HOME FORUM Materiaal en techniek Jas voor trektocht hardangervidda (noorwegen)

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Debbie: Het is de bedoeling dat je een pile en pertex Buffalo constant draagt bloot op de huid. Het is een alles-in-één concept. Indien verwacht wordt dat het niet te koud zou worden, neem je geen enkele andere bovenlaag mee. Indien niet dan neem je nog een ruime isolerende laag mee (meestal synthetisch) om bij inactiviteit erover aan te trekken. Dus een Buffalo zou nooit in de rugzak mogen belanden… want anders ben je in je bloot bovenlijf aan het lopen.

Glenn: Voel je niet te hard aangevallen als er kritiek volgt of één of andere raad uit bezorgdheid. Het is duidelijk dat je niet nonchalant tewerk gaat. Als een bepaald concept je hard aanspreekt moet je dat gewoon uitproberen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Aha, en stel dat het 20°C en weinig wind, krijg je het dan niet te warm?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Inderdaad. Best bloot op de huid. Wat dus ,vooral voor vrouwen, soms een probleem kan zijn. Want wat als je ergens wilt binnen gaan en het is daar zo warm dat je die Buffalo wilt uit doen. Voor mannen minder een probleem om dan in bloot bovenlijf te zitten, dan voor vrouwen … 🙂

@Glenn A.

zolang je er van geniet, zie ik inderdaad geen probleem … En natuurlijk heb je daarvoor geen dure hi tech spullen nodig. Ik herinner me nog goed mijn allereerste wandelkilometers. Geen dagwandeling, maar direct een meerdaagse van 15 dagen; met tent en zware rugzak; en in echte bergen met duizenden hoogtemeters, vaak geen schaduw en meestal een brandende zon. Geen grote uitgaven: mijn gewone sportkleren, katoenen shirt(s), rugzak en slaapzak geleend (waren goedkope spullen uit een stock americain. Alleen wandelschoenen specifiek gekocht; goedkope uit de Makro. De tocht is heel zwaar geweest, maar ik heb er wel van genoten.

Het probleem met al die hi tech spullen is dat de keuze vandaag enorm is. En iedere fabrikant belooft wel de beste ervaring in alle omstandigheden met hun product. En achteraf merk je dat dat toch dik tegen valt. Maar ondertussen heb je er wel (veel) geld aan uit gegeven. Tel dat op voor alle aankopen die eigenlijk tegenvallen en je krijgt een aardige som. En voor de één ligt dat gevoeliger dan voor een ander.

@Debbie

als ik weet dat het bvb. over 10°C of zo gaat worden, neem ik zo’n Buffalo DP gewoon al niet mee en neem ik wel iets anders in de plaats.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Jep Debbie, daar raak je de grote beperking van Pertex/Pile kledij weer aan. Het is minder breed inzetbaar dan een laagjessysteem. Op dagtochten of trektochten met weinig variatie in het weer geen probleem als je de juiste Buffalo kiest voor de omstandigheden. Echter op een tocht met veel variatie in temperatuur/wind/neerslag/zonneschijn, geraak je wel eens aan de bovengrens en/of ondergrens waarbinnen het systeem aangenaam draagt. De Buffalo jassen hebben daarom wel grote ventilatieopeningen maar dat helpt natuurlijk niet in het oneindige.

Daarom heeft Buffalo shirts met verschillende dikten in pile en is het een kwestie van voor jezelf leren kennen binnen welke meteorologische omstandigheden ze voor jou aangenaam blijven dragen zoals eerder gezegd.

Het kan interessant zijn om het artikel op BPL te lezen van onze vriend Chris Townsend met hier nog een verdere discussie.

Woubeir
    Bijdrager

@Dzjow

om dat artikel blijkbaar te lezen, moet je lid zijn van Bpl 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Lezers moeten mij anders maar eens een mail sturen

Woubeir
    Bijdrager

Of wie nog al eens artikels van BPL leest, kan misschien direct een abonnement nemen 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Echter op een tocht met veel variatie in temperatuur/wind/neerslag/zonneschijn, geraak je wel eens aan de bovengrens en/of ondergrens waarbinnen het systeem aangenaam draagt.

Dan lijkt me zowat elke meerdaagse wandeltocht af te vallen. 🙂

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.