HOME FORUM Materiaal en techniek Kledij bij packraften

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

De packrafts zijn besteld, ergens tegen eind januari worden ze verwacht. Het packraftseizoen situeert zich in België vooral in het voorjaar en najaar omwille van het waterniveau dus ik vraag me af welke kledij het meest aangewezen is en of een reddingsvest een must is?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ok, hier gaan we dan.

Wat het drijfvest betreft. Dit is een veiligheidsitem net als een helm voor een alpinist of racefietser. Zal je vaak in situaties terecht komen waarbij het je leven zal redden? Hopelijk en wellicht niet, maar als het toch gebeurd kan je er maar best één dragen. Dit lijkt mij dus wel een must. Op elke rivier zijn er onderstromingen die zelfs de beste zwemmer in gevaar kunnen brengen, zelfs de ogenschijnlijk rustige rivieren van Vlaanderen. Rivieren zijn echt niet te onderschatten op dit vlak! Op open water kan je je packraft kwijt geraken als hij van je wordt weg geblazen door de wind bij een val in het water. Zonder drijfvest zijn je overlevingskansen dan heel wat kleiner tot er hulp aankomt, ongeacht de watertemperatuur. Ben je op een kleine waterplas aan het oefenen waarbij de watertemperatuur warm genoeg is kan je misschien wel opteren om eens geen drijfvest te dragen.

Wat is dan een geschikt drijfvest? Dat blijft deels natuurlijk een persoonlijke keuze. Een ding waarmee je moet rekening houden is, en zeker als je een spraydeck (vooral de velcro/zipper) hebt op je packraft, dat je drijfvest hoog genoeg blijft zitten op je lichaam zodat het geen druk uitoefend op je spraydeck. Een tweede vraag die je je moet stellen is waar je je veiligheidsmateriaal gaat houden. Zeker op een solotocht houd ik mijn SPOT/GSM, EHBO, fire-starter kit, zakmes bij me op mijn lichaam, de zaken die niet tegen water kunnen in een waterdicht zakje. Val ik in het water en ik verlies mijn packraft, dan kan ik me nog altijd redden en hulp inroepen. Op mijn tocht afgelopen zomer in Canada was er een Amerikaan die enkele jaren terug op een warme zomerdag in de Wind river viel en zijn opblaasbare kano verloor. Hij kon zich nog redden maar zijn reddingsmateriaal niet op zijn lichaam gehouden. Dat spoelde mee weg met zijn kano. Resultaat: hij kon geen hulp inroepen en heeft zich bij wonder nog 11 dagen zonder eten in leven weten te houden. Op de elfde dag kwam pas de eerstvolgende groep voorbij over de rivier en hebben voor hem hulp kunnen inroepen. Die kerel heeft enorm veel geluk gehad dat eenmaal uit het water het warm genoeg was zodat de onderkoeling zich niet kon doorzetten, zoniet was hij er nu niet meer geweest. Dus, een drijfvest waarbij het mogelijk is om al die zaken in weg te bergen kan een pluspunt zijn. Anderzijds kan je eventueel ook spullen stoppen in de zakken van je kledij. Iets dat je eens moet nagaan.

Dan kledij. Belangrijk is om in te zien dat je in principe je niet kleedt naar de luchttemperatuur maar ook naar de watertemperatuur. Packrafts zijn daarentegen wel zeer stabiel en het is vrij onwaarschijnlijk dat je op zich in het water terecht komt tot PR3 wildwater. Daardoor ben je misschien geneigd te denken dat je gerust zonder drysuit kan bij koude watertemperaturen. Maar dat is maar één kant van de zaak. Takken die over of in het water hangen zijn, zeker in de Ardennen en ook op sommige rivieren in Vlaanderen, een veel groter gevaar en de kans is veel groter dat je door zulke zaken in het water belandt. Een algemene regel luidt dat een drysuit aan te raden wordt vanaf het moment dat de som van watertemperatuur en luchttemperatuur onder 30° zit. Bij een watertemperatuur van 10°c is de tijd waarbij men nog behendig genoeg blijft om zich nog verder te kunnen redden (dit is nog niet de tijd tot wanneer echte verschijnselen van hypothermie intreden) maar 5 minuten, bij een watertemperatuur van 15°c wordt dit 15 minuten. Kan je op tijd uit het water geraken dan is verder de luchttemperatuur van belang. Is het 20-30° heb je uiteraard geen probleem, maar is het ook 10°c dan betekent dit dat je jezelf in die 5 minuten tijd moet zien te redden uit het water met je packraft, je droge reservekledij boven halen uit je drybag op je packraft, je natte kledij uittrekken en je droge kledij aantrekken… Een drysuit maakt een eventuele val in het water hier dus heel wat veiliger.
    Nu om eerlijk te zijn heb ik tot dusver ook nog altijd het risico genomen om geen drysuit te gebruiken, maar door een nare ervaring op mijn afgelopen tocht in Canada waar ik zo ook bijna in een levensbedrijgende situatie ben terecht gekomen, ben ik toch van gedacht veranderd. Ben je in een groep met ervaren packrafters waar ook snel van buitenaf hulp valt in te roepen valt het nog te overwegen om eventueel zonder drysuit te water te gaan. Zo hebben Willem en ik het altijd gedaan, maar hoe kouder hoe groter risico dat je uiteraard neemt om een nare ervaring mee te maken.

In het algemeen draag ik in mijn packraft ongeveer 1 à 2 lagen extra onder mijn regenkledij (of drysuit) dan als ik zou dragen bij dezelfde temperaturen al wandelend. Fleece en/of een synthetisch isolatiejasje zijn vaak nodig om te dragen onder je regenkledij/drysuit tijdens de winter. Aan de voeten draag ik 2-3mm neopreen sokken bij temperaturen van 5-15°c en 5mm neopreen sokken als het nog kouder is. Wollen wandelsokken onder goretexsokken zijn ook een optie. Sommigen dragen ook wel eens wollen sokken onder neopreen sokken. Het is een kwestie van zelf mee experimenteren en voelen wat je zelf beste vindt. Draag je een wetsuit dan zijn (ingebouwde) latex sokken te overwegen (waaronder je wollen of neopreen sokken draagt) met het nadeel dat dit wat minder duurzaam kan zijn als je vaak in je drysuit moet portages maken, maar nog geen ervaring mee. Aan de handen vind ik het aangenaamst om handschoenen of wanten te dragen, eventueel wollen wanten met daarover goretex overwanten. Dit draag ik nu bij temperaturen tot onder het vriespunt maar eenmaal je wilder water gaat opzoeken waarbij er vaak water over je handschoenen spat wordt dit minder ideaal omdat je na verloop van tijd toch nog altijd water binnen zult krijgen via je polsen. In de wildwaterkayakwereld worden dus uiteraard altijd neopreen handschoenen gebruikt omdat je handen in dat geval altijd nat zullen worden. Ikzelf heb geen goede ervaringen met neopreen handschoenen (en ik blijk niet de enige te zijn) en krijg er altijd koude vingers in, hoe dik de neopreen ook mag zijn. Tot dusver heb ik het zelf nog niet kunnen proberen maar mijn volgende stap bij zulke condities zou zijn om wollen handschoenen te dragen onder dikke neopreen handschoenen. Je moet je neopreen handschoenen dan wel enkele maten groter nemen uiteraard. Je hoofd kan je beschermen met muts/hood, eventueel zelfs balaclava waarover je je regenkap trekt. Met een drysuit zonder regenkap zou je een lichte regenjas nog over je drysuit kunnen dragen om nog gebruik te kunnen maken van de regenkap, maar een neopreen hoody/balaclava wordt dan misschien handiger. Je ziet, voor iedereen is dit wellicht zelf praktisch ondervinden wat je voor jezelf het beste vindt.

Dan tot slot heb ik de term wetsuit al altijd horen vallen i.p.v. een drysuit. Bedenk dat dit twee heel andere dingen zijn. Een wetsuit is niet zo geschikt in een packraftcontext. Wil je switchen tussen packraften en hiken moet je heel je kledij omwisselen als je voor een wetsuit opteert. Bovendien moet je nog eens de juiste dikte van je wetsuitpak uitkiezen voor de verwachte omstandigheden. Veranderen de temperaturen nogal eens tijdens de tocht zit je snel met erg onaangename omstandigheden met een wetsuit. Draag je een drysuit heb je nog de flexibiliteit dat je je kledij dat je onder je drysuit draagt kan variëren naargelang de buitentemperatuur wisselt. Bij het switchen tussen packraft- en hikingmode hoef je enkel maar je drysuit aan of uit te trekken en niet een hele kledijwissel te ondergaan.

Een lange boterham, maar hopelijk is hiermee al heel wat verduidelijkt.

Dzjow
    Moderator

Trouwens, even volledig off-topic. Mooie foto die je daar hebt gehangen bij Altiplanobooks had ik gisteren gezien. 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt Joery voor de alweer zeer degelijke uitleg. Ik ga dan toch eens rondkijken voor een drysuit. Heb jij er al één? En waar heb je die gekocht? Zo verkopen ze een ‘packsuit’ in de packrafting store en dat ziet er redelijk praktisch uit maar de prijs is ook niet mals.

Dzjow
    Moderator

Debbie,
    Als ik jou was zou ik me nu geen zorgen maken over een eventueel drysuit. Tegen dat je kunt beginnen oefenen is het februari en zal je eerst op vlak water je peddelslagen en coördinatie moeten oefenen waar je toch niet in het water mee zult vallen, of je moet echt dom doen. Tegen dat je klaar bent voor een stevigere Ardennenrivier is het al warmer in het voorjaar en draag je sowieso geen drysuit meer. Voor een eerste grotere tocht deze zomer moet je erop letten dat je geen rivier uit kiest die boven je mogelijkheden uitstijgt en dat je altijd geconcentreerd blijft op de rivier. Jullie zijn daarbij ook nog eens met twee dus dat scheelt ook veel. Tegen volgende winter heb je dan waarschijnlijk genoeg ervaring dat je voor jezelf beter kunt uitmaken hoeveel nut een drysuit nu werkelijk voor je zou bieden en misschien kies je zelfs voor de optie om zonder drysuit te blijven peddelen zoals zovelen.

Er zijn dit jaar pas twee drysuits op de markt gekomen die speciaal ontworpen zijn voor packrafters. Voorheen had je geen andere keuze dan de normale zware drysuits voor kayakkers. Vermits kayakkers toch altijd op het water blijven en nooit hiken speelt het gewicht van een kajakdrysuit niet zo’n rol en vandaar dat ze altijd zwaar zijn (vaak >1kg). Als packrafter wil je uiteraard alles zo licht mogelijk om niet in te boeten op hikingvlak. Daarom zie je dat packrafters altijd de gewoonte hebben gehad om zonder drysuit en dus met heel wat meer risico’s toch koude rivieren aan te doen (denk maar aan Andrew Skurka, Alastair Humphrey, Erin & Hig,…) en wellicht zal het merendeel het blijven doen. Zo’n zwaar drysuit meezeulen is soms gewoon niet doenbaar op een tocht waarbij je deels bent aan het hiken. Wie ze wel gebruikt beperkt zich meestal puur tot wildwaterruns en playboating. De enige twee lichtere drysuits die je nu packraftdrysuits kunt noemen zijn het geweldig geprijsde drysuit van Alpacka raft zelf en een alternatief bij packrafting-store. Ik heb met Sven het net gehad over dit laatste drysuit maar mag er van hem niks over zeggen over het internet omwille van bepaalde redenen die ik hier ook niet kan meedelen dus dan doe ik dat hier ook niet. Trouwens, de prijs van dit laatste drysuit valt erg mee als je dat vergelijkt met alternatieven. Langs de andere kant zijn ze nog zo recent dat er nog geen ervaringen of reviews terug te vinden zijn over deze twee drysuits. De Alpacka drysuit zou in review zijn bij BPL, maar je weet daar dat het tegenwoordig minstens een half jaar duurt vooraleer er een review klaar is voor publicatie.

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Niet zo heel veel meer aan toe te voegen 🙂

Met Neopreen handschoenen heb ik min of meer dezelfde ervaringen als Joery. Als je er met koude handen in kruipt worden ze nooit warm. Voor je begint te peddelen dus warme handen proberen krijgen en dan het neopreen aan. Neopreen sokken zijn wel een zaligheid. Heb er in Scandinavië tot -4°C met 3mm neopreen geraft, dat was nipt maar nooit echt gevoelloze tenen gekregen. Bij temperaturen onder de 5°C zou ik voor 5mm gaan.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Lang geleden dat ik nog langs ben geweest. Wat kan er meer toegevoegd worden aan Joery’s expert-advice 🙂

In de winter en in Lapland gebruiken we altijd neopreen-sokken en -handschoenen. Dry-suit nog niet in overweging genomen, om de simpele reden dat we het voorlopig nog altijd niet te wild zoeken in een 2-persoons-aangelegenheid 😉

Maar zeer toevallig schreef ik op vraag van sidetracked, tussen 2 Nepal-delen in, een klein stukje over packrafting-gear. Het is net verschenen en is hier te vinden: http://www.sidetracked.co.uk/behind-the-scenes/2012/12/sidetracked-guides-camping-wild-part-3/

Groeten vanuit Kathmandu

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Off-topic.

Roman Dial mailde me gisteren met de vraag zijn APA te promoten.

Graag allen joinen.
    http://packraft.org/American_Packrafting_Association/Home.html

Dzjow
    Moderator

Vandaag is de review dan toch al verschenen van de Alpacka stowaway dry suit op BPL (zouden ze me gehoord hebben?). Samengevat: het doet waar het voor ontworpen is, enkel de balans tussen de prijs en duurzaamheid wordt als een groot minpunt gezien.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Nog één vraag, waar hebben jullie een reddingsvest gekocht en over welk merk/type gaat het?

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Ons zwemvest (kaaki) komt van http://www.kajak.nl/prod.php?id=1729

We hebben een 50EN393 gekeurd vest, dat betekent dat je moet kunnen zwemmen, dat het op kalm water gebruikt mag worden en dat het niet helpt bij bewusteloosheid. Het is geen reddingsvest.

Het is een kort model, waardoor hij niet in de weg zit tijdens het peddelen.

Dzjow
    Moderator

Allé Debbie, waar blijft dat eerste fotoke vanuit de living room? 😀

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Op de site http://www.denk.com  (winkels in Zuid Duitsland) zie ik bij de afdeling Kajakshop wel wat kledij die mogelijk bruikbaar is bij Packrafting. Met name onder Paddeljacke, Paddelhose en Trockenanzug(=drysuit). De prijzen zijn aantrekkelijk voorzover het aanbiedingen betreft. Ik ben benieuwd wat Willem en Joery ervan vinden.

Dzjow
    Moderator

Ik zie daar toch echt niks interessants tussen staan hoor Boelo, tenzij je van plan bent ooit Cataract canyon op de Colorado river te doen of zoiets of van bushwhack wildwater packraften je hobby te maken. Denk je dat ook niet?

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Hé jongens,

Ik wil bij deze graag even de laatste vraag van Debbie terug in de ether lanceren:

waar hebben jullie je zwem/drijfvest gekocht?

Ikzelf huppel momenteel rond in zo een eenvoudig ding van de Decathlon (licht gewicht, 50N en geen zakjes of andere tralala).

Allemaal goed en wel, maar na 3 x op het water wil ik toch wel zakjes op mijn vest om enkele zaken op mijn lijf bij me te dragen. In de regenjas ging het ook wel, maar dan zit ik me tijdens pauzes wat te frustreren als ik een koekje wil omdat ik onder al die lagen moet zoeken.

Is er ergens een winkel in of rond België waar je een arsenaal aan korte lichtgewicht vesten met zakjes kan passen? Of een webwinkel waar overal het gewicht bij staat? Die kajak.nl is nog boven Amsterdam, wat dus een fijne daguitstap zou worden en een eerste buitenlands avontuur voor de boot : )

Verder lijkt 50N me eigenlijk wat flut, maar meer N is allicht meer vestgewicht…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.