HOME FORUM Materiaal en techniek Kleding voor Ardennen in de lente/zomer?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hallo

Ik ben stilletjesaan wat materiaal aan het sprokkelen voor een trektocht in de lente/zomer in de Ardennen.  Ik had nog enkele vragen over het layer systeem:

– De ademende t-shirt waarover gesproken wordt op HA: ik neem aan dat dit geen sportt-shirt is, maar nog iets anders?

– Ik ben nogal een “zweetbeer”, wat zouden jullie als tweede layer nemen? Soft shell of fleece? Laatste heb ik al, maar eerste lijkt me beter qua ventilatie?

– Wat zouden jullie nemen voor de derde layer: een gewone regenjack?

Alvast bedankt!

Groeten
    Gilles

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

In de lente/zomer heb je niet veel nodig in de ardennen.
    Tijdens het wandelen ga je waarschijnlijk gewoon een tshirt dragen (ik toch).
    En ik ben ook een zweetbeer :p.

Fleece ademt beter normaal als een softshell.
    Op daghikes langs de GR had ik ofwel een technische of merino shirt aan (geen katoen) of toen ik er laat in de herfst was mijn merino shirtje en tegen de avond mijn fleece erover.

Regenjas zou ik niet thuislaten, het is België :-).
    Maar die heb je vaker niet aan dan wel.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Een gewoon sport T-shirt is gewoon ok. Vermijd gewoon katoen.

Fleece ademt inderdaad beter, maar is ook een stuk warmer en deed ik gewoon aan ‘savonds aan de tent. Een softshell zou net warm genoeg moeten zijn voor je activiteit, en verder beschermt die tegen wind en lichte regen. Zoek een exemplaar dat nog goed ademt (dus geen membraantoestanden).

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Softshell is natuurlijk ook geen echte must. Zeker voor de Ardennen moet je echt geen zotte kosten maken qua materiaal en kledij.

Woubeir
    Deelnemer

Het moet ook geen dure ‘softshell’ zijn. Gewoon iets dat tegen de wind helpt en goed ademt.

Zelf in onze Ardennen kan het in de lente en zelfs in de zomer heel kil en winderig zijn. 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ademend betekent gewoon dat je katoen vermijdt. Katoen heeft de neiging om water op te nemen (o.a. zweet, regen) en kan je dus flink doen afkoelen als er een windje staat of je even gaat pauzeren. In erg heet weer is katoen wel interessant omdat je die afkoeling net goed kan gebruiken.

Zelf ben ik in de Ardennen gestart met katoenen, en later synthetische shirtjes en fleece. Daar heb ik ook de GR20 mee afgestapt. Nu heb ik heel wat duurder gerief om hetzelfde te doen. 🙂

Duur materiaal loont vooral als je regelmatig bergtochten gaat maken. Want dan kom je heel diverse omstandigheden tegen. Zo kan je in hartje zomer in de Alpen een gevoelstemperatuur hebben die onder de 0°C duikt, en dan is je kledij belangrijk natuurlijk want die moet je comfortabel warm kunnen houden.

Als je een zweetbeer bent, heb je het vermoedelijk snel warm? De kans zit er in dat je dus vaak in een t-shirt zal lopen en als het een tikkeltje killer is met een lichte fleece. Bij slecht weer doe je gewoon een regenjas aan.

Regenjas (ademend en waterdicht, al is dat nooit perfect!) en schoenen (idem) zijn het belangrijkste onderdeel van je kledij, naast een goeie rugzak.

Veel hikers dragen nooit softshell, zelf vind ik dit vooral in de winter handig, omdat je naast die windbestendigheid er ook nog wat isolatie bij hebt. Wat je eventueel wel kan gebruiken is een windshell, dat is een heel dun jasje dat de wind tegenhoudt. Dat is wel handig, zeker voor wie snel zweet. In de Decathlon kan je low budget exemplaren vinden, maar je vind ze ook de gewone buitensportzaak. Het is geen must, maar het overwegen waard als je veel bergwandelplannen hebt.

Woubeir
    Deelnemer

Met windshirts wel oppassen want er is een enorme diversiteit, oa. in ademend vermogen. Een makkelijke manier is er zelf lucht doorblazen (de zogenaamde Darth Vader-test, wel een gek zicht soms). Neem dat als lucht er doorblazen even moeilijk gaat als door 2 koffiefilters (niet apart dus, wel in elkaar 🙂 ), dat je dan redelijk goed zit.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Goeie tip! Die had ik nog niet gehoord of gelezen. 😉

Woubeir
    Deelnemer

@Debbie

BPL 🙂

Hangt ook gewoon af van persoon tot persoon. Sommigen zoeken eerder iets dat equivalent is met misschien 4 filters of meer. Maar voor iemand die het snel te warm heeft, is 2 een redelijk goede keuze (hoop ik).

Gilles
    Deelnemer

Dit weekend zijn we naar Decathlon gegaan en daar gekocht:

– Trekking t-shirt van hetzelfde materiaal als een sport t-shirt, enkel een andere vorm
    – Sneldrogende, afritsbare broek met zijzakken
    – Schoenen: http://nl.decathlon.be/hoge-wandelschoen-heren-quechua-forclaz-500-novadry-bruin-id_8287389.html –> heb daar een stuk of 7 gepast en deze beviel mij het meeste qua comfort & grip. Anderen waren steviger en met iets meer grip, maar voelden gewoon niet comfortabel bij het lopen. Deze was de gulden middenweg en budgetvriendelijk
    – nog wat klein materiaal

We zijn op aanraden van iemand hier ook eens rugzakken gaan testen bij Sports Direct. Helaas hadden ze daar maar 1 model (deze: http://www.sportsdirect.com/karrimor-orkney-65-rucksack-793015 ). Die beviel ons goed  maar ik denk dat we dit weekend nog eens bij Decathlon of andere winkel gaan om meer te testen. Om een of andere reden hadden ze bij Decathlon in Alleur geen trekkingrugzakken, dus daar niets kunnen testen …

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

@Gilles

Het nieuwe seizoen is gestart bij Decathlon, een volledig vernieuwde outdoor afdeling.

Ben vorige week nog geweest en ja dat heeft me weer centjes gekost 🙂

De week daarvoor hadden ze bijna niets! Dus omdat alles omgebouwd werd.

Qua rugzakken is Decathlon toch geen topper hoor… Wel voor dag rugzakken, daar vind je zeker je goesting!
    De enige wat fatsoenlijke rugzak is de Symbium aan 139euro, ik heb lang getwijfeld tussen de symbium van Quechua, de Alpamayo van Lowe Alpine en de Xenith van Osprey.

Heb ze alle 3 uitbundig getest gepast en gevoeld en ja de Lowe Alpine kwam als beste uit de bus, een schitterend systeem ( Axiom ) en een enorme bewegings vrijheid! Al is de Xenith net een tikkeltje beter voor de rug ! Maar iedereen is anders he !

Succes!

Gilles
    Deelnemer

Hey Kenny

Vorig weekend naar Decathlon in Antwerpen geweest en daar was alles bijgevuld, zal inderdaad de seizoenswissel geweest zijn.

Ondertussen hebben we na allerlei rugzakken testen uiteindelijk onze keuzes gemaakt. Mijn vriendin is gegaan voor het 50€ model van Quechua, die zat voor haar comfortabeler dan de duurdere. Ikzelf ben gegaan voor de Karrimor Bobcat http://www.karrimor.com/karrimor-bobcat-65-rucksack-793000

’t is niet het van het qua rugzak, maar we wouden niet teveel spenderen aangezien we niet weten of het ons zal bevallen of niet … Als het uiteindelijk toch niks wordt, dan kunnen we de “financiële schade” nog beperken 😉

Gisteren is de Bobcat aangekomen trouwens, ben er wel tevreden van. Het enige rare is dat die blijkbaar geen compression straps heeft … Geen ramp, kan het nog apart toevoegen maar niet echt handig eerlijk gezegd. Nuja, zit wel goed op mijn rug 🙂

Woubeir
    Deelnemer

Het enige rare is dat die blijkbaar geen compression straps heeft …

@Gilles

zie je toch op de foto ? Nu, mijn eerste was ook zo en je kan er gewoon met wandelen hoor.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

@Gilles,

Ziet er wel een goed model uit, inderdaad jammer van de straps, maar die kan je los kopen en als je iemand weet die handig is met naaien moet dat zo gepiept zijn.

mijn vriendin heeft deze ( Skido 65 in het groen dan):

En is er zeer tevreden over, wel zonder rugsteun, maar dan vind ze fijner.

En al een tentje gevonden?

Gr,

Kenny

Gilles
    Deelnemer

Die was ik misschien ook bestellen, maar niet te vinden in de winkel helaas … Het frame is trouwens anders bij die Bobcat, is eerder een plooibare “plaat” in de hele rug ipv aluminium staven. Ik dacht eerst dat ik verkeerd had besteld en een “frameless” rugzak had, maar is blijkbaar zo 🙂

Qua tent houden we het voorlopig bij diegene die we hebben. Beetje een lomp gewicht, maar ik wil nog niet investeren in iets nieuws zonder dat we het gewoon hebben uitgetest. Ik had wel al gekeken voor lightweight tenten, deze vond ik wel interessant: http://www.lightheartgear.com/index.php/tents/lightheart-solong6-tents/solong-6-standard

Net geen 1kg gewicht 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.