HOME FORUM Materiaal en techniek Keuze tent: Nordisk oppland 2 (PU) of Vaude Arco 2

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hallo

Wij hebben momenteel een tent voor 4 personen (Decathlon). Deze is goed om met de wagen ergens naartoe te trekken maar gezien het gewicht niet geschikt om mee in de rugzak te nemen. Nu zijn we op zoek naar een oplossing die wel mee kan.

Een vierpersoonstent lijkt mij sowieso geen optie omwille van het gewicht en de grootte (en kostprjis). Dus mjin idee was om 2 2P tenten aan te schaffen, een tent voor mijn vrouw en ikzelf en een aparte voor de kids. Vermits ze zelf ook in de scouts zitten, kunnen die kleinere modellen ook nog dienen moest dat nodig zijn.

Achtergrond informatie:

– beginnende hikers / wandelaars
    – ergens West Highland Way afwandelen 2016 of 2017
    – af en toe eens paalkamperen, of op domein in Balen van schoonouders (waar nu dus soms die 4p staat)
    – …

In K2 hebben ze enkele suggesties gedaan, waaronder de Nordisk Oppland 2 PU of de Vaude Arco 2. Ter info, de Nordisk variant (PU en SI versies) is bij K2 blijkbaar bij de populairste tenten. Beiden zijn tunneltenten en hebben dus een vestibule.

Gegevens:

Nordisk oppland 2PU (259 euro)

3.4 kg
    grondzeil 8000mm
    buitentent 3000mm
    165cm binnenruimte

Arco 2P (200 euro)

2.89 kg
    grondzeil 5000mm
    buitentent 3000mm
    110cm binnenruimte

Nu heb ik de indruk dat de Arco 2P van Vaude uit assortiment gaat vermits deze op verschillende plek als “niet meer beschikbaar” staat of “beperkt aantal” – zelfs op de Vaude website zelf. Ik kwam echter een deal tegen op “trekkinn” voor de Vaude tent, 139.95 euro en bij aankoop van 2 exemplaren, gaat er nog eens wat af. Dus als ik de Vaude daar 2x bestel, 259.88 euro uit. Voor de prijs van één Oppland, heb ik dus twee Arco’s.

Concreet

1. ik heb geen volledig beeld hoe ik de waterkolom moet interpreteren maar ik dacht dat die 5000mm voor grondzeil en 3000mm voor buitentent genoeg “waterdichtheid” is?
    2. ik ken het merk Vaude niet écht, behalve dan als  recente sponsor van Tom Waes / Koen Wauters
    3. de Vaude is 110cm breed binnenin, wat mij écht aan de smalle kant lijkt voor twee volwassenen. Zeker gezien het feit dat ons bed 180cm breed is. Iemand ervaring met deze smallere binnentent dimensie?
    4. is de Nordisk “zoveel” beter ten opzichte van de Vaude, dat deze toch het overwegen waard is?
    5. ik kan ook 1x de Vaude bestellen… testen met mijn vrouw en deze alsnog “doorschuiven” naar de kinderen en bijvoorbeeld wachten op de voorjaarsverkoop bij K2 waar je kortingen krijgt op de tenten en daar misschien een deal doen op een Nordisk
    6. andere suggesties of advies?

Als laatste, heb even getwijfeld of ik ze zou stellen of niet, maar er is ook nog de Quickhiker Ultralight van Decathlon. Deze komt op 150 euro voor de 2P veriant en is 130cm breed. Het gewicht is wel interessant en tikt af op 1,96kg wat met zowel de Vaude als de Nordisk toch wel aanzienlijk te noemen is. Deze komt voor twee exemplaren uit op een 300 euro, wat nog net binnen het budget zou vallen.

Alleen lastig om te vergelijken, vermits Decathlon zijn waterbestendigheid niet uitdrukt in waterkolom mm’s maar als volgt: “Getest onder regendouche (200 mm water/uur) en op het terrein“.

update

Na wat zoekwerk op de Decathlon site kwam ik erachter dat er onderaan een aantal icoontjes staan, onder andere fototoestel, tag (voordelen), discussie, … Achter het tandwiel zit blijkbaar wel de vermelding van de waterkolom. Voor de Quickhiker UL 2 is dit voor het grondzeil 5000mm en voor het doek 2000mm. Vergelijkbaar dus met de Arco 2P.

Alvast bedankt voor enig advies omtrent het doorhakken van deze knoop.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

1) Inderdaad voor 2 x 2p tenten gaan. Is veel flexibeler dan een 4p tent. Alleen op de camping moet je dan voor 2 tenten betalen in plaats voor 1.
    De kids gaan dat veel toffer vinden dat ze een eigen tent hebben er zonder toezicht in kunnen… Whatever kinderen doen 😉
    2) 110cm is breed genoeg. Je (standaard trekking) matje gaat maar 51 a 63cm zijn. Dus je gaat nog over hebben met een smal matje. En ja, 51cm om op te slapen is smal.
    Op wat slaap je nu?
    3) Die waterkolom. Dat hangt ervan af wat je ermee gaat doen. Zomerkamperen? Meer dan genoeg. Neem je dat mee in de rugzak? 3kg voor een 2p tent is echt wel het maximum. Ik zou eerder op het gewicht letten. Nu de Nordisk heeft een voortent, de Arco niet echt. Je kan daar je rugzak kwijt maar niet echt meer dan dat.
    4) Zelf heb ik de voor-voor loper van die quickhiker gehad. In 2p versie en 3p versie. Geen slecht woord daarover. De 3p versie heeft enkele Pyreneeënstormen doorstaan met glans. Alleen wat de voortent een muis groot. Geen plaats voor 3 rugzakken.

Je zou kunnen opteren voor een 3p en een 2p tent. Ikzelf heb een nalo gt3 van hilleberg. Dat merk kost geld. Voordeel is dat met 3 volwassenen je nog in de voortent kan koken en eten. Dus 2 volwassenen en 2 kinderen moet ook lukken. 2 man zit dan met zijn gat in het slaapgedeelte van de tent. Hebben we al meerdere malen voorgehad als het slecht weer is en met 3 man op stap. Mijn kameraad heeft dan mijn 1p tent mee. Want die moet niet bij mij en mijn vriend liggen… 🙂 Nu weet ik niet direct of de Nordisk zijn voortent groot genoeg is om met jullie 4-en in te zitten schuilen-eten. Maar dat begint er al op te lijken.
    Het hangt er dus vanaf wat je wil doen en wat je budget is.

Stel je bij de voortent dit voor:
    DSCF1685

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Dit is wellicht interessant voor jullie.

Je zal dan wel snel de knoop door moeten hakken want de veiling is zaterdag al.

Hier een recensie van Oppad

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.