gewicht op mijn rug).
    Ik volg Woubeir: een waterdichte jas als windshirt gebruiken is geen goed idee. Er bestaan lichte windshirts (Montbell Tachyon, +- 50 gram, Cumulus Windy Wendy +- 55 gram, …) die als pure windlaag veel beter zullen fungeren. Overweeg een kap bij het aanschaffen van je windshirt; jammer dat de Cumulus die niet bezit.
    Een kap is altijd een goed idee bij elk stuk kledij, overigens.

* Ik blijf erbij dat een 3-laags jas altijd meer betrouwbaarder is voor langdurige regen maar niets blijft droog. Niets.

*De Minimus zit altijd in m’n rugzak, al heb ik hem nog nooit dagen na elkaar nodig gehad. Hij heeft mij altijd droog gehouden. Er zijn vast betere regenbroeken wat ademend vermogen betreft, maar qua duurzaamheid vs gewicht vs ‘waterdichtheid’ is het dik ok.

Woubeir
    Bijdrager

Voor de short: het hangt ook af van de stof die gebruikt is. Gebruik hier bvb. een afritsbroek van de lente tot en met de herfst, en zelfs meestal ook in de winter, en die is nog luchtig bij warm weer en warm bij koud weer.

Voor een windshirt: als je er toch één apart zou nemen, houdt er dan rekening mee dat de range in ademend vermogen groot is en sommige doen amper beter dan een regenjas terwijl andere dan weer zo goed ademen dat de vraag bij deze eerder is of ze wind nog genoeg blokken.

EDIT: er nog aan toevoegen dat bij mij die lange pijpen bijna een noodzaak zijn omdat die ook dienen als bescherming tegen de zon.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Ik loop boven de 10-15 graden altijd in mijn hardloopbroekje en inderdaad, ik heb wel eens wat krassen en brandnetels maar daar heb ik niet echt last van,  overhangende bramen duw ik aan de kant met mijn wandelstokken.  Bij zomertrektochten ( ook in het hooggebergte  neem ik als extra broek alleen een regen broek mee ( en een thermobroek om in te slapen). Geen gewone lange broek dus.

Dus bij mooi weer hardloopbroekje, bij wind en regen mijn regenbroek eroverheen ( eventueel met ritsen open voor ventilatie) en als het koud wordt thermobroek en regenbroek.

DaemonAngel
    Bijdrager

Lijkt mij in gevallen waarin die fleece te warm is (bij mij in actieve situaties moet het al (bijna) vriezen voor ikzelf maar een fleece wil aandoen) redelijk oncomfortabel. 🙂

Ja ik vroeg het mij ook af. In IJsland in mei had ik een lichte icebreaker aan en een windshirt en had ik het frisjes (vooral mijn armen). Maar ik heb het liever frisser dan dat ik zweet.
    Maar met de gigantische hoeveelheid wind vroeg ik me af of een dunne fleece (ik denk aan de patagonia R1) ook niet aangenaam zou zijn. Omdat er zo een grote hoeveelheid wind nog door zou gaan.

Loopbroekjes tijdens het hiken. Nog nooit gebruikt eigenlijk :-).
    Ofwel reis ik ergens dat het te koud is om dat te doen (IJsland of scandinavische landen) ofwel zouden muggen mijn benen opeten :p.
    Natuurlijk draag ik wel een korte broek in warme landen, maar daar kampeer ik meestal niet eigenlijk. Maar het lijkt mij wel aangenaam. Een gewone korte broek heb je vaak veel minder goede bewegingsvrijheid in en die kleven en schuren ook veel sneller langs je benen.
    Ik heb zeker een aantal losse (niet de spannende want niemand heeft behoefte aan een een duidelijk afgetekend kruis op de trail :p) die me wel comfortabel lijken.
    Voor echt mee te kamperen zou ik vooral zakken missen bij mijn loopshorts. Zeker eenmaal in kamp vind ik het handig bepaalde zaken in handbereik te hebben.

Nog nooit aangehad, maar iets as dit lijkt me mss nog wel comfortabel: http://www.noorderlichtoutdoor.nl/collection/m-s-motion-light-shorts

Woubeir
    Bijdrager

Maar met de gigantische hoeveelheid wind vroeg ik me af of een dunne fleece (ik denk aan de patagonia R1) ook niet aangenaam zou zijn. Omdat er zo een grote hoeveelheid wind nog door zou gaan.

Zonder iets erover dat de wind afblokt, bedoel je ? Want bijna alle fleece is zo luchtpermeabel dat zelf maar een zuchtje wind er zo doorblaast. Veel warmte geeft die dan niet en bij een stevige wind was het vrij vaak zelf koud. En waarom die dragen als je toch nog iets apart nodig hebt tegen de wind en met zoiets aan die fleece (zelfs al is die heel dun) dan weer te warm is ?

DaemonAngel
    Bijdrager

Ja alleen de fleece.
    Dus de windshell thuislaten.
    Zoals Andrew oppert.
    Was benieuwd of die goed zou zijn.
    Waait er door waardoor je afkoelt maar isoleert beetje waardoor het mss warm genoeg is.
    En as je op een moment je hardshell erover doet bij een stop heb je al een isolatie laag.

Woubeir
    Bijdrager

Voor mijzelf denk ik al te kunnen zeggen dat dat niet werkt. Bij positieve temperaturen moet het al meer dan 10 jaar geleden zijn dat ik zelf nog maar een fleece bij had.

En onder nul staat er vaak al genoeg wind dat zelf met een fleece aan ik het koud krijg (en wetende dat ik het niet makkelijk koud heb, zou dat genoeg moeten zeggen) tijdens het wandelen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

’t Is natuurlijk allemaal persoonlijk en veel hangt van je temperatuurhuishouding welke kledij het meest comfortabel is. Van Woubeir weten we intussen dat hij een portie hete kolen is. 😉

Mijn ervaring met de windshell is dat ik die vooral handig vind bij warmere klimaten waar je niet te veel extra isolatie wilt (ik gebruik zelf Woolpower 200 i.p.v. fleece). Ik doe dit dan aan als het iets te fris is om gewoon in T-shirt rond te lopen of als er erg veel wind staat.

Als het koud genoeg gaat zijn (vb. IJsland) of gewoon erg wisselvallig, gebruik ik mijn windshell amper en laat ik soms gewoon thuis. Bij veel wind doe ik dan mijn regenjas aan die behoorlijk goed ademt. Die extra warmte doet dan best wel goed.

Wat de broek betreft, blijft mijn voorkeur uitgaan naar een afritsbare broek. Ik heb toch liever iets stevigers rond de bips dan zo’n lopersshortje, je stoot al eens tegen iets aan als je technischere routes doet. Qua klimaat is het ook breder inzetbaar. Ritsen zijn bij mij nog nooit kapotgegaan.

Woubeir
    Bijdrager

Van Woubeir weten we intussen dat hij een portie hete kolen is. ?

Vindt mijn vrouw niet erg. 🙂

Als het koud genoeg gaat zijn (vb. IJsland) of gewoon erg wisselvallig, gebruik ik mijn windshell amper en laat ik soms gewoon thuis. Bij veel wind doe ik dan mijn regenjas aan die behoorlijk goed ademt. Die extra warmte doet dan best wel goed.

Erg persoonlijk inderdaad, want hoewel mijn jas goed ademend zou moeten zijn, doe ik die pas aan wanneer het weer zo erg is dat, hoewel het eerder oncomfortabel is om die te dragen, het toch comfortabeler is om die dan wel te dragen dan niet.

Ritsen zijn bij mij nog nooit kapotgegaan.

+1 want bij mij eigenlijk ook niet

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Heel interessante reacties. Bedankt allemaal 🙂
    Ik vat samen;

* Voor enkele meters overwoekerd pad heb je dus blijkbaar een afritsbroek nodig, een machete of ijzeren benen, zoals Arne en Saskia 😉
    Bergkonijn, Woubeir, Debbie: welk model afritsbroek heb je, of welke samenstelling heeft de stof van je broek?

* De Rab Flashpoint is een mooie ontdekking, maar 3-laags, en verhuist naar mijn volgend puntje. Ik stap voor de regenjas voor zomers gebruik in de alpen sowieso wel al af van de jassen die ik zelf noemde (marmot en OR), na het herlezen van Joery’s zeer goede uiteenzetting over laminaten en coatings. Ik ben hier eigenlijk meer op zoek naar een jas die een warmteonweer draaglijker maakt en die typisch na 1  uur in de regen gewoon doorlekt, zoals een windshell. Genoeg tijd dus om een plek te vinden om de tarp op te spannen, tot de regen voorbij is. Zoiets zoek ik. Nu gebruik ik een decathlonjas van 5 euro, of een poncho die ik dichtplak.

* Drie laags dus voor de natte weken in kikkerlandjes. Hierbij hoort dus ook de Rab flashpoint. Maar die heeft maar 7-denier langs buiten en binnen. Joery spreekt in zijn uiteenzetting over 15-denier. Hij heeft het over “minder slijtvast maar voldoende voor voorzichtige mensen (denk ultralight hikers)”. Wat moet ik me inbeelden bij voorzichtig en ultralight? is 9kg op de rug ultralight, en is het vermijden van bushwhacken “voorzichtig”?
    Ik stel me dus vooral de vraag naar welke denier ik moet uitkijken voor mijn jas. Volstaat 7D of heb ik net 50D nodig?

* Niemand die ervaring heeft met de minimus pants in meerdere dagen regen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.