HOME FORUM Materiaal en techniek Inzetbaarheid gasbrander in koude omstandigheden

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Tot op heden heb ik in winterse omstandigheden met name gekookt op een staande gasbrander (Jetboil). Tot temperaturen van -10C heb ik met de Jetboil nog prima kunnen koken in combinatie met de gasmix van Jetboil zelf (30% propaan, 70% isobutaan). Wel merk ik dat het vermogen flink inlevert zodra de cartouches koud worden tijdens het branden. In tegenstelling tot de verhalen op internet heb ik weinig moeite gehad om de blikjes leeg te krijgen, maar dan heb ik de blikjes ook vrijwel altijd voorverwarmd in de slaapzak, onder de jas of er wat heet water overheen gegooid. Kouder dan -10C heb ik het nog niet geprobeerd.

Nu wil ik in maart naar de Hardangervidda en daar acht ik het niet reeel om in te zetten op de Jetboil. Rest mij de keuze om over te stappen op een gasbrander welke vloeibaar gevoed kan worden (Optimus Vega) of een allesbrander (Optimus Nova).

Gezien de lagere prijs en het (veel) lagere gewicht van de Optimus Vega neig ik er naar om deze aan te schaffen, maar ik vraag mij af wanneer het te koud wordt om een dergelijke gasbrander in te kunnen zetten. Uiteindelijk moet je toch even kunnen branden op gas alvorens je op vloeistof kan overschakelen en aangezien de hoge kwaliteit mix van Jetboil niet overal verkrijgbaar is zal ik ook af en toe op een mengsel moeten starten dat uit butaan bestaat, zoals de Primus 4 season mix.

Ik heb het artikel omtrent branders gelezen. Echt grote hoeveelheden brandstof heb ik niet echt behoefte aan, meer dan een dag of 5 voor twee personen hoeft er nooit mee, en de beschikbaarheid van gascartouches is mij tot op heden nog nooit tegen gevallen. Heb er tot op heden zonder problemen mee gevlogen en reis verder veelal met de auto aan. Op de winterfoto’s van Joery zie ik volgens mij ook alleen maar gasbranders ingezet worden. Al met al zie ik voor mij dus voornamelijk argumenten voor de gasbrander, tenzij deze bij -20 / -25 echt niet meer aan wil. Gaat dit lukken? Graag jullie advies en ervaringen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Op zeeniveau blijft een brander, gevoed door een mengsel waaronder propaan, branden tot temperaturen rond -42°c, wat overeenkomt met het kookpunt van propaan. Op hogere hoogten waar de luchtdruk lager is zal de brander nog tot lagere temperaturen dan -42°c blijven werken. In de praktijk betekent dit dus dat je je niet zo dadelijk zorgen hoeft te maken, mits je de brander/cartouche op de juiste wijze gebruikt.

Gebruik je je brander niet met vloeibare voeding bij temperaturen onder ongeveer 0°c (bij propaan/butaan mengsel) of onder ongeveer -10°c (bij mengsel met isobutaan) en je gaat na verloop van tijd wel over op vloeibare voeding kan het zijn dat je brander niet meer zal werken (of slechts met heel weinig gasdruk) als je in vloeibare voeding voorheen al het (of bijna al het) propaan reeds hebt opgebrand. Belangrijk dus: eenmaal onder 0°c, de brander altijd met vloeibaar gas voeden (of bij type branders waar dit niet mogelijk is de cartouche zo goed mogelijk warm houden).

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Aha, stom van mij, dacht dat het kookpunt van propaan op -32 lag en was bang dat het cartouche dit zou kunnen halen bij het voorverwarmen op een koude poolnacht. Maar -42 is voor mij marge genoeg.

Vraag beantwoord, bedankt maar weer 🙂

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Als je lid bent van Backpackinglight.com zijn hier een aantal interessante artikelen te lezen:

The Evolution of a Winter Stove

The Effect of Cold on Gas Canisters

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Fire Maple FMS-118. Deze weegt 146 gram en is voor € 35,- te bestellen op Ebay. Ze hebben ook een titanium versie van slechts 98 gram maar die heeft geen voorverwarmingsbuis.

Ik gebruik zelf al een paar jaar een FMS-116T en ben er heel erg tevreden mee.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Toch een verbetering: tot ± -23°C (en niet -42°C).

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Toch een verbetering: tot ± -23°C (en niet -42°C).

Inderdaad, bedankt voor de rechtzetting Woubeir.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Aha, stom van mij, dacht dat het kookpunt van propaan op -32 lag en was bang dat het cartouche dit zou kunnen halen bij het voorverwarmen op een koude poolnacht. Maar -42 is voor mij marge genoeg.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee ? Dat de cartouche -32 zou kunnen bereiken, maar -42 niet ?

Vergeet echter ook niet dat ook tijdens het gebruik het gasmengsel zelf, en dus de cartouche, verder zal afkoelen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.