HOME FORUM Wandelgebieden Kamnische Alpen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Binnen 2 weken vertrek ik met een twee vrienden voor 10 dagen naar Slovenië. Er staat o.a. een 5daagse trekking op het programma. De bedoeling is om naar de Kamnische Alpen te trekken. We zouden niet naar het grote natuurgebied van de Julische Alpen gaan. Heeft er al iemand ervaring met dit gebied? We zouden het liefst wildkamperen. In het Triglav nationaal park weet ik dat er streng wordt op toegezien, gebeurt dit ook in andere gebieden van Slovenië?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Jonas, ik zou Roelof Dekker eens contacteren. Zijn verslag over de Slovenian High Route tussen Maribor en Trenta staat op https://forum.hikingadvisor.be/oost-europa/. Normaal gezien zou hij de Kamnische Alpen gepasseerd moeten zijn. In de fiche staat ook zijn emailadres. Hij heeft ook wildgekampeerd dus kan je wellicht meer info geven, als hij nu niet in de bergen zit natuurlijk.

Kamnische Alpen staan bij ons voor 2015 gepland. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Naar mijn vermoeden is het vooral in de Julische Alpen een probleem met een strikt verbod in het nationaal park. Daar gaan wij een huttentocht doen en onze via ferrata set meenemen. Voor de Kamnische Alpen plannen we te wildbivakkeren.

roelof
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hi Jonas

In 2010 en 2011 heb ik de route gewandeld tussen Maribor en Mojstrana. Een enkele keer heb ik geslapen in een berghut vanwege weersomstandigheden of omdat het lastig was een geschikte plek te vinden voor mijn tentje. In plaats van kamperen gebruik ik liever het woord bivakkeren, of te wel niet voor 19.00 uur je tent opzetten en ’s morgens voor 09.00 uur weer afbreken.  Samengevat kan ik je zeggen dat het geen enkel probleem is om wild te bivakkeren. Ook in de Julian alps heb ik wild gebivakkeerd en nooit iets gemerkt van strenge controles. Wel is het lastig om in dit gebied geschikte kampeerplekken te vinden aangezien er hoofdzakelijk rotsgebieden zijn.  Als advies kan ik je meegeven om een plekje te zoeken dat niet te dicht bij de route ligt.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Hey Roelof,

Ik zou in september/oktober een tweetal weken willen wandelen in Slovenië. Ik las in je verslag dat je gebruik maakte van de Cicerone gids van de High Level Route. Die heb ik ondertussen in huis. Wat zijn je ervaringen ermee wat betreft de wandeltijden/hoogtemeters/dagindelingen? Correct? Welke zijn de mooiste stukken tot nu toe? Geheimen die je prijs wil geven?

Dank!

roelof
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hey Toon,

De transversale is in zijn geheel een mooie route die goed beschreven is in de cicerone gids. De wandeltijden en hoogte  verschillen zijn correct weergegeven en kunnen dus gebruikt worden als uitgangspunt. Aangezien wij in een tentje sliepen en niet afhankelijk waren van een hut hebben we sommige stages een dag kunnen inlopen op de beschrijving. De route is in het algemeen goed bewijzerd, maar kan wel per regio verschillen. Wij hebben ook altijd een kaart gebruikt ter ondersteuning en daar ook verschillende malen gebruik van gemaakt om de route te verifiëren. Water is in het algemeen een probleem aangezien er weinig riviertjes zijn en waterfilter is daarom aan te bevelen omdat in de berghutten vaak regenwater is te krijgen. In het gedeelte van de triglav moet je wel rekening houden met moeilijk begaanbare paden aangezien die er dan gewoon niet zijn. Stijgijzers en kabels dienen dan vaak gebruikt te worden om je te verplaatsen. De beklimming van de triglav hebben wij overgeslagen aangezien het een file van wandelaars was naar boven en naar beneden. Wij hebben slechts nu en dan in hut geslapen en gegeten ik kan niet anders zeggen dan dat prima locaties waren met uitstekende verzorging. Bivakkeren is geen probleem maar soms moet je zoeken naar een geschikte plek voor je tent.

De gehele route is mooi maar persoonlijk vond ik de route van Trenta naar Idrija het mooist, maar de de grootste uitdaging was tocht wel Mojstrana – naar Trenta. Samengevat kan ik de Transversale van harte aanbevelen! Vanuit Nederland zijn we steeds met de trein naar Villacht gereisd en vanwaaruit de volgende dag met de lokale trein en bus naar het startpunt van dat jaar. Geheimen heb ik niet echt maar een glas whisky en als het enigszins kon een kampvuurtje maakte de avonden ook weer bijzonder zeker als de hemel helder was.

Mocht je nog vragen hebben laat het me dan aub weten.

met vriendelijke groet,

Roelof

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.