HOME FORUM Materiaal en techniek Keuze rugzak & grondzeil vraagje

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Ik ben van plan om in de zomer naar Vercors te trekken voor een 5-tal dagen en ben dus onlangs gestart met het aankopen/verzamelen van het nodige materiaal.
    Een van de stukken die ik nog mis is een degelijke rugzak maar hoe kies je de juiste grootte (inhoud). Hoe weet je nu of je toekomt met een 45 liter of dat je toch maar voor een 50 of 60 liter moet gaan? Tot hier toe twijfel ik tussen een Osprey Exos 45l of de Lowe Alpine Nanon 50:60. Het plan is om zo licht mogelijk te wandelen en kamperen. Om een idee te geven van wat ik zou meenemen kan je hier mijn paklijst vinden: http://blog.symbiosys.be/outdoors/gear/

Een ander punt is het gebruik van een grondzeil. Ik heb een trailstar en de MLD UL bivy en vraag me af of je met deze combinatie nog een grondzeil zou gebruiken. Is dat nodig om de bivy te beschermen of kan je ook zonder?

(ook gepost op hiking.be)

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Wij hebben toevallig dit jaar ook een vijfdaagse gedaan in de Vercors. Moest je geïnteresseerd zijn hier heb je het verslag: http://kaspergeuns.wordpress.com/2013/06/25/vercors/
    Wij hadden beide deze rugzak mee voor ons was hij groot genoeg. Maar jij stapt alleen denk ik? http://www.lowealpine.com/airzone-pro-35-45
    Voor onze langere tochten nemen we beide een Haglofs matrix 50 mee voor ons ruim genoeg. Deze heb ik kunnen omruilen met een Haglofs Oxo 70 en mijn vriendin heeft er eentje kunnen kopen in de solden bij de Mounteqshop.

Als grondzeil nemen wij een soort doek mee dat in de tuinaanleg wordt gebruikt. Heel licht en het houdt scherpe voorwerpen goed tegen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Verzamel eerst al je materiaal en koop je rugzak pas als laatste als dat voor jou mogelijk is. Om de juiste inhoud in te schatten doe ik dan het volgende: zoek een kartonnen doos (best hoog en smal, zowat afmetingen van een rugzak) en stapel hierin al je materiaal in zoals je in een rugzak zou doen. Als je al je materiaal in de doos hebt gestopt, bereken dan het totale volume dat je materiaal nu inneemt (je kent het wel, basis x breedte x hoogte tot waar je materiaal reikt in de doos). Dat volume is je basisvulume. Daarbij komt nu nog het volume aan voedsel en eventueel water. Denk daarbij eens na aan hoeveel dagen je denkt maximaal voedsel mee te nemen op een tocht alvorens opnieuw te bevoorraden. Standaard reken ik op ongeveer 1 liter volume per dagrantsoen en tel daar nog eens 2 liter bij op voor water. Dit volume tel je nog eens bij je basisvolume op en zo bekom je het maximaal rugzakvolume dat je nodig zou moeten hebben.

Kijk dan eens rond naar rugzakken die rond je nodige volume zitten en bekijk ook hoe de verdeling van dat volume zit bij elke rugzak. Sommige rugzakken (vooral amerikaanse fabricanten) rekenen bijvoorbeeld ook het volume van buitenzakken mee in het totale volume.

Voor de rest is het best alle mogelijk kandidaat rugzakken te passen voor zover dat mogelijk is. En passen dat is met al je materiaal meenemen naar de winkel en de rugzak vol laden zoals je op trektocht ook zou doen. Kijk je ogen nu nog niet uit op die twee rugzakken zoals je nu aan het doen bent.

Over het grondzeil, in principe is een grondzeil niet noodzakelijk als je die bivakzak gebruikt maar de meeste mensen, inclusief mezelf gebruiken wel iets lichts als grondzeil om je materiaal properder te houden. Op een natte ondergrond is het ook aangenamer als je op een droog grondzeiltje kunt gaan zitten. Ik gebruik licht plastiek als grondzeil. Er zijn mensen die polycro verkiezen of ripstop nylon met PU-coating of tyvek dat je eventueel verder kan behandelen met silicone.

bendalf
    Deelnemer

Kasper,

Ik ben de forums en blogs al enkele maanden aan het volgen en het is naar aanleiding van jou reisverslag (en van Debbie) dat ik naar Vercors wil gaan. Voor een beginner zoals ik zou het goed te doen zijn.

En ik trek er inderdaad alleen op uit dus 45l is misschien te optimistisch.
    Kan je eigelijk met al je materiaal naar een winkel trekken om te passen ;-)?

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ja ik heb dit al eens gedaan bij een winkel in Hasselt. Bij de Kariboe zij maakte er geen probleem van. Bij de Mounteqshop waar nu mijn rugzak van komt is het ook geen probleem volgens mij.

De vercors is zeker goed te doen. En wij vonden het er prachtig. Totaal niet druk buiten het seizoen. En met wat geluk spot je er Vale Gieren.

bendalf
    Deelnemer

Dzjow, bedankt voor de goede uitleg. Ik kan inderdaad wachten met de rugzak tot het laatste en de tip met de doos is perfect.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

In mijn geheugen zat dat ze op BPL eens hebben getest hoeveel het volume is van een hele reeks rugzakken (door gebruik van pingpong balletjes, schuimpjes …) in vergelijk met wat de fabrikant opgeeft.
    Die dan in een doos worden uitgegoten en gemeten
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/lw_internal_frame_packs_part_1a.html
    Toeval wil dat de twee genoemde rugzakken ook zijn gemeten.
    een lowe alpine nanon 50:60 heeft een werkelijk volume van 53 liter terwijl een osprey exos 46 een volume van 40 liter kan bevatten.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik kan hier niet veel aan toevoegen, enkel dat ik al even de
    osprey exos 46 gebruik voor al mijn trektochten.
    (voorlopig nog ) Uitgezonderd bij de wintertochten +/- 8d), daar gebruik ik nog mijn osprey aether 60 voor.

Het voordeel van Osprey is dat ze een grote rekbare ‘voorzak’ hebben die je,
    flexibel kan inzetten. Je kan er spullen in kwijt die je mogelijk snel kan nodig hebben of zaken die je in 1ste instantie niet in je rugzak krijgt maar naarmate het eten slinkt gewoon dan in je rugzak kan steken.

Mijn ervaring is, hoe groter je rugzak hoe meer je geneigd bent mee te nemen.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

HI Bendalf

In mijn ervaring is de door de fabrikant opgegeven maat niet betrouwbaar. Zo krijg ik mijn 50L Nomad amper omgepakt in mijn 70L Golite.

Zelf heb ik een Golite Jam 70 gekocht, deze is prima verstelbaar tussen dagrugzak en een week zelfvoorzienend rondtrekken. Weegt amper meer dan het 50L model, ik geloof een gram of 60. Moet je wel matchen met een frameloze rugzak, is niet voor iedereen prettig, zie andere topis die hier over gaan.

In een winkel waar je niet je spullen mag meenemen en in een rugzak mag passen koop ik geen rugzak… Schoenen pas je toch ook met je voeten er in…? 🙂

Ik heb geen ervaring met bivakzakken, dus kan je vraag daarover niet beantwoorden. Op de foto’s van Debbie zie ik volgens mij dezelfde combi van tarp en bivy en daar zie ik geen grondzeil.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.