HOME FORUM Materiaal en techniek Kaarten voor GPS

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Hallo,

Ik heb een Garmin etrex GPS, maar noord scandinavie coveren met echte Garmin kaarten is wel erg duur. Na wat zoeken kwam ik bij deze gratis kaarten uit, op basis van OpenStreetMap.

Iemand ervaring met deze kaarten op zijn GPS?

Heeft er iemand suggesties voor andere betaalbare of public domain kaarten voor Noorwegen of Lapland?

mvg,

Erik

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Natuurlijk! Een OSM basemap is het eerste wat je moet installeren op je Garmin na aankoop! Nog betalen voor Garmin kaarten is vandaag de dag te zot geworden omwille van dit gratis alternatief.

Er zijn verschillende versies te vinden. openfietsmap is een andere bijvoorbeeld (welke enkel routeerbaar is voor fietsers maar ook perfect bruikbaar voor de wandelaar). Het is aan te raden de kaarten eerst op je pc te installeren en te bekijken in basecamp/mapsource. In principe vind je dezelfde data/detail terug op de kaarten tussen verschillende aanbieders, maar de layout kan verschillen. Gebruik wat je het best leesbaar vindt.

De kwaliteit van de op OSM gebaseerde topografische kaarten is perfect voor West- en Noord-Europa. Over Oost-Europa is nog veel verbetering mogelijk en over de derde wereld is de kwaliteit uiteraard nog niet voldoende.

Eénmaal op je GPS geladen is het aan te raden om soms (bijvoorbeeld één keer per jaar) eens een update te downloaden en naar je GPS te uploaden vermits de OSM kaarten constant worden bijgewerkt en verbeterd.

nicolas79
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Voor europa gebruik ik altijd de kaarten van volgende site: http://www.frikart.no/garmin/index.html

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.