HOME FORUM Wandelgebieden Kaukasus Wintertrekking

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Beste mensen,

Laat ik mij eerst kort voorstellen.

Ik ben Ruben uit Nederland. Het vertoeven in de bergen ben ik steeds meer gaan waarderen. Met name in de meer ruigere/ toeristarme gebieden. Het alpinisme heb ik achter mij gelaten, en wintertrektochten (in de bergen) zijn daarvoor in de plaats gekomen.

Nu heb ik zomaar een “hersenscheet” van een gebergte om te oriënteren naar mogelijlheden voor een wintertrekking: de Kaukasus.

Wie heeft ervaring in dat gebied en zou die ervaring willen delen?

Wellicht dat op het forum al een topic bestaat? Dan word ik daar graag op gewezen.

Groeten Ruben

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Ruben,

Ik heb ervaring in de Hoge Kaukasus in Georgië, maar ik zou zelf twee keer nadenken om daarnaartoe te trekken in de winter. Het is een hooggebergte met steile en grote flanken, en soms nauwe valleien. Het lawinegevaar is dus echt aanzienlijk, met weinig veilige routes. Tusheti zou ik hoe dan ook afraden, Svanetië zou deels nog kunnen, denk ik, als je een eenvoudige route kiest. Daar gingen we eind september op stap en hadden we op het eind van onze tocht een halve meter sneeuw. We hebben dan ook de route moeten aanpassen in functie van de hellingsgraad.

De lage Kaukasus is wellicht een pak interessanter en veiliger, al weet ik niet in welke mate het makkelijk toegankelijk is, gezien het ook beboster is en de wegen misschien moeilijk vindbaar. Op Pad ging er wandelen in Borjomi NP in Georgië.

Hoeveel ervaring heb je met wintertrekking? En lawinegevaar? Je moet hoe dan ook al heel wat op je palmares staan hebben om een wintertocht daar verstandig te plannen en uit te voeren.

Groeten,

Debbie

Ruben1983
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ha Debbie,

Dank voor je zeer snelle reactie!

De grootste uitdaging is de tochtplanning en logistiek. De Kaukasus is een bergketen die je vanaf verschillende richtingen kunt invliegen, zie ik al. Het is niet het gebied waar wij dit jaar naartoe willen, ivm financiering en andere fijne plannen. En wie weet toch een ander gebied. Vandaar dat wij ons oriënteren op een gebied anders dan de Alpen. dus over drie jaar zal het er toch van komen. een mooie periode om daarmee bezig te zijn.

Het ruige, onbekende, desolate en bergachtigterrein zijn de sleutelwoorden.

Ik ga mijn gemak nemen met de aanreiking die je mij hebt gegeven. Daarvoor mijn dank!

Groeten,

Ruben

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.