HOME FORUM Materiaal en techniek Jas voor trektocht hardangervidda (noorwegen)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Hallo allen, in augustus ga ik 2 weken naar noorwegen (hardangervidda) en wil me hiervoor een degelijker stuk boven kledij aanschaffen. De vraag is nu natuurlijk wat?

Zoals ik het bekijk zijn er twee grote opties namelijk: een degelijke hardshell (al snel zeer duur als hij nog wat ademend ook moet zijn) of een sneldrogende softshell (type rab vapour rise lite en buffalo concept).  Aangezien het in noorwegen wel eens goed kan regenen en ook lekker warm zijn moet de kledij dus tegen alles bestand zijn. Wat nu als het 3 dagen na mekaar regent. Wat kleder systeem raden jullie dan aan? Bewegen en rust speelt hierin natuurlijk een belangrijke rol. Dus wat raden jullie aan als je aan het bewegen bent en wat in rust (beiden uitgaande van wind en regen met relatief koude temperaturen)?

Dus laat maar komen, wat zouden jullie gebruiken en waarom 🙂

Alvast bedankt!

JelleIJ
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

http://nl.decathlon.be/forclaz-400-heren-zwart-id_8302503.html

Een vriend van mij heeft er laatst een aangeschaft. Mooie afwerking en prima prijs.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Nat zul je sowieso worden. Als het dan al niet van de regen is, dan zal het wel van je eigen zweet zijn.

De vraag is nu hoe erg je dat vindt. Er zijn jassen die qua ademend vermogen net dat iets verder gaan (denk aan jassen met het gelauwerde eVent-membraan, zelf heb ik erg goeie ervaringen met Gore-Tex Active en het nieuwe Gore-Tex Pro) maar die hebben dan wel een vrij hoge kostprijs.

Een goede 3-laags hardshell geeft je vooral een veilig gevoel: het voelt stevig aan, het lijkt vrij goed te ademen en het lijkt goed de regen buiten te houden.
    Als ik dan persoonlijk (je hebt vast weinig ervaring met Noord-Europese condities) je iets mag aanraden, dan is het wel degelijk een 3-laagse hardshell.

Al zullen de meningen hieromtrent uiteraard stevig variëren. Tegenwoordig kan ik met zoiets als een Marmot Precip met een vrij gerust hart richting Schotland of Zweden vertrekken. Maar bij mijn eerste Noorse trektocht was ik wat blij met de klassieke Gore-Tex jas; het gaf me een bepaalde zekerheid die ik wel kon gebruiken.

dim3nsion
    Bijdrager
    Aantal berichten: 45

@jelle : heb een soort gelijk model goed tegen regen en wind, licht 585gr. met een fleece eronder zal je zeker geen koud hebben 😉 succes met de zoektocht

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Hangt puur af wat je wilt uitgeven.
    Er is onlangs in een topic gelijkaardig iets besproken geweest.

2 opties zijn toen aangehaald die je beide evenveel gaan kosten:
    – Een dure hardshell:
    Idee is dat je gewoon een goede regenjas koopt. Je blijft droog, hij gaat je beschermen tegen de elementen maar als nadeel ga je er meer in zweten tijdens een activiteit dan in een wind/soft shell
    (Arcteryx alpha AR is mijn favoriet mocht ik een nieuwe moeten kopen).
    – Een goedkopen regen shell gecombineerd met een softshell/windshell:
    Idee is dat je grootste deel van de tijd met de softshell of windshell wandelt. Hierin zweet je minder hard en dit draagt fijner. Ook is het niet zo erg als je die vernield want die zijn niet zo duur als de hardshell.
    Als het echt te hard regent voor de DWR coating dan doe je je regenshell aan die je droog houdt maar waarin je meer zweet.
    (Marmot Essence of Patagonia Torrentshell ofzo gecombineerd met iets als de outdoor research ferrosi hoody als je softshell wilt of als je windshell verkiest de arcteryx squamish of patagonia houdini)

Zelf heb ik een combo gedaan xd. Ik heb een dure hardshell maar die zat in IJsland vorige maand gewoon in de rugzak grootste deel en ik droeg een windshell tijdens het hiken.

Kevin Aelbrecht
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

nevermind

Glenn A.
    Bijdrager

Zoals ik het momenteel zie, vind ik een hardshell te duur naar men zin terwijl het eigenlijk niet zoveel gebruikt wordt. Dus zou ik inderdaad eerder voor een combi van softshell met eventueel goedkoop regen shell. Wat ik me afvroeg, bij veel wind, kan die regen shell ook gebruikt worden als windshell? Oké, deze is natuurlijk niet ademend, maar vanuit gegaan dat het ook nog koud is en je niet te veel zweet? Momenteel denk ik eraan om een rab vapour rise lite te kopen (of een buffalo teclite, moet ik eens passen om te kijken hoe die zit). Dan zou ik of een windshell kopen erbij (die ademend is tegen veel wind en ook wat tegen de regen) of een goedkope hardshell type: http://www.berghut.be/kleding/jassen/heren-jas-waterd-lichtgew/mias-classic-2-jacket-true-red.

In beweging denk ik dat deze combi me gemakkelijk comfortabel houdt maar in rust weet ik nog niet zo goed wat het handigst zou zijn.

dim3nsion
    Bijdrager

@glenn mooie jas voor zen prijs 🙂

dim3nsion
    Bijdrager
    Glenn A.
    Bijdrager

@dim3nsion, bedoel je op je schermafbeelding? En wat is de naam van uw vest?

dim3nsion
    Bijdrager

was linkje dat ik poste van fb maar lukt niet probeer je strax foto te sturen in pm 🙂

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Klassieke vraag.

En om te antwoorden: ja het kan want iets waterdicht is ook winddicht, maar weet dat zelfs de meest ademende regenjas uiteindelijk maar armtierig ademt t.o.v. een deftig ademende windlaag.

Maar dus: wat is je budget ? En ‘zo goedkoop mogelijk’ telt niet als antwoord.

Glenn A.
    Bijdrager

Ja, vandaar dat ik meer naar de softshell type jassen zoals vapour rise (lite) en buffalo (teclite) aan het kijken ben. Binnenkort ga ik naar iemand in Antwerpen die buffalo’s verkoopt dus daar hoop ik ze eens te kunnen passen en te weten te komen of dit geschikt is voor wat ik ga doen.

Goh, mijn budget, dat hangt er natuurlijk een beetje van af, maar liefst zou ik er max 200 euro aan uitgeven. Ik weet niet of jij wat suggesties hebt?

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

De Quechua die hierboven vermeld staat, lijkt me prijs/kwaliteit zeker niet slecht. Net terug uit een extreem nat Snowdonia, en 1 van mijn companen had dezelfde jas. Toch mooi droog gebleven. Jas heeft ook okselritsen, vind ik wel belangrijk/handig bij dergelijke shell.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Het probleem kan zijn dat bvb. zo’n Buffalo in de praktijk goed werkt tot een bepaald punt, maar dat je voorbij dat punt behoefte hebt aan een echte regenjas. En als je dan alleen die Buffalo bij hebt … Zorg dus dat je iets bij hebt dat echt tegen de regen kan, al is het maar een goedkope noodponcho.

En vergeet niet, die DP’s van Buffalo en al die afgeleiden zoals die Vapour Rise-modellen werken door de isolatie die er inzit, maar dat kan ze ook wel eens (veel) te warm maken.

Trouwens, bij wie in Antwerpen ga je die Buffalo’s passen ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.