HOME FORUM Wandelgebieden Inspiratie voor een tocht 2e week juni

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Rond de Pinksteren wil kijken of ik een 4 tot 5 daagse (solo) tocht kan maken, bereikbaar binnen 1 reisdag (dus 2 reisdagen heen en weer).

Nu ben ik op zoek naar wat bergachtigs, iets van het volgende kaliber:

Nu heb ik nog helemaal geen ervaring rond deze tijd van het jaar in bergachtige gebieden en weet ik niet wat ik moet verwachten en welke gebieden momenteel toegankelijk zijn met een laag risico, liefst wat eenvoudig navigeerbaar. Stevig stappen doe ik graag.

Vercors valt af, wil ik graag bewaren voor een tocht met een specifiek iemand… 🙂

Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen en wat inspiratie kan delen!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

De sneeuwcondities zijn vrij goed dit jaar. Er zullen in juni vooral boven 2000m nog sneeuwvelden liggen maar het zal beter doenbaar zijn dan de voorbije twee jaren. Vorig jaar maakten we nog een bericht hierover met enkele technische tips.

Persoonlijk vermijd ik in die periode erg technische wandelroutes boven de 2000m (vb. de HRP in de Centrale Pyreneeën) of noordelijke gebieden waar je langdurig in de sneeuw kan lopen en weinig alternatieven hebt (vb. IJsland).

Ik ben al meermaals in juni in de bergen geweest. Enkele verslagen:

Maar uiteindelijk moet je zelf beslissen welke richting je uit wil. Veel Europese berggebieden kan je bereiken in Ă©Ă©n reisdag.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Als ik toch de Pyreneeën naar voor wil schuiven en je bedoelt met één reisdag ook de optie van openbaar vervoer dan zou ik het carlit gebied kunnen adviseren. Dat is vlot te bereiken
    Even opgezocht: de nachttrein vanaf parijs naar de spaanse grens bv richting L’Hospitalet-près-l’Andorre kost 40 euro. Je komt dan in de ochtend aan en kan direct de berg op.
    Het is wel reppen om nog een ticket vast te krijgen aan die prijs.
    Ik ben er ooit eens vroeg op het seizoen naar toe getrokken
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2012/03/sneeuwschoenen-bij-pic-carlit.html
    Er zijn nogal wat opties om daar rond te trekken.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

vorig jaar eind juni de Tour de l’ Ubaye gedaan. zeer mooi!

vrijdag, vroege avond vertrokken, donderdagavond terug thuis. Voor meer info wil ik je wel het marsplan sturen. Moet wel zeggen dat het een pittige tochtje was.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

De Tour du Mont Blanc in 4 a 5 dagen is mogelijk, zoals Dzjow aan heeft aangetoond. Maar volgens de gidsjes is het een 8 a 10-daagse tocht. Ik weet niet hoe hoog jou tempo ligt maar het tempo van Dzjow is wel bovengemiddeld om het zwak uit te drukken. Ik heb de route in september gedaan in 8 dagen. Op de touristenwebsite van Chamonix zijn beelden van webcams die op cols van de route hangen. Hier zou je kunnen zien hoeveel sneeuw er ligt. De hutten zijn overigens pas open na haf juli maar je komt wel regelmatig in een dorp voor eten. Pickel en stijgijzers zijn in deze tijd van het jaar zijn aanbevolen. Navigeren zal geen probleem zijn op de TMB.

links : http://www.chamonix.com en http://www.autourdumontblanc.com/en/index.cfm/webcam.html

Het lijkt op de webcams mee te vallen met de sneeuw, de grens ligt nu op 2500m.

Mocht je gaan, veel plezier!! T’is een mooi ommetje.

Ik heb trouwens nog een routegidsje van de tmb liggen van Noes Lautier, mocht je interesse hebben, laat maar weten.

berreman
    Bijdrager

Van De TMB heb ik ook nog een eigen marsplan liggen. begin oktober 2013 gelopen.

Het was wel een eigen versie met hier en daar een aletrnatief stukje. 180km en 11700hm. We zijn vrijdagavond met de auto vertrokken, woensdagavond waren we terug thuis… dat was wel echt pittig.

je gaat daar zeker nog stukken met sneeuw hebben. Col du Bonhomme, Col de FenĂŞtre,… de hutten zijn nog niet open, dus veel spoor gaat er vermoedelijk nog niet liggen…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik denk dat Massimo een gebied zoekt waar hij met Pinksteren met een gerust gemoed kan rondwandelen zonder daarvoor een pickel mee te moeten nemen om steilere sneeuwvelden te traverseren.

In dat geval zullen de mogelijkheden nog vrij beperkt blijven. Een TMB of door het Carlit gebied in de Pyreneeën rondwandelen zit er dan nog niet in, of je moet je tocht héél goed kunnen plannen door steeds op de zuidgerichte hellingen te blijven en niet te hoog te gaan. Bedenk dat we weer een vrij sneeuwrijke winter hebben gekend in vele gebieden in de Alpen (zeker Zwitserland/Oostenrijk/Slovenië), ook al leek dat misschien niet zo als je deze winter de situatie in de middelgebergten volgde vermits de sneeuw zelden tot diep in de dalen viel door het meestal relatief zachte weer. De Pyreneeën hebben voorbije winter zelfs de recordwinter van daarvoor overtroffen waarbij er meer dan 5m sneeuw is opgetekend geweest in de Ariège boven 2500m terwijl er nauwelijks een deftig pakket sneeuw heeft gelegen onder 2000m, een heel scherpe grens dus. Momenteel ligt daar nog steeds meer dan 4m in de nissen boven 2500m! HRP-lopers zijn al gewaarschuwd!

Het voorjaar is vrij droog geweest en redelijk zonnig terwijl dat vorig jaar vrij nat en koel was, wat maakt dat het verschil met vorig jaar nu is dat de verspreiding van de sneeuw veel onregelmatiger is. Zuidgerichte hellingen zijn sneeuwvrij tot ver boven 2000m, terwijl noordgerichte hellingen nog wit zien tot redelijk onder 2000m (ga dus de oriëntatie van de helling na als je op webcams gaat kijken!). Op de meeste plekken in de Alpen beginnen de sneeuwvelden op de noordgerichte hellingen momenteel vanaf 1600-1700m. Een TMB of eender waar in de Alpen waar je naar die 2000m toe gaat, zal je nog genoeg sneeuwvelden gaan aantreffen op de paden/routes die op de noordgerichte hellingen lopen en gezien het nog niet al te zacht wordt de komende week, betert de situatie nog niet zo snel tegen Pinksteren.

Kortom, de keuze lijkt mij beperkt te blijven tot streken als de Jura of de lagere gebieden in de Alpen als de Beierse Vooralpen, Chartreuse, Vercors, Diois, Massif des Monges als je wil afzien van teveel sneeuwhoppen.

Een concreet idee kan bijvoorbeeld zijn de Tour des Monges.

massimo
    Bijdrager

Allereerst iedereen heel erg bedankt voor de concrete en zeer nuttige reacties!

Op basis van jullie reacties heb ik mijn verlof iets uitgebreid, waardoor ik in totaal een dag of 8 (inclusief reizen) onderweg kan zijn. De auto heeft dan de voorkeur, in verband met de flexibiliteit.

@ Ivo: De Pyreneeën vallen voor mij af, te ver met de auto, daarnaast ben ik er totaal onbekend in het aanbod en heb ik te weinig tijd om mij goed te verdiepen. Ik kom in de toekomst graag nog een keer bij je terug voor advies in dit gebied, ik geloof dat je er goed thuis bent. 🙂

@ Debbie: Dank voor de verslagen en de link naar het bericht.

@ Berreman: Tour de l’ Ubaye ziet er erg gaaf uit. Kan er niet veel van vinden op internet, behalve een paar gave foto’s van Google images en een etappe overzicht. Zou je eens wat praktische info kunnen geven en misschien zelfs wat foto’s?

@ Saskia: Dank voor aanbod reisgids, maar heb hem zelf ook in huis van een eerdere poging die ik op de eerste dag heb moeten afblazen ivm mijn wandelgenoot. Misschien ook wel de reden dat ik ditmaal weer eens alleen wil? 🙂

@ Dzjow: Ik ga je alternatieven van de week even rustig bekijken, dank voor je uitgebreide reactie.

Over de TMB:
    Ik acht de TMB nu haalbaar wat betreft tijd. Ook is de voorbereiding relatief kort, aangezien ik alle literatuur en kaarten die ik nodig heb al in huis heb. Ik loop niet bijzonder rap, maar wel graag lange dagen. In de meeste laag / middengebergtes loop ik graag 30-40 km per dag, uitgaande van hele wandeldagen. Hiermee denk ik genoeg marge te hebben om de TMB in max. 8 dagen te lopen. Ik heb geen bezwaar tegen het meenemen en gebruiken van een sneeuwpickel en heb hier afgelopen winter mee geoefend om mijzelf op hellingen tot stilstand te brengen. Ik heb geen stijgijzers, wel microspikes en hoop deze tocht hiermee te kunnen volbrengen.

Enige bezwaar dat ik hier heb is dat ik vrijwel geen lawinekennis heb en ik niet in kan schatten wat voor risico’s ik aan de (noord)hellingen ga tegenkomen (afgezien van uitglijden). Maar door het telkens hierom af te blazen wordt ik natuurlijk ook niets wijzer. Wat achten jullie noodzakelijke kennis/ervaring om dit verantwoord te ondernemen?

berreman
    Bijdrager

Wat betreft de sneeuwcondities. Ik heb deze winter/voorjaar niets opgevolgd. Na Dzjow zijn inbreng zou ik toch wat oppassen. Bepaalde sneeuwhellingen/cols zijn niet altijd een pretje in de sneeuw.

Vorig jaar  was ook een jaar met redelijk wat sneeuw. Toen was ik bij de Ubaye uitgekomen omdat daar toen het minste sneeuw lag. Let wel, het was toen ook al 3 weken later op het jaar. op drie weken warm weer kan er veel smelten.

Ik persoonlijk zou precies nu niet beginnen aan de TMB, tenzij je de sneeuwcondities eens grondig uitpluist.

Tour de l’Ubaye zelfde verhaal. Op sommige plaatsen maakt een ‘beetje’ sneeuw een groot verschil met ‘een beetje meer’ sneeuw. En als de weersomstandigheden zo sneeuw dat je bijvoorbeeld na een koude nacht op pad moet, dan gaan de noordelijke sneeuwveldjes de eerste uren nog lekker hard liggen >>> stijgijzers geen overbodige luxe, eerder een must. Als er veel sneeuw ligt zijn lawines ook niet onbelangrijk >>> ook bij plotste overschakelijng van koud naar warm weer>>papsneeuwlawines.

Tour des Monges: Als ik mij niet vergis ergens haut-provence – Alpes Hautes provence. Heb er een (oud) GR boekje van liggen. Weinig probleem met sneeuw daar. Let wel op dat is de schapenwei van Europa volgens mij. UIteraard begeleidt door die vriendelijke hondjes.

https://picasaweb.google.com/116067761458101407790/UbayeConElAmigoElToonio2013

Hier alvast wat fotos. Slechts een deel staan opgeladen zie ik. Er zijn geen fotos van een etappe met best wel veel (pap)sneeuw.

In de Chartreuse kan je ook een mooie 5 daagse maken, mits wat gepuzzel. En desgewenst hier en daar een uitdagende passage.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003
    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

De Chartreuse is inderdaad een aanrader. En niemand die je verplicht de traditionele doorsteek te lopen; een rondje is natuurlijk ook een optie. En er zijn tal van zijsprongetjes en uitdagingen mogelijk. Als je wil, kan je daar echt heel veel hoogtemeters doen.

http://www.braemoor.co.uk/chartreuse/index.shtml

dezelfde, als pdf: http://www.braemoor.co.uk/chartreuse/chartreuse.pdf

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/vrije-tijd/op-pad/frankrijk/op2-2008-wandelen-chartreuse-info.pdf

http://www.tetras.org/Chartreuse/Sangles.html

onze foto’s van 2 jaar geleden: https://www.flickr.com/photos/arvid_d/sets/72157630375030348/

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Aangezien iedereen je de naar de Chartreuse wilt sturen, doe ik er nog een schepje…euhm…reisverslag bovenop: http://debbiestochten.wordpress.com/2013/05/03/verrast-door-de-chartreuse/.

massimo
    Bijdrager

Ik ben afgelopen jaar in de Chartreuse geweest en ben erg geintresseerd in de Ubaye. Een reisverslag van Willem heeft de vlam goed aangewakkerd. Maar sommige webcams laten toch nog wel erg veel sneeuw zien…

Daarnaast ben ik tot omstandigheden gekomen die mij noodzaken de tocht af te blazen. Echt balen!

Toch ben ik erg geĂŻnspireerd en zodoende zet ik het idee voor Ubaye even in de koelkast, wie weet kan ik het binnenkort opnieuw proberen. En dan ligt er hoogstwaarschijnlijk minder sneeuw, dus wat dat betreft is het wel weer handig… 🙂

Iedereen bedankt!

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Net terug van Berner Oberland. Noordelijke Zwitserse Alpen.

Noordelijke hellingen, verspreide sneeuwvelden vanaf 1850m, aaneengesloten vanaf 2000m.
    Zuidelijke hellingen, verspreide sneeuwvelden vanaf 2250, aaneengesloten vanaf 2400m.
    Andere windrichtingen daartussenin.

Ten zuiden van de ALpenhoofdkam ligt dit jaar zeer veel sneeuw!

Sneeuwkaart Alpen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.