HOME FORUM Tussen pot en pint Jacht in nederland

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Is er iemand die weet of er jachtkalenders bestaan in Nederland? Zoals in Wallonië?

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik neem aan dat je doelt op de perikelen die je in het bos en duinen tegen kan komen? Daarom hier de beheervensters van het grofwild.

Even uit het faunabeheerplan Veluwe:
    Wild Zwijn: 1 juli tot 31 januari.
    Edelhert & damhert: 1 augustus tot 15 februari.
    Reegeiten: 1 oktober tot 15 maart
    Reebokken: 1 mei tot 31 september

Dat zal in Wallonie waarschijnlijk redelijk hetzelfde zijn? Je hoeft je echter geen zorgen te maken over druk- of drijfjacht. Dit wordt enkel in hoogst uitzonderlijke situaties gedaan. Brandsingels met om de 50m een hoogzit zijn er niet in NL. Officieel mag grofwild niet bejaagd worden, het gebeurd echter wel en wordt schadebestrijding genoemd (jagers verzamelen zich in een beheerseenheid, schrijven een plan met schadecijfers en het mag opeens wel).

Ik kijk mijn ogen altijd uit als ik de hoeveelheid hoogzitten zie in de Ardennen/Eifel 😀

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Het is vooral die drijfjacht waar ik wakker van lag. In Wallonië worden dergelijke jachten op voorhand gepland en in een kalender gezet. Ik vroeg me af of dat in Nederland ook zo was. Maar als ik je goed begrijp, is wandelen in de herfstperiode in Nederland een pak makkelijker.

Groetjes,

Debbie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.