HOME FORUM Materiaal en techniek Keuze tent

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Beste lezers

Heeft iemand ervaring met de tent in onderstaande link? Mijn vriendin en ik zijn namelijk op zoek naar een goeie tent voor 3 seizoenen (geen winter) rond deze prijs. Wij hebben verschillende tenten bekeken en reviews opgezocht en dachten dat deze tent de beste prijs-kwaliteit had en voldoende ruimte had. Ook het gewicht spreekt ons sterk aan aangezien het voor trektochten zou zijn. Als iemand een andere tent rond deze prijs aanraadt, laat gerust weten! Uw mening over de tent in link is zeker welkom!

Bedankt, Ruben & Sharona

http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker-ultralight-iii-id_8245651.html

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Zou dit je allereerste tent zijn?

Dan zou ik niet twijfelen. Prijs/kwaliteit lijkt me dit vrij onverslaanbaar.

pommeke1
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Vorig jaar hebben we een tent gebruikt van iemand maar deze was veel te groot en te zwaar. Daarom dat we een echte trekkingstent zoeken rond deze prijs.

Wij hebben nog even verder gezocht en zijn ook tot de tent in onderstaande link uitgekomen. Volgens ons is het ongeveer hetzelfde met de vorige tent. Over de stof of sterkte of duurzaamheid etc. weten wij niet zoveel dus weten niet welke nu eigenlijk de beste is. Raad a.u.b.

http://www.berghut.be/tenten/tenten-2/tenten-2-personen/halland-2-pu-green

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

De tentkenners zijn op dit moment op reis. ūüôā

Heb je ons artikel rond tentkeuze al eens gelezen? Je vindt er ook een handige checklist.

Arne L.
    Deelnemer

Puur op specificaties afgaande lijkt de Quecha me een betere tent dan de Nordisk.
    110 cm op het voeteinde is echt bitter weinig; de slaapmatjes zullen tegen elkaar of zelfs over elkaar liggen.Om comfortabel te kunnen slapen met twee personen heb je een breedte nodig van ongeveer 140 cm.

Ook claimt Quecha dat de polyester-buitenkant van de buitentent een siliconen coating bevat. Hoewel (nog) niet zo goed als gesiliconiseerd nylon, is dit al een goede stap voorwaarts op gebied van duurzaamheid en waterdichtheid.

Het kan uiteraard veel lichter, maar dan stijgt de prijs aanzienlijk. Als je dan toch met twee bent, kan het gewicht netjes worden verdeeld en ook daar is de Quecha de winnaar.

Natuurlijk: ik kan niets bevestigen wat Decathlon beweert op hun site. Maar enkel afgaand op ze zeggen lijkt het een behoorlijk goede koop; vooral als eerste tent.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Ik treed ArneL bij; puur op specs haalt de Quechua het van de Nordisk. De extra ruimte zal je zeker kunnen gebruiken voor al je spullen.

Maar heb je in √©√©n van beiden al eens ingelegen? 2m15 is niet zo heel lang. Een lange persoon op een moderne (ge√Įsoleerde) luchtmatras loopt de kans met zijn voeten het binnenzeil tegen het buitenzeil te duwen. Op een gewone self-inflatable of schuimmat wordt die kans al wat kleiner.

Verder weet ik niet welk muggengaas Decathlon gebruikt. Bij goedkopere tenten durft daar al eens op bespaard worden. Ik herinner me nog altijd¬†mijn eerste nacht in Schotland met een tentje uit de stock-americain, waarvan het gaas niet midges-proof bleek. De rest van de tocht telkens mogen slapen met alle ventilatie toe, wat niet echt aangenaam was in het warme weer…

Arne L.
    Deelnemer

Terechte opmerking hierboven. Zogenaamd ‘No-See-Um-Mesh’ heeft zogenaamd ‘1050 mesh’; piepkleine gaatjes dus. Helaas valt het erg moeilijk te achterhalen bij sommige tenten welk mesh nu precies is gebruikt. Ik vind op de site hierover alvast niets terug.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bij de Halland is het duidelijk hoeveel stormlijnen er staan, maar bij de Quechua niet. Wat zijn de bevestigingsmogelijkheden vooraan? Je kan een tent al een stuk stormvaster maken door hem goed te kunnen opstellen.

Ik heb ook het gevoel dat de Quechuatent wat ‘lomper’ gebouwd is en dus wat meer wind kan vangen, maar bon, ideaal zie je naast elkaar. ūüôā

Eigenlijk moet je dus niet enkel naar de specificaties kijken, maar ook hoe een tent is opgebouwd. Foto’s zijn daarvoor niet ideaal.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Met het gevaar een voorstel te doen dat buiten de prijsklasse valt zou ik eens kijken naar de MSR Hubba Hubba NX. Die vind je voor 400 euro.
    Die zijn echt super populair en ik hoor alleen maar goeie ervaringen ervan, zowel op testsites (outdoorgearlab) als van mensen op het forum hier.

Als je echt goedkoop wilt moet je eens horen bij Joker. Die verkopen hun “oude” tenten. Die zijn 1 seizoen gebruikt en dan gaan ze weg. Er kan altijd een slechte tussen zitten dus het is wel even alles bekijken maar wij hebben daar al best veel tenten gehaald en das altijd wel goed.
    Vroeger colemans, nu hebben ze denk ik de Vaude Taurus II.
    Als ik me niet vergis vragen ze er 50 euro voor.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Een weinig gekende tip voor Decahtlon-materiaal: copy-paste het artikelnummer naar het zoekveld van de Franse Decathlon-site (decathlon.fr). Vaak veel feedback, uiteraard in het Frans. In casu: http://www.decathlon.fr/tente-quickhiker-ultralight-3-id_8245651.html 

Persoonlijk zou ik ernstig overwegen om niet blind te staren op de prijs: indien men een tent afschrijft op pakweg vijf jaar blijven de meeste tenten een spotgoedkoop onderkomen in vergelijking ¬†(a) tot de totale reiskosten van die vijf jaar en (b) met verblijf in hutten/hotels/hostels. Zeker indien men telkens met z’n twee√ęn reist.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste,

ik heb een beetje gewacht alvorens hier ook even mijn bedenking neer te pennen…
    je tent is je huis… en hoe beter je op dat huis kan vertrouwen… hoe rustiger je bent…
    ik hoor dat je een drieseizoenstent wil…
    is je goede recht…
    maar…
    wie zegt dat het op een frisse lentedag of midden in de zomer niet eens gaat stortregenen √©n/of heel hard gaat waaien…

Ik zie ons nog staan in Ecuador… er was wind… veel wind… De TNF V-25 stond strak.. gaf amper een krimp… de geodetische expeditietent van Sierra Design… stond strak.. gaf geen krimp… alle andere tenten waren drie-seizoenstenten… we hebben ze allemaal heel dicht bij de jeeps moeten zetten. Die jeeps vormden een barri√©re tegen de wind ( geen storm h√©)…
    En de bewoners van die tenten hebben de ganse nacht gedacht dat hun huisje zou wegvliegen…
    Mijn twee tenten zijn nu al meer dan 20 jaar oud en voldoen nog steeds.

Ok, ze hebben elk om en bij de 700 euro gekost… en zijn te zwaar om mee te dragen op de rug…
    maar het gaat hem over kwaliteit…

Ik hoor spreken over ‘een eerste tent’… en daarna nog een tweede dus?
    Dat is duur aankopen hé.
    Koop als je het mij vraagt onmiddellijk het beste materiaal … licht en stevig √©n vierseizoens…
    want het weer zal er nooit rekening mee houden dat je ‘hutje’ maar een drieseizoener is…
    Denk maar aan een zeer goede waterdichtheid ( waterkolom 2000 / na hoeveel tijd regent het daar al niet door?)
    Houd even rekening met de lange termijn dat je je tent zal kunnen gebruiken’ in alle rust’…
    en dan is de keuze snel gemaakt… beetje extra sparen en gaan voor het beste…
    van harte,

Ignacio

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Wat maakt vierseizoens en wat drieseizoens ? Bvb. wij hebben een hele tijd terug een tent gekocht die ‘vierseizoens’ was; een familielid heeft toen een tent gekocht die zogenaamd ‘de drieseizoensversie’ was van onze tent. Krakhetzelfde ontwerp op voornamelijk de binnentent uit gaas bij hen na(en wat andere stoffen voor het buitenzeil¬† omdat het nu eenmaal een model gekocht was in Canada waar de wetgeving het gebruik van ons doek niet toestaat; is/was overigens ook zo voor de V-25). Wel, wij hebben in elk geval genoeg stormen overleefd zonder probleem en qua ontwerp zie ik niet in waarom die ervaring bij die ‘driezoensuitvoering’ anders zou geweest zijn.

Qua waterkolom en hoe lang die genoeg is: hangt af van de kwaliteit van de coating. Je hebt tenten met coatings die initieel rond de 3000-3500 mm zitten en na een tijdje nog amper aan 1500 mm zitten en andere tenten met coatings die initieel ‘maar’ 2000 mm aangeven en na een tijdje nog altijd die 2000 mm hebben.

Over een eerste tent en dan een tweede: als je denkt zoals ik, begin je zaken aan je tent te zien die toch niet zijn zoals verhoopt. En dan begin je uit te kijken naar een andere. Over de prijs en ‘een beetje extra sparen’: ieder zijn/haar limieten zijn nu, maar ook in de toekomst, anders. Bvb. misschien kan ik een tent vastkrijgen waarbij zelfs de tenten van Hilleberg qua prijs verbleken (en Hilleberg is al duur). Waarom zo duur ? Maatwerk en arbeidskost zeg maar. Maar onze huidige tent is wel totaal anders.

RobinR
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hoi,

Ik wou toch graag reageren ook al is dit mijn eerste post ooit hier :p Ik lees wel al een geruime tijd mee. Maar wou je toch wat raad geven.

Ik zat vorig jaar zowat in de zelfde situatie als u en heb impulsief een tent gekocht in de outlet bij TNF.

Ik ben naar huis gekomen met een TNF tadpole 2DL. Zeer goede tent qua stormvastheid en qua weerbestendigheid door het ontwerp. Dus na wat snel googelen in de winkel dacht ik mezelf een koopje gedaan te hebben.

Uiteindelijk klopt dit ook (retail 329, 129 voor betaald) maar zoals Woubeir aanhaalt, je gaat meer ervaring krijgen. Hierdoor gaan je eisen en wensen veranderen en ga je beseffen dat je toch niet zo heel tevreden bent met je initi√ęle aankoop.¬†Ik begon na een paar nachten een hekel te krijgen aan de breedte van de vloer. Dit is maar 110 en dit is echt heeeeeeel smal voor man en vrouw. Op het voeteinde hangt mijn neoair matras half over haar gewone thermarest. Resultaat is dat ik elke morgen wakker wordt met een natte slaapzak aan de zijkant en aan het voeteinde (ondanks dat ik maar 1m78 ben raak ik het voeteinde vrij vaak) door¬†continu tegen alle wanden aan te liggen¬†en dus vrij veel last van condens in de tent heb.

Wij gaan volgend jaar als de tent shows weer van start gaan dus op zoek naar een andere tent. De TNF gaat dan enkel nog ingezet worden als ik weet dat het weer een ramp gaat zijn of als het zeer koud gaat zijn. Tot nu toe gaat mijn smaak uit naar een MSR Hubba Hubba NX maar we gaan toch wachten zodat we eens alles kunnen vergelijken en ons eigen materiaal er in kunnen leggen.

Tip die ik je dus wil geven, koop je eerste tent waar je je goed bij voelt. MAAR spendeer er aub geen fortuin aan. Probeer ergens een solden deal of zoals je al aangeeft bij de decathlon iets te kopen. Eénmaal je de smaak te pakken heb ga je toch weten wat je wilt en dan is de keuze maken veel makkelijker (maar ook meestal duurder :p)

Om iets te zeggen over 3 en 4 seizoens. De tadpole wordt verkocht als een 3 seizoenstent maar ik ben er toch vrij zeker van dat deze zeer goed zijn mannetje zal staan in de winter (enkel mesh in de deur en een verluchtingsgat aan het voeteind, tunnel design, 12 piketten als de tent volledig opgezet is).

Succes er mee!

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Een vier seizoenen tent is ook niet nodig. Dit is nodig indien je 4 seizoenen reist, veel kouder en dus ook in de sneeuw. In de andere 3 seizoenen zit je met een veel zwaardere en duurdere tent dan vaak nodig is.
    Stormvastheid kan je ook al goed zitten bij een 3 seizoenen tent (zie reviews van Kasper over zijn MSR Hubba Hubba NX bijvoorbeeld).
    Onze coleman heeft ook al de stormen overleefd op IJsland en Zweden paar jaar terug die we dit jaar met de hilleberg (black label) gedaan hebben.
    Het slechte weer en sneeuw dat we deze keer hadden in IJsland was aangenamer in de 4 seizoenen tent van hilleberg maar die kost dan ook wel het dubbele van de hubba hubba NX en dit zijn al extremere toestanden dan veel mensen met hun tent willen reizen.

Zoals Woubeir zegt kan soms 1 tent gewoon met een simpele aanpassing zogezegd voor een ander seizoen zijn. De hubba hubba kun je zo inderdaad in 2 versies kopen. 1 met mesh vanbinnen en de andere met een dichtere stof. En die met de dichtere stof is ook zo opgezet dat hij wat dichter tegen de grond aansluit.

@Robin: Over het natte slaapzak aan het voeteinde had ik een leuke tip gelezen op outdoorgearlab. Je jas over je voeten doen.
    Je doet je mouwen van je regenjas naar binnen en rits dan je jas dicht. Dan heb je een soort van zak. Hierin steek je dan het voeteinde van je slaapzak en zo hou je deze droog ;-).

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik heb een aantal jaar rondgelopen met de voorloper van deze tent. Ultralight 3. Als je budget beperkt is dan is dit een zeer goede prijs kwaliteit.
    Nadelen: het buitenzeil komt niet zo laag. Dus als het in de Pyrenee√ęn stormt met wind dan komt de regen onder tegen het grondzeil. En das kouuuuud!
    Ander nadeel: mijn haren stonden altijd recht van de statische elektriciteit van tegen het binnenzeil te komen.
    Nog een nadeel: kleine voortent en buiten de schoenen en wat afwas kon er niet echt iets bij. Dus rugzak zat binnen. En daardoor was het binnen wat wringen met zen 3.
    Voordelen: prijs kwaliteit.
    Nog een voordeel: stormvastheid. Als je de tent goed opstelt en alle scheerlijnen onder de correcte hoeken tegoei verankerd en opspant dan staat de tent als een rots in de branding.
    Ik zou ze eens in de decathlon opgesteld gaan bekijken. Er eens in gaan liggen. En als het ok is, ervoor gaan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.