HOME FORUM Wandelgebieden Keuzes maken in IJsland

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Hey,

Binnen exact een maandje zit ik in IJsland voor zo’n 2 weken. Driewerf hoera. Mijn eerste idee om de Laugavegur te combineren met Hornstrandir heb ik laten varen en gekozen om in’t zuiden te blijven. Maar ook daar is er te veel te beleven natuurlijk en dringen keuzes zich op. Het stuk van de Laugavegur zelf lijkt me evident om te doen (al dan niet tot Skogar). Maar dan moet ik keuzes maken. Volgende zaken zitten in mijn hoofd.

• Tijd maken voor dagtochten in Landmannalaugur en Thorsmörk (3 dagen extra?)
    • Het stuk Landmannalaugur – Holaskjoll (2-3 dagen?). Kent iemand dit stuk?
    • Skaftafell (enkele dagtochten of een 2-3 daagse?)
    • Lonsoraefi – Snaefell spreekt me tot slot erg aan, maar de verplaatsing lijkt me niet zo evident. Iemand hier tips voor tochten? De 5-daagse oversteek tussen beide gebieden?
    • En tot slot: is Reykjavik de moeite om een dagje door te brengen? Sommigen zeggen van wel, maar ik heb het ook al vergeleken geweten met pakweg Deinze :-).

Voila zie, tips zijn welkom! Ik vermoed dat Erik o.a. mijn man is?

Groet,

Koen

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Koen, ik heb Erik gemeld dat je een vraag gepost hebt op het forum.

Ik heb natuurlijk nog niet alle regio’s bezocht maar kan wel op enkele vragen antwoorden:

– Het stuk tussen Skogar en Thórsmörk zou ik er absoluut bijnemen. In één dag best pittig, maar twee dagen zijn dan misschien weer net te veel. En bivakkeren daarboven is niet zo evident.

– Ook de route naar Holaskjoll is absoluut de moeite waard. Wij hebben een variant hierop gemaakt die je kan lezen in dit verslag: http://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/30/rond-de-myrdallsjokull/. In principe moet je niet over de gletsjer maar wij vonden dat makkelijker. Het warmwaterbad in Strútslaug is een echte aanrader!

– Skaftafell is erg mooi en ligt daar niet zo ver vandaan met het openbaar vervoer. Wij hebben op de ringweg zelfs gelift. Bovendien kan je er voor opteren om naar Laki met de bus te reizen, dat ligt eigenlijk tussen de regio van Landmannalaugar en Skaftafell. De vulkaankegels zijn erg fotogeniek.

– De eerste dagen van onze Skaftafelltocht kunnen inspiratie geven voor enkele dagen in het park: http://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/30/skaftafell-graenalon/. Vooral het zicht over de Vatnajökull vond ik machtig.

– En Reykjavik, ’t is wel eens plezant om er rond te struinen maar een ganse dag zou ik er niet in kwijt willen. Ik ben natuurlijk geen stadsmens.

Ik raad je overigens aan om de Reiskrant van IJsland van enkele jaren terug los aan te kopen: http://www.wegwijzer.be/reiskrant/ijsland-1. Daar heb ik zelf aan meegewerkt maar ook Luc De Cleene, die al heel veel tochten op IJsland heeft gedaan. Diverse van de regio’s die je op de hoogte hebt, worden hierin besproken.

Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Sæll og blessaður,

1. Dagtochten: Ja! Echt, probeer de tijd te maken voor zowel een lus in L en T (zeker met mooi weer gaat dit je ongelooflijke foto’s/vergezichten opleveren).

2. Ook mooi, maar uit de weg van je tocht in lijn.

3. Aanrader en bereikbaar na je eerste tocht.

4. dat stuk is ook mooi en desolaat, maar niet bereikbaar met openbaar vervoer. Ik zie het als een aparte tocht: Lónsöræfi.

5. RVK = WIRF (wash – internet – rest – food). Neem gewoon een rustdagje om er rond te struinen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.