HOME FORUM Materiaal en techniek keuzestress cumulus panyam 450 of 600

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen uit mijn keuzestress. Hoewel mijn soort vraag waarschijnlijk al heel vaak gesteld is, kan ik geen draadje vinden wat mijn twijfel wegneemt.
    Momenteel gebruik ik een synthetische slaapzak. Deze functioneert prima als het rond 5 graden is maar is zwaar en onder 5 graden al gauw te koud.

In mijn zoektocht heb ik al veel informatie kunnen halen van dit fijne forum, maar helaas kan ik nu niet kiezen tussen een Cumulus Panyam 450 of 600. Hoewel ik mij realiseer dat het onmogelijk is om een slaapzak te kopen geschikt voor alle omstandigheden zou ik graag een slaapzak hebben die breed inzetbaar is.

In het voor- en najaar zal de slaapzak vooral gebruikt worden voor tripjes naar laaggebergte. Extreme omstandigheden zal ik niet gauw opzoeken. In de zomer wil ik deze kunnen gebruiken in het hooggebergte. In de winter kom ik niet verder dan Nederland (waar het zelden echt koud is….)

Ik vroeg mij met name af of de 600 niet gauw veel te warm is.
    Mijn slaapmat is overigens een exped synmat ul 7

Ik hoop dat iemand iets kan toevoegen aan argumenten voor de ene of de andere slaapzak.

Groeten

Eric

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Dag Eric,

Goede vraag! Terugkijkend op mijn avonturen met een Alpkit Pipedream 400 zou ik de volgende keer een slaapzak met iets meer dons nemen, bijvoorbeeld de Panyam 600. Hoewel de geschetste temperatuur van -6 tot -13 C iets extremer lijkt dan je zoekt dien je ook rekening houden met afnemende isolatie van dons door vochtige omstandigheden, vooral bij tochten langer dan een weekend.

Als je goed weer hebt kan zo’n slaapzak natuurlijk te warm zijn (zomers in laaggebergte). Tja, dan zeul je een zwaardere slaapzak mee die je niet helemaal dichtritst!

Overigens heb ik nu ook een Exped HL 9 cm winter mat omdat die Synmat 7 UL in mijn ogen óók net te vaak een klein beetje te kort schoot.

Groeten, Koen

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Ik heb een Cumulus Mysterious Traveller 500 met 100 gram extra bijgevuld (bovenkant… voeteinde, alles kan naar wens bij Cumulus)).  Goede ervaringen mee bij koude tot iets onder het vriespunt.  Bij nog meer koude moet extra kleding aan. Maar bij warmer weer zweet ik me rot in die slaapzak. Wel heerlijk licht en te comprimeren. En redelijk ruim.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Eric,

welkom

Ik weet niet of ik er iets aan kan toevoegen daarom nog een paar vragen. Wat is de meest extreme situatie geweest die je tot nu toe bent tegengekomen met je synthetische slaapzak/toen je het koud begon te krijgen (noem het type en merk eens) ?

Situeer het laaggebergte eens (voor de komende jaren). Noem ook eens een paar “hooggebergte” waar je naar toe wil. Hoe lang duren deze tochten gemiddeld? In welk soort tent slaap je? Ben je een zij-ligger?

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

@Koen: ik heb die Synmat UL7 en ik kan me voortelleen dat die bij koudere omstandigheden dan ik heb meegemaakt tekortschiet.  Maar is een extra alu coated matje van 50 gram dan geen oplossing? Die kun je dan thuislaten als de verwachtte koude niet te extreem is (en beschermt de vrij kwetsbare Synmat).

kleppergt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Alvast bedankt voor de respons!

@ivovm
    :

Tot nu toe ben ik nog niet echt uitgedaagd qua temperaturen. Veel verder dan iets onder het vriespunt is het niet gekomen en dat was ook nog eens bij rustig weer. Ik heb niet veel  ervaring met meerdaagse kampeertochten vandaar de onzekerheid over de keuze van de slaapzak.

Mijn huidige slaapzak is Ayacucho Ignition 1200L.Volgens opgave is de  comfortemperatuur 3⁰ C en limiet -2⁰ C. Net onder het vriespunt ging het wel maar had dan wel extra kleding nodig om het een beetje warm te houden en echt comfortabel was het niet.  Ik ben een zij-ligger en over het algemeen heb ik het eerder te warm dan te koud. Ik slaap in een MSR Hubba Hubba NX.

Het komende jaar zullen tochten niet langer duren dan een week. In de toekomst wil ik graag een keer een langere tocht maken zoals Pyreneeën van kust tot kust.

Ik hoop in het voorjaar een tocht te kunnen maken in de Vercors of Schotland. Van de zomer in de Franse alpen en in het najaar in de Vogezen. In de winter zal ik voorlopig niet zo gauw de bergen in gaan en zal een tocht niet verder gaan dan Ardennen bij goed weer.

Met laaggebergte bedoel ik misschien eerder middelgebergte bedenk ik mij net…

DriesV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Je kan natuurlijk altijd 1 van de 2 laten aanpassen (zie http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/creator)
    Al vraag ik mezelf af wat de beste methode is, de 450 bijvullen of de 600 minder vullen.
    Zijn er hier kenners die kunnen zeggen wat het beste is?

Ik heb zelf eens de oefening gemaakt voor een L.
    Een Panyam 450 met 550g dons geeft zogezegd -2° comfort, een 600 met maar 560g dons geeft -4° (de tweede is trouwens 2€ goedkoper :)).

Is die hydrophobic down ook zijn geld waard? (in dit geval 56/57€ duurder)

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Waarom geen Mysterious Traveler 500 ? Goed voor ± 0°C en als dat niet genoeg is, kan je nog kleding dragen (doe ik zelf standaard en de slaapzak gebruik dan als deken of zo; de MT is er ruim genoeg voor gemaakt).

Het nut van hydrophobic down zie ik niet: in al die jaren (ondertussen toch ± 15) zou dat nooit een meerwaarde zijn geweest en het kost dan nog eens > € 50 extra.

nordschleife
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Is een quilt niks? Hier ben je flexibeler wat betreft temperatuur en is ook gelijk iets lichter.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als ik jouw verhaal hoor is een panyam 600 het merendeel van de tijd waarschijnlijk iets teveel van het goede.

Het hangt er een beetje van af of je iemand bent die poogt zijn gewicht zo laag mogelijk te houden, Is dat niet zo dan zou je evt kunnen overwegen over te stappen op eendendons maar laten we het houden op de keuze die je ons hebt voorgelegd. Doordat je in een tent slaapt heb je alvast minder afkoeling dan onder een tarp (al heeft die hubba hubba toch flink wat gaas langs boven). Dat cumulus tussenschotten aanbrengt tussen de boven en onderkant/dat die ook op de buitenkant van de slaapzak liggen,blijf ik een nadeel vinden (al is dat vooral gebaseerd op een gevoel en enkele verhalen van te weinig egale isolatie op de rug/dus met een korrel zout te bekijken).

Ik heb het al eerder gezegd. Zijliggers hebben een groter risico op koude bruggen wanneer de dons op de rugzijde niet meer optimaal is. Bij een quilt is het gelijk duidelijk wanneer er een warmtelek is op de rug. Als ik jouw was zou ik een 100 tal gram max. dons laten bijsteken bij de 450 om de baffles goed gevuld te houden. Besef dat dit een redenering is vanuit eigen ervaring en dus erg subjectief. de slaapzak is dan te vergelijken met een lafayette van Valandré. Een slaapzak die ik al meer dan 15 jaar voor allerhande tochten heb kunnen gebruiken. Dat merk werkt wel met “continuous baffle construction”

http://www.trailspace.com/images/news/2011/04/11/continuous-baffle.jpg

zonder deze draad te willen kidnappen: vraag in de zijlijn: mocht er iemand een panyam 450  of 600 hebben, ik ben erg benieuwd wat de baffle hoogte is van beiden (langs de bovenkant). Je kan die meten door de slaapzak op een vlakke ondergrond te leggen  en de tijk van de binnenkant te verschuiven tov de buitentijk, de slaapzak plat te drukken en zo ‘ongeveer’ op gevoel kan meten welke baffle hoogte/afstand van de stiksels ze hebben toegepast.

nordschleife
    Deelnemer

Ik zal eens kijken of ik mijn 450 kan meten als ik tijd heb

nordschleife
    Deelnemer

Als ik het goed gedaan heb (en dat betwijfel ik enigszins) kom ik op +/- 16 cm

joeyckmans
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hier ook 16 cm.

joeyckmans
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Ben eens naar mijn bestelling gaan kijken en een extra down chamber is 13 cm…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Heren, bedankt voor het opzoekingswerk maar ik zoek de afstand tussen binnen en buitentijk op niveau van het dwarsstuk tussen beiden. (=baffle hoogte)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.