HOME FORUM Wandelgebieden Kiruna in paasvakantie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Beste,

Wij hebben voor de tweede week van de paasvakantie een vlucht geboekt naar Kiruna en wagen gehuurd. We willen de omgeving verkennen (Abisko, Kvikkjokk). We willen gaan wandelen en kamperen, maar geen grote tocht maken. Onze bedoeling is om onze winteruitrusting te testen en ervaring op te doen met kamperen in de sneeuw. Naast genieten van het landschap en (eventueel) poollicht, uiteraard.

Weet iemand van jullie waar we goede weersinformatie kunnen vinden voor deze streek? Er zijn talrijke websites en apps zoals accuweather die voorspellingen van temperatuur, neerslag, etc geven. Maar ik vind een geschreven of gesproken weerbericht vaak informatiever, waarin gezegd wordt ‘bijzonder zacht voor de tijd van het jaar’, of ‘een lagedrukgebied zorgt voor een uitzonderlijk zware storm’, of ‘prachtig weer om te skiën morgen’.

Weet iemand ook hoeveel het ongeveer kost om ski’s en pulka te huren in Kiruna?

Alvast bedankt!

Lea en Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Hej , eerdaags vertrekken we ook weer naar Zweden .

Wij volgen het weer altijd via de site Langtidsvarsel , je moet wel de plaats ingeven . En dan krijg je een zeer uitgebreid weeroverzicht . Momenteel nog een beetje winter daar met temperaturen s’nachts rond de -14 maar zonnig overdag en net boven nul . De vooruitzichten tegen eind deze maand zijn iets zachter .

ski’s huren , gooogle even skiduthyrning Kiruna en je krijgt heel wat info waar ze te huur zijn en hoeveel het kost .

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

ik kijk ook meestal op die website vh weer.  Ben van vandaag terug van Kiruna.  Had weerbericht van Ritsem opgevraagd voor onze tocht en dat klopte vrij goed (spijtig genoeg).

ineens voor zij die willen een update vd omstandigheden daar nu:

Voor zij die nog Kungsledengebied gaan de komende weken:  In Nallo zou veel sneeuw liggen.  Route Vistas – Nikkaluokta niet open omdat de rivier zelfs niet onder ijs zit.  Wij hebben enkel het stuk Singi- Nikkaluokta gedaan en daar lag zeer weinig sneeuw.  Vlak voor Kebnekaise 1u-2u niet plezant omdat je deels over rotsen moet stappen.  Na Kebnekaise beter, maar veel ijs/weinig sneeuw en op meerdere plaatsen de rivier open.

Aantal dagen regen gehad, aantal dagen sneeuw, veel white out en ijzige stukken, bij momenten geassisteerd door felle wind, …  onze route door Narviksfjell is dus helemaal niet geworden wat we er van gehoopt hadden.  Pas op dag 7 eindelijk blauwe lucht gezien :-(.

Staat noodgedwongen opnieuw op de agenda dus binnen een paar jaar.

Hanzie
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo Jef,

wij vertrekken zaterdag en vroegen ons af of het mogelijk is om de meren over te steken van Kebnats naar Saltoluokta? En het meer aan Ritsem?

Indien dit niet mogelijk is via de meren zouden we oversteken via Suorva, hier ligt een weg denken we? Iemand hier die weet of die weg er effectief is en of je die mag gebruiken om over te steken?

Grtz Hans

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Hanzie,

tussen hotel te Saltaluokta en Kebnats is normaal dmv ruskmarkiering aangegeven hoe je mag oversteken.  De scooter vh hotel rijdt ook zo.  Vorig jaar gaven ze dmv bordje ook aan hoe dik het ijs er is.  Je kan het altijd nog per mail vragen aan Saltaluokta Fjallstation, maar ik zou denken dat dit geen probleem is.

Ritsem weet ik niet, nog niet geweest.  Zou denken ook geen probleem.

Suorva, even mailtje dat ik vorig jaar gekregen heb opgezocht:

the waterfall is in Vietas, but the dam is in Sourva, a bit northwest of Vietas. You can see it here.

This is crossable, but it is hard going from Teusajaure to Sourva without skiing along the road. There are some diffuse signs on the gate on the dam that can be read as you shouldn’t cross, but it is ok to cross anyway.   Then there might be safe crossings over the lake, but none that I’m aware of and I can’t of course not recommend you to take other than the safe routes

Wij hebben toen echter overstoken een beetje links van Vietas; ver genoeg van de waterval en dan richting zomerhutje Sjofallstugan (zie ander topic van een jaar geleden).   We kwamen toen immers van Teusajaure richting Vietas en naar Suorva gaan zou de tocht veel te lang maken.  Die was nu al 40km.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Wat we dit jaar te weten zijn gekomen is dat het mogelijk is om in STF hutten je uitrusting (ski’s, pulka’s…)te huren voor een tocht en dat je die in een andere STF hut achter te laten.

Informeer je best op voorhand of die bewering klopt. Ik vind daar geen duidelijke info over als ik de web site van STF open maar lees het wel in bv volgende verslag van iemand op de eerste dag van de  kungsleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.