HOME FORUM Materiaal en techniek Jas voor trektocht hardangervidda (noorwegen)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik kies nog altijd voor een échte hardshell die zijn nut bewezen heeft om het water helemaal buiten te houden en toch nog vrij comfortabel te blijven (behalve op die uitzonderlijke momenten dat het eens nat én warm is). Zeker in klimaten waar het langdurig nat en koud kan zijn, moet je gewoon een hardshell meenemen vind ik. Het ademvermogen is dan niet 100% maar toch nog meer dan behoorlijk. Een goedkope en lichte regenshell ademt veel slechter, en als het wel ademt, dan is het niet genoeg waterdicht. Zoiets is goed voor op de fiets en bij het lopen als je je toch aardig in het zweet werkt…en dan achteraf onder de douche kan gaan staan en verse kledij kan aandoen.

Je kan wel nog keuzes maken tussen 2, 2,5 of 3-laags hardshells. Drielaagse jassen bieden meer duurzaamheid maar vaak voor een veel hogere prijs.

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

@Woubair: Dat is waar, vandaar dat ik momenteel denk om nog een super goedkope light weight hardshell te kopen (type goodkoopst van decathlon). Is niet volledig waterdicht en zeker niet ademend maar in uiterste nood of in rust wel nog een goede optie (zo bespaar ik me tijdelijk ook de koop van een extra wind shirt). De persoon is Koen trouwens (achternaam ontgaat me nu even).

@Debbie
    : Ja dat geloof ik zeker, heb er zelf te weinig ervaring in en ik ben zeker van mening dat beide systemen zijn voor en nadelen heeft en beide systemen ook hun werk zullen doen. De kans is groot dat ik misschien ooit een degelijke hardshell koop maar op dit moment ben ik gewoon niet bereidt om er zoveel geld aan uit te geven. Dan zou je kunnen zeggen, ik koop die van de decathlon, die sowieso ook niet slecht is voor zijn prijs maar toch uit nieuwsgierigheid heb ik meer interesse in het buffalo concept (als ik de reviews etc lees en van mensen hoor die er zelf 1 hebben). Het lijkt me gewoon iets wat ik geprobeerd moet hebben, en ik verwacht ergens dat het me niet gaat teleurstellen.

Puur uit interesse: welk hardshells ken jij onder de 200 euro die wel nog degelijk zijn?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Koen van Head for the Hills ? Is natuurlijk de verdeler van Buffalo hier en de vraag is dan natuurlijk hoe objectief die kan zijn (zelf als die bewust objectief, is nog altijd de vraag of die dat onbewust kan zijn. Geloofd echt in Buffalo en daar is uiteraard niks mis mee, maar kan je dan volledig onafhankelijk advies geven). Van iets waarvan eigenlijk beweerd wordt dat het voor alles werkt, word ik achterdochtig en gaan mijn alarmlichtjes flikkeren.

Qua hardshell: een MHW Epic met Dry Q Core of een Marmot Precip met Nano Pro bvb. kosten onder de 100 € als ik mij niet vergis (al worden er wel vrij veel punten afgetrokken van Marmot als merk omdat hun garantie, als je daar ooit beroep op moet doen, op niets schijnt te trekken). En dan is er nog ruim genoeg over voor een aparte windlaag.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Kijk eens op bergfreunde.
    In korting kan je gemakkelijk een goeie hardshell kopen.
    Mijne heb ik 250 euro betaald en kwam van 500 euro.

En een windshell extra meenemen vind ik niet erg. Die wegen amper iets (130 g) extra draag je mee maar je kan wel iets aangenamer dragen dan je hardshell.

De Arcteryx alpha FL (mist voor mij pit zips maar niet iedereen wilt dit) en die kost nieuw zonder korting 350 euro.

Even snel eens gekeken
    http://www.bergfreunde.de/berghaus-mount-asgard-ii-jacket/
    165 euro, is wel goretex active maar is een 3L.

Degene dat woubeir aanhaalt: 100 euro
    http://www.bergfreunde.de/marmot-precip-jacket-hardshelljacke/

1 die nog al eens vermeld is geweest 130 euro.
    http://www.bergfreunde.de/patagonia-torrentshell-jacket-hardshelljacke/
    http://www.noorderlichtoutdoor.nl/collection/helium-jkt
    http://www.noorderlichtoutdoor.nl/collection/eidfjord-jacket

Windshell 100 euro
    http://www.noorderlichtoutdoor.nl/collection/m-s-tag-along-jacket
    Windshell 60 euro
    http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/mens-clothing-c1/mens-superlight-shell-windtops-c49/superlight-jackets-c196/cirrus-wind-top-p1523

Debbie
    Sleutelbeheerder

Zonder een hardshell mogen deelnemers bij mij gewoon niet mee op stage in de bergen, om even te illustreren hoe belangrijk ik het vind. Zelfs bekende figuren als Andrew Skurka nemen nog een hardshell mee als ze naar een nat en koud klimaat gaan. Lees zijn artikel eens na.

Buffalo-systeem is leuk om eens uit te testen maar zou ik niet zomaar eventjes voor de eerste keer gaan gebruiken in Noorwegen.

Windshells en softshells blijven voor mij optioneel. Als budget een issue is, investeer dan in een windshell. Gewoon eens rondkijken wat de prijzen zijn, maar kwaliteit en snit zouden moeten primeren in je keuze.

DaemonAngel
    Bijdrager

Er is wel een verschil tussen een hard shell en een rain shell. Ik vind dat dit wel belangrijk is om deze niet door elkaar te gebruiken anders kan het verwarrend worden.
    Meestal een paar honder euro :-).

Hardshells generally use a heavier, more durable, waterproof/breathable fabric, and usually have more pockets and features. These three-layer fabrics are known to be more durable and often more breathable than 2- or 2.5-layer fabrics. Hardshells are well suited for rugged use: alpine climbing, ski mountaineering, outdoor winter work and professional use.

source: http://www.outdoorgearlab.com/Rain-Jacket-Reviews

Andrew spreekt ook gewoon over een rain shell.
    Marmot’s Precip and Patagonia’s H2No zijn 2 zaken die hij aanhaalt die je terugvindt in de goedkopere rain shells die hierboven vermeld zijn.

Ik ben het wel volledig eens met Debbie dat ik nooit mijn regenlaag zou thuislaten.
    Afhankelijk van waar ik heen ga kies ik zoals Andrew ook vermeld voor iets anders. Iets licht voor lage kans en bv toen voor IJsland mijn dure hardshell omdat de kans te groot is dat je dagen erin moet doorbrengen. Maar ik zweet dan ook hard. Mijn maat die van zweten minder last heeft draagt gewoon een rain shell.

If I expect no or little precipitation, short-lived storms, low humidity, and cool temperatures, I pack ultralight and relatively inexpensive rain gear like the Outdoor Research Helium II Jacket or the Marmot Essence Jacket, plus perhaps the matching Helium Pants or Essence Pants for full-body defense against cold-and-wet conditions. These garments will have minimal features: no pit zips, ankle zips, multiple hood adjustments, hem closure, or pockets.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ok, ik ben duidelijk geen materiaalexpert.  Alles wat regen écht buitenhoudt, is voor mij een hardshell, maar er is dus een nuanceverschil. Misschien was ik beter voor ‘volwaardige regenjas’ gegaan. 🙂

Woubeir
    Bijdrager

In essentie zijn een hardshell of een rainshell dus hetzelfde. De rest is dus eigenlijk een semantische discussie. In het Nederlands spreek je toch gewoon van een regenjas, of dat nu een ‘hardshell’ of een ‘rainshell’ is ?

Trouwens, de term ‘hardshell’ is pas gelanceerd zo’n 15 jaar terug om zich af te zetten tegen die andere term, ‘softshell’. Daarvoor sprak iedereen gewoon van een ‘(rain)shell’ of een ‘waterproof’.

Glenn A.
    Bijdrager

Bedankt allen voor de input.

Desondanks ben ik het niet volledig eens met bepaalde stukken. Persoonlijk heb ik nog niet veel echt goede argumentatie gezien van waarom de buffalo (of varianten) een slechte koop zijn.

Maandag ga ik naar Koen en dan kan ik kiezen wat ik ga doen. Het concept spreekt me gewoon erg aan en het lijkt me het proberen waard. De zeer positieve reviews moeten toch ergens van komen.

Daarnaast is het logisch dat ook de buffalo zijn beperkingen heeft en tot zover ik weet wordt er nergens vermeld dat deze ‘tegen alles kunnen en voor alles werken’. Ook op de officiële buffalo staan er tips en aanpassingen. Zo ga ik me een goedkope hardshell meepakken als backup in rust tegen de regen en ga ik men oude hardshell in de auto leggen. Ik kan er gewoon niet veel mee mis doen, overleven doe ik het sowieso wel en ik denk dat het eigenlijk best wel eens aangenamer zou kunnen worden dan de meeste hier denken.

Nog een leuk artikel: http://www.andy-kirkpatrick.com/articles/view/cut_the_crap1

ps, zeg ik nu dat hardshells slecht zijn, zeker niet. Ze hebben zeker hun plaats, dus de kans is groot dat ik me er ook wel eentje zal aanschaffen als het budget het toelaat. Dus ik wil zeker niet tegen schenen stoppen of hier een voor/tegen buffalo discussie starten. Uiteindelijk komt het hier op neer. Ik ben geïnteresseerd in het concept en vindt het het proberen waard. Wat ik er uiteindelijk van vind zal ik toch pas na enkele jaren intensief gebruik weten.

Overigens bedankt voor de verschillende links naar hardshells, goed om te zien  dat er ook goedkopere zijn van degelijke kwaliteit.

DaemonAngel
    Bijdrager

Mijn interesse was gewekt dus ipv tv kijken heb ik wat zitten opzoeken.
    Ik kwam een aantal reviews tegen waar eigen een disclaimer had moeten staan : sponsored by or retailer of Buffalo systems.
    Die zijn serieus te verkoop achtig.
    Een aantal leken me serieus maar die spreken over zware winterse omstandigheden. Iets waar het me idd wel nuttig lijkt. Je draagt immers isolatie. Iets dat je niet doet tijdens het hiken. Tenzij je aan – 10,-20 zit.
    Kan me perfect inbeelden dat het daar goed werkt.
    Een aantal fora even afgeschuimd snel en daar spreken ze idd over veel te warm tijdens activiteiten.

Maar ik ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee eig. Klinkt als iets speciaals en wil graag weten of het meeviel of niet. Wel goed dat je een hardshell meeneemt. Het nat zijn werkt idd wel tot je natte laag heel de tijd vernieuwd wordt met een koude natte laag (hetgeen ik aan mijn voeten had in IJsland op een bepaalde lange sneeuw hike) dan wordt de kans op hypothermia wel groot

Woubeir
    Bijdrager

De argumentatie over de DP’s van Buffalo; vaak had er inderdaad iets moeten staan in de trant van ‘sponsored by Buffalo’. Niet dat ze echt gesponsored zijn natuurlijk, maar de reviews zijn zo …. positief en als er toch iets negatief instaat is dat :

1. zo miniem
    2. omdat ze weten dat er ook iets negatiefs in hoort om serieus genomen te worden dus zetten ze er iets negatiefs in, maar waar je ook direct van voelt dat het niet gemeend is.

Het DP-systeem van Buffalo is gewoon gezond verstand in bepaalde omstandigheden en heeft eigenlijk niets wonderbaarlijks.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De perfecte regenkledij bestaat niet. Laat je niets wijs maken, hardshells zijn niet perfect en pertex en pile kledij is eveneens niet perfect.

Het grote probleem dat zelden wordt vermeld bij de hardshell blijft het snel wegslijten van het DWR-laagje waardoor in regen het ademend vermogen heel miniem wordt. Je mag dan nog de hardshell dragen met het best ademende membraan, in de praktijk voel je tijdens een regendag het verschil niet meer. Regent het de hele dag lang, dan zal je kledij erg klam zijn op het einde van de dag. De enige manier om je kledij te drogen is deze aan te houden met voldoende isolatie erover, eventueel ermee gaan slapen. Een 2.5L-hardshell voldoet best ook voor Scandinavië. Heb je beperkt budget, dan nam ik een 2.5L-hardshell.

Pile en pertex kledij werkt goed tot op een bepaald punt. Dat omslagpunt ligt voor ieder persoon op een ander punt, afhankelijk van de persoonlijke warmtehuishouding van je lichaam. In de regen wordt je Buffalo nat en zwaar, maar blijft aangenaam aanvoelen zolang je actief genoeg kunt blijven. Eenmaal het koud is, de pile goed nat is en je niet meer voldoende actief kunt zijn om je lichaam de nodige warmte te laten produceren om warm te blijven in je Buffalo, zit je op het omslagpunt. Dat omslagpunt bereik je (sneller) als je minder actief bent. Als je met Buffalo kledij een trektocht wil gaan maken is het best dat je voor jezelf eerst proefondervindelijk nagaat waar dat omslagpunt ligt zodat je kan beoordelen tot welke omstandigheden je Buffalo inzetbaar is. Voor sommige personen zullen er weinig beperkingen zijn, voor anderen dan weer heel wat meer. Op het einde van een lange regendag zit je met hetzelfde probleem dan wanneer je een hardshell zou hebben gedragen. Mogelijk moet je een extra isolerende laag bij aantrekken om het warm genoeg te hebben en ga je met je Buffalo aan slapen om hem verder uit te drogen.

Het grote verschil tussen hardshell en Buffalo is dat je onder je hardshell nog steeds een extra laag kan aantrekken om het warm genoeg te blijven hebben in langdurige regen en zit je dus in weze niet met een omslagpunt. Met een Buffalo kan je niets bij aan trekken en zal je moeten rekening houden met dat mogelijke omslagpunt.

Ik ken Koen trouwens en van hem zal je nooit iets negatiefs horen over Buffalo. Het is mooie kledij maar voor mezelf heb ik dus proefondervindelijk ondervonden dat het me niet warm kan houden in koudere natte omstandigheden. Maar ik ken ook mensen die er wel tevreden over zijn. Best eerst voor jezelf uitproberen en niet meteen te nonchalant er Scandinavië mee intrekken zou ik zeggen.

Woubeir
    Bijdrager

Aanvullend bij wat Dzjow zegt:

er is ook een maximum gebruikstemperatuur waarbij je die DP’s van Buffalo kan gebruiken, maar net zoals dat omslagpunt uit Dzjow zijn post, is die maximum gebruikstemperatuur persoonlijk. Voor de één is dat pas ergens onder 0°C terwijl dat voor een ander al vanaf 20°C is.

A propos, als er als oplossing voor dat te kort aan isolatie een (extra) Buffalo Belay jas wordt geopperd, vergeet die raad. Zelf Buffalo zelf heeft ergens toegegeven dat dat niet werkt.

Glenn A.
    Bijdrager

Man wat ben jij soms toch een zuurpruim Woubeir 🙂

Neen, ik ben het grotendeels eens met jullie hoor. Zoals ik al zoveel keer gezegd heb verwacht ik van de buffalo geen heilig stuk kleding die tegen alles kan. Zo ben ik het zeker eens dat dit wat persoonsafhankelijk en dergelijke is (wat met een hardshell en al de rest ook zo is, iedereen verschilt, dat geldt voor alle type kledij).

Wel ben ik het niet volledig eens dat noorwegen geen plaats is om een buffalo te testen. Zo heb ik soms het gevoel dat hier ‘alles’ beschouwd wordt als gevaarlijk en levensbedreigend. Als je me beter zou leren kennen, dan zou je zelf merken dat ik men tochten altijd zo goed mogelijk voorbereidt en dat ik rekening hou met zoveel mogelijk factoren. Aangezien we max 3 dagen van de auto verwijderd zijn en we deze ook gebruiken als bevoorrading zal ik hier dus sowieso men oude hardshell hebben liggen. Dan heb ik ook nog eens een goedkope regenshell mee dus als blijkt dat er problemen zijn kan ik nog steeds overschakelen of andere combinaties maken.

Voor mij is dat nu juist deel van het avontuur. Zo test ik graag men grenzen en ook dat van men equipment en laten we nu eerlijk zijn, met al de gear dat ik mee zal hebben + opties denk ik niet dat noorwegen (hardangervidda) levensbedreigend wordt. Uiteindelijk dezen ze vroeger ook van alles zonder ‘high tech’ kleren, dus waarom zou ik met zoveel meer equipment dit niet kunnen doen?

En om nog eens in herhalling te vallen, ik ben me bewust dat ik de vermoedelijk de grenzen van men buffalo of rab of varianten (weet nog niet wat) zal overschrijden maar voor mij hoor dit bij de fun en het avontuur. Je zelf plaatsen in situaties en zo creatieve oplossingen zoeken maar wel met back up alternatieven zodat het veilig verloopt, daar leef ik naar toe!

Wil ik ook meteen nog eens duidelijk maken dat ik zeer blij ben met jullie advies!! Want uiteindelijk was dit mijn bedoeling van dit topic, zoveel mogelijk visies proberen te bemachtigen om zo zelf ook wat wijzer te worden en eventuele plannen aan te passen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een criterium wat nog niet besproken is, is het gewicht van de jas. Want als de condities aangenaam zijn (wat vrij vaak het geval is tenzij je ongeluk hebt met het weer), dan zit de jas in de rugzak. Hoeveel weegt zo’n Buffalo en hoeveel plaats neemt hij in de rugzak?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.