HOME FORUM Materiaal en techniek Isolatiemateriaal slaapmat

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Hallo allen,

Al een tijdje kijk ik af en toe stiekem mee, maar vandaag maar eens aangemeld op het forum 🙂

Na vannacht heerlijk in de sneeuw geslapen te hebben op mijn budget Gelert 6 baans ongeisoleerde luchtbedje ben ik voornemens om een mooie slaapmat bij elkaar te gaan sparen. Ik wil graag kijken of ik het kouder nog steeds leuk vind en wel, de ochtenduurtjes mogen iets warmer aan de onderkant. 🙂 Ik probeer een beetje te matchen met mijn huidige slaapzak, dus gekker dan -20 wordt het voor mij niet.

Nu lijkt mij de Exped Synmat 7 M erg tof (R 4,9 -17C) maar zie ik dat je voor 30 euro meer ook de Exped Downmat 7 M hebt (R 5,9 -24C).

Nu las ik op de review op hiking.be dat de synthetische matten geschikter zijn voor vochtige klimaten zoals in Belgie en in mijn geval vaak Nederland, Duitsland en hopelijk vaak Scandinavie. Ik begrijp de theorie van dons en waarom vocht zo funest is voor de isolatie, maar was benieuwd wat jullie vinden van mijn zojuist bedachte standpunt:

Beter een synthetische mat met minder isolatie dan een donsmat met meer isolatie wanneer vochtige omstandigheden te verwachten zijn (bovenstaande waarden in acht genomen).

Hoor graag al jullie argumenten, ervaringen, adviezen en avonturen!

Groet en dank,

Massimo

Jonas1984
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

ik heb zo’n donsmat van exped en al jaren heel veel plezier van. In extreem vochtige streken heb ik er nog niet mee gekampeerd. Zolang je de mat niet met je mond opblaast, moet je toch al serieuze stoten uithalen vooraleer de dons nat wordt.

massimo
    Deelnemer

Dank voor je reactie Jonas!

In vochtig weer met de pomp vullen is in deze regionen dus niet voldoende om de isolerende waarde serieus te laten dalen?

Meer mensen met ervaring?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Daar is een boeiend topic te lezen op BPL
    (voor het verwarrend overkomt, je moet van achter naar voor lezen om de chronologie te behouden)
    Het gaat hier over donsslaapzakken maar je leest dan tegelijk over dons in vochtige omstandigheden (idem voor synthetische vullingen)
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=12883
    Ik ga ervan uit dat het na een paar dagen oppompen en leeglaten van een mat het er binnenin wat vochtiger aan toe gaat. Ik heb er nog nooit iets over gelezen dat er daardoor iemand in de problemen is gekomen. Al bij al zit er afhankelijk van de temperatuur niet zo gek veel water in een m3 lucht.
    http://www.slrb.irisnet.be/icones-nl/rose.jpg/image_preview
    Nee, ik maak me geen zorgen over mijn donsmat, die los van een afsluitbare lucht in-en uitlaat een gesloten systeem vormt. Een menselijk lichaam zal heel wat meer waterdamp produceren op een nacht.
    Iedere keer als ik thuis kom pomp ik mijn mat wel een paar keer met tussenpozen op terwijl ze op de vloerverwarming ligt. Ik ga ervan uit dat ik zo veel vocht wat zich heeft vastgezet op het dons kan evacueren via de warme binnenlucht.
    Een wat oudere minibespreking van de twee soorten matten waar je over aan het nadenken bent.
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/exped_downmat_pump_synmat_ul.html

massimo
    Deelnemer

Hi Ivo,

Veel nuttige informatie, super!

Alles doorgenomen en afgewogen ga ik voor de dons uitvoering 🙂

Dank jullie voor het meedenken!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Een korte aanvulling op deze wat oudere draad
    Recent een wintertocht gemaakt waarbij ik terug mijn verkorte downmat 7 met geïntegreerde pomp had meegenomen.
    Ik had het eerder al eens meegemaakt maar deze keer was het buiten zo koud (schat rond -15°C) dat de pomp gewoonweg zijn werk niet wilde doen.
    Intern zit er een soort schuimvulling die echter bij lage temperaturen zijn elasticiteit verliest zodat er niets mee te pompen valt.
    Er zat niets anders op dan de mat met de mond op te blazen
    Geen ervaring mee maar misschien moet er eerder worden gekozen voor een mat die met een pompzak werkt als je bij exped bent geland.
    aanvullend artikel
    https://forum.hikingadvisor.be/2013/10/24/hoe-kies-ik-een-slaapmat/

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Aha, belangrijk om weten! Al heb ik het gelukkig nog niet voor gehad. Ik kies dan ook voor minder noordelijke gebieden voor een wintertrekking.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Misschien belangrijk om weten, Ivo’s ervaring in het achterhoofd, de pompzak kan ook gebruikt worden op oudere modellen Exped matten als je een Flat Valve Adaptor meebestelt

Mabel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bij alle – overigens zéér nuttige – tips over diverse slaapmatten mis ik één ding: de duurzaamheid. Toch bepaalt dat mede of iets duur of goedkoop is en bovendien is het verdraaid vervelend om halverwege een vakantie met ‘materiaalpech’ te maken te krijgen.
    Wij kochten bijv. self-inflating matjes (Polydaun). Na 6 jaar (d.i. ca. 15 weken gebruik) bleek dat één matje na ca. 3u erop slapen leeg was. Zo’n lek (te klein om zelfs onder water te detecteren en dus ook niet te repareren) lijkt me ook te klein om te zijn veroorzaakt doordat een scherpe distel o.i.d. een gaatje prikte. Bovendien bleek het jaar daarop dat het andere matje hetzelfde euvel vertoonde. Dit moet dus, is mijn conclusie, iets met het materiaal te maken hebben.
    Ik vind 15 weken (ook al zijn die gespreid over 6 jaar) een veel te korte levensduur. Mijn lichtgewicht (Thermarest) matje vertoont na 17 jaar nog geen gebreken, terwijl ik er veel ruwer mee omgegaan ben.
    Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met de duurzaamheid van matjes van Thermarest, Exped, Vaude, Nomad, Wildebeast enz.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.