HOME FORUM Materiaal en techniek keuzestress cumulus panyam 450 of 600

Tags: 

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Bedankt voor alle adviezen. Dat helpt wel.

Ik ga denk ik voor een opgewaardeerde panyam 450. Ik kan mij wel vinden in de beredenering van Ivo. Een quilt valt  voor mij af vanwege het gemis van de hoofdkap en ik ben nogal bewegelijk in mijn slaap.

Aangezien ik toch nog een paar vragen heb gesteld bij Cumulus heb ik de vraag over de hoogte van de baffle bij de 450 en 600 ook maar even gesteld.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Bedankt om de vraag daar te stellen. Benieuwd of ze daar een antwoord op gaan geven.

Het is een boeiend weetje hoeveel verschil er is mbt de densiteit van de dons in de kamers. Het is een te lastige berekening om dat zelf te doen. We moeten vertrouwen op de fabrikant of hij zijn huiswerk goed heeft gedaan. Valandré zegt dat bij hun slaapzakken extra dons toevoegen geen goed idee is en hun slaapzakken een optimale vulling hebben http://www.valandre.com/build.html   Ik heb het eens even gemeten op één plaats bij mijn lafayette en ik kwam op een baffle hoogte van 3 cm (thv de romp) voor een vulling van 564 gram dons

Tegelijk ben ik ook slaapzakken tegen gekomen waar de kamers niet goed gevuld waren en bij minder ideale omstandigheden, de dons begon te schuiven/samenklitten waardoor er koude bruggen kwamen.

Het volume van een slaapzak zegt niet alles over de kwaliteit van de slaapzak. Hoe het bij cumulus zit weet ik niet maar vermits dons de grootste kost uit maakt zou het wel eens kunnen dat daar wat marge op zit om bij een “goedkoper” merk nog wat extra toe te voegen (ze geven de mogelijkheid, waarschijnlijk niet zonder reden). Dons uit de panyam 600 laten halen lijkt mij om die reden geen goed idee. Goede start om daar iets over beginnen te lezen is de omgeving van volgende post. https://backpackinglight.com/forums/topic/9637/page/2/#post-1403465

voer voor discussies: zie ook bv https://backpackinglight.com/forums/topic/68798/#post-1294607 (waar de (dode) link met bovenste grafiek wordt gemaakt)

joeyckmans
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Voor wat het waard is, mijn panyam 450 heb ik 50/50 laten vullen (zijslaper) en heb ‘em begin januari in Groningen buiten(-2°C) kunnen testen. Boxershort, tshirt en een fleecedekentje op de slaapzak (just in case 🙂 ) en geen kou gehad.

kleppergt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Volgens opgave van Cumulus is de bafflehoogte van de Panyam 450 – 6cm en van de Panyam 600 – 8cm.
    Ik kan niet helemaal inschatten of ze hetzelfde bedoelen als mijn vraag maar het lijkt me wel plausibel.
    Ook geven ze aan dat als ik meer dons willen hebben in de 450 de hoogte van de baffle naar rato hoger wordt. Een tussenmodel van 525 gram zou dan op 7 cm komen.

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231
    FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

ik heb zelf  één kritiekpunt op mijn MT 500 +100 bijgevuld: bij de rits  zijn waarneembare koude-plekken, waar ik als (draaiende) zijslaper waarschijnlijk meer last van heb. Een wat bredere baffle – of beter gevuld? – zou dit kunnen oplossen. Dat is bij de Panyam 450 niet anders.  De ritsbaffle van de 600 lijkt warmer.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.