HOME FORUM Materiaal en techniek Kahtoola crampons

Tags: 

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47
    1. Ik het late voorjaar, vanaf 20 mei, plan ik een groot stuk van de Via Alpina Purple Trail te wandelen. Alhoewel deze route niet door het hooggebergte van de Alpen gaat ga ik ervan uit dat ik op dit tijdstip van het jaar toch hier en daar nog wat sneeuwvelden ga moeten traverseren. Daarom plan ik mij crampons aan te schaffen. Ik draag Altra Lone Peak trailrunners en mijn oog is gevallen op de Kahtoola Kts crampons. Op foto’s op het internet zie ik die crampons in combinatie met schoenen die de enkel bedekken. Mijn Lone Peaks komen lager, en ik vraag me af of die crampons ook met een lage schoen gedragen kunnen worden. Wat denken jullie?
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Roos,
    ik zou daar niet van wakker liggen. Zelf gebruikte ik ze ook op lage trailrunners tijdens een wintertocht. Nu had ik wel getten aan, dat buffert enigszins maar, zoals je zelf zei, het gaat voor een sneeuwveld “hier en daar”. Evt kom je deze van mij eens halen om aan te voelen of het werkt. Kende de tocht niet. daar ben je wel even zoet mee.

https://photos.app.goo.gl/oLUzup25AoLcIC2q1

Roos Muylaert
    Deelnemer

Ivo, merci! Dan ga ik me daar niet druk over maken. Ik draag van die kleine ‘Dirty Girls’ getten, misschien dat deze ook wat bufferen. Heb jij er van die anti sneeuwophoping plaatjes erop zitten? Of is dat bij flexibele crampons minder een issue?  Mocht je in het Gentse wonen wil ik wel eens langskomen om ze te passen. Ik ga er idd even zoet mee zijn. Ik heb een maand en een half de tijd…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Roos,

Dit is geen enkel probleem. Even wat fotokes genomen om het één en ander te verduidelijken. Kathoola heeft hier speciaal iets op voorzien om de stijgijzers met lage trailrunners probleemloos te kunnen dragen. Op de lus die over de enkel gaat zit namelijk een veterclip bevestigd (je ziet die clip ook bovenaan op Ivo zijn foto). Als je deze veterclip aan je veters vast maakt blijft alles mooi zitten bij elke stapbeweging en trekt die lus niet naar boven over je schoen.

Met getten aan kan het wel problematisch zijn om die clip te gebruiken zoals je ziet bij Ivo zijn getten. Met dirty girl getten echter niet. Je moet hiervoor even je dirty girls vooraan loshaken, stijgijzers aandoen, clip aan de veters vast maken, dirty girls erover trekken en weer vooraan vast haken. Je dirty girls sluiten dan wel niet super meer aan de schoen want die lus van het stijgijzer komt er onderuit, maar het werkt wel en het is geen geklooi om met die combinatie aan/uit te krijgen.

Een nog snellere oplossing kan zijn om een extra koordje in een lus op maat aan de voorste lus van de stijgijzers te bevestigen en de veterclip daar aan vast haken. Op die manier kan je alle getten probleemloos ermee dragen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Eerlijk gezegd, nog nooit stilgestaan bij dat haakje.

Ik droeg mijn stijgijzers “sandaalsgewijs” en dat riempje is breed genoeg om niet te snijden in de plooi van de voet maar altijd blij met de gedegen uitleg van Joery.

ik heb daar geen “anti sneeuwophoping” plaatjes bij. Nooit nodig gehad maar dat zal afhangen van de temperatuur en kwaliteit van de sneeuw.

In het Gentse moet er volk rondlopen die kahtoola crampons hebben als je ze toch zou willen betasten. evt breng ik ze mee op https://forum.hikingadvisor.be/kalender/algemene-vergadering/ als je ook van de partij bent.

Roos Muylaert
    Deelnemer

Ivo & Dzjow,

Nen dikke merci voor de info! Mijn twijfels/onduidelijkheden zijn weggenomen…

Die klip is wel handig. Als die past in het metalen ringetje vooraan de Lone Peaks (net voor de veters) is er zelfs geen probleem met de getten. Dan haak ik die aan de veters vast. Ik ga die plaatjes er mee bij bestellen. In dat deel van de alpen zijn er geen sneeuwvelden die er jaarrond blijven liggen denk ik, en die sneeuw kan misschien wel wat plakkerig zijn. Nu is het nog wachten op een nieuwjaarskadoo om ze te bestellen en dan is het wachten tot ik ze kan testen op de paarse Via Alpina… Can’t Wait…

Ivo, ik ga niet komen naar de algemene vergadering. Ik ben nl nog geen betalend lid…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Roos, iedereen is welkom op onze AV. Kom maar af!

Dan zien we elkaar ook eens in levende lijve.

Roos Muylaert
    Deelnemer

De crampons zijn ondertussen toegekomen en ze zitten goed. Door de brede tip van de Altra’s sluit het niet allemaal mooi aan, maar eens aan gegespt zitten ze stevig aan mijn voeten.

Debbie, ik ga proberen af te komen. Ik voel me vaak angstig tussen een grote groep mensen, vandaar dat ik er zo van geniet om buiten het seizoen alleen de natuur in te trekken. Indien ik niet op die vergadering geraak, wel, dan is het niet van slechte wil.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Roos, geen probleem, je ziet maar, altijd welkom. Ik verwacht niet meteen veel volk. 😉

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.