HOME FORUM Materiaal en techniek Isolatie materiaal

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Hallo, ik wil een isolatie laag rond mijn pannetje aanbrengen. Weet iemand wat ik zou kunnen gebruiken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik zit vooral met de vraag waarom je je pannetje zou willen isoleren?
    Ik las elders al dat je benieuwd was met welk materiaal de jetboil is bekleed.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In de zomer heb je geen extra isolatie nodig, het is wel nuttig om met een windscherm te werken als je kookt.
    In de winter gebruiken sommige hikers een heat exchanger zoals die van MSR om minder brandstof te verbruiken: http://cascadedesigns.com/en/msr/stoves/stove-accessories/heat-exchanger/product.
    Andere zaken zou ik niet gebruiken als je aan het koken bent. Wil je je pannetje warm houden, dan kan deze thread inspiratie bieden: http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=2066.

Jap@a
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Heb je het dan over iets om rond je pannetje te doen tijdens het koken, of om in de winter je potje in te doen na het eten?

In het tweede geval knutsel je dat gewoon zelf uit een oud (gesloten) schuim matje en wat duct-tape.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het eerste.

Jap@a
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

OK wat ik mij bij zo’n heat exchanger altijd afvraag is: bespaart dat nu echt zoveel om 200 gr. extra mee te nemen… Ik wil maar zeggen om 200 gr brandstof te besparing moet zoiets mijns inziens toch behoorlijk efficiënt zijn? Of geldklopperij voor gadget freaks natuurlijk.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Brent is er zeer tevreden van. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

OP BPL is een paar jaar geleden een en ander uitgetest
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/canister_stove_efficiency_p3.html
    Om wat cijfers te citeren.
    Uprights (brander boven op de bus geschroefd) met een klassieke pot verbruiken gemiddeld 11,6 gr om 1L water aan de kook te brengen.
    Remotes (gasbus met een slangetje naar de brander) met een klassieke pot verbruiken gemiddeld 13,3 gr voor dezelfde liter (blijkbaar voornamelijk door de bredere vlambasis en daardoor wat mindere rendement)
    systemen met een warmtewisselaar:
    primus eta packlite verbruikt 9,24 gr
    jetboil helios: 9,45 gr
    primus eta power: 7,92 gr
    Alles heeft te maken met welk systeem je nu gebruikt of en bij hoeveel liter water het begint te lonen
    en of je heel het systeem gebruikt of alleen de pan

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Hier een paar fotokes van Brent zijn kookinstallatie van 4 jaar geleden:
    IMG_1477
    IMG_1615
    IMG_1626
    IMG_1717
    Primus eta power brander met gewone en eta potten erop.

Isolatie rond de pot om minder brandstof te verbruiken tijdens het koken is niet nuttig. Het grootste warmteverlies komt door de wind. Enerzijds blaast die je vlam weg onder je pot en anderzijds zorgt die voor afkoeling. Een windscherm verhelpt beide.
    Het 2e grootste warmteverlies komt omdat je de opstelling niet optimaal maakt. Teveel verlies van benzine bij het voorverwarmen. Of een pot met warm water die omvalt omdat de gasbus niet stabiel staat.
    Ten derde heb je de cijfers van Ivo hierboven. Hoeveel extra gewicht wil je mee in de rugzak om hoeveel brandstof uit te sparen per dag, maal het aantal dagen. Dat is een rekensom die ieder voor zich moet maken.

Enige theorie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmte-isolatie
    Warmte verlies je door: geleiding of conductie, convectie of luchtstroming, straling, verdamping en condensatie.
    Je pot isoleren helpt tegen geleiding, een windscherm helpt tegen convectie.

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Heet was me niet zo zeer om brandstof besparing te doen. Maar om het water goed aan de kook te krijgen. Ga nu ook eerst een wind scherm maken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.