HOME FORUM Materiaal en techniek Ik ga op 3daagse huttentocht, wat neem ik mee van EHBO ?

Tags: 

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 16

Hallo,

Ben op zoek naar een paklijst voor een “mini EHBO kit” voor een 3daagse trektocht. Heeft er iemand een paklijst beschikbaar ? Maak ik de kit zelf of koop ik een setje in een outdoorshop ?

Met dank voor de tips !

MTBBart

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Als je jou been breekt dan gaat een ehbo kitje niet meer helpen. T-shirts kunnen ook dubbelen als verband. Een huttenwacht gaat je ook kunnen helpen. Dus sleur niet teveel mee.

In mijn ehbo kit zit het gewone spul. Een plakker als je ergens je vinger open gehaald hebt. Een schaar om die plakker af te knippen. Micropur om water te zuiveren. Ors tegen uitdroging. Pillen tegen diaree. Compeed 10x10cm van bij de apotheker voor blaren behandeling. Tape om die vast te plakken en om preventief te plakken voor blaren. Zonnecrème en pet tegen de zonneslag. Een survival deken. Tekentang. Wat verband en wat veiligheidsspelden. Enkele grote stukken wond verband. Een koplamp. Een tube zalf. Een potje ontsmettingsmiddel.  Pillen tegen de hoogteziekte.

Een kameraad van mij heeft soms last van astma. Dus in zijn kit zit ook een puffer.

Zorg dat je een voldoende goede verzekering hebt voor sar kosten. Met een bedrag van 5000 euro kom je niet toe. Dat moet het tienvoudige zijn. Als je jou been breekt en ze moeten je komen redden in de bergen heb je dit nodig.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Een EHBO-kit vind ik erg belangrijk omdat je zelf je plan moet kunnen trekken met kleine blessures en bij serieuze ongevallen moet je in staat zijn om uren te wachten op de hulpdiensten (in heel slecht weer is het mogelijk dat de helikopter niet kan uitvliegen). Een goeie verzekering (check of daarin helikopterredding vervat zit), is zoals Gerlinde aangaf ook erg belangrijk. Net als een GSM en de noodnummers bij hebben.

Om op je vraag te antwoorden. Ik vind een eigen samengesteld setje het beste werken want de kwaliteit van de setjes in de winkel vind ik serieus tegenvallen. Ik doe alles in een waterdichte tasje (vb. van Sea to Summit, Ortlieb) maar dan een klein formaat zoals je ze in alle kleuren kan vinden in de buitensportzaak. Ik heb er een rode gekocht zodat het zou opvallen. Dat is een pak lichter dan de EHBO-zakjes die ze verkopen.

Ik heb eens mijn EHBO-kitje erbij genomen:

• Naald en draad, uiteraard om kleine reparaties uit te voeren, de naald gebruik ik ook om blaren te doorprikken (nadat ik de naald in het blauwe gedeelte van de vlam heb gehouden)
    • Compeed (om doorprikte blaren af te dekken, werkt voor mij goed, ik neem een 5tal van de grotere mee voor de hiel en kan die zo nodig verknippen)
    • 1 Rolletje Leukotape (om preventief te plakken op plekken waar het gaat schuren: de voeten, de heupen…, eventueel om te zorgen dat de compeed blijft waar hij is)
    • Enkele steriele alcoholdoekjes (opdat de leukotape wat beter blijft plakken, hangt wat van je huid af of het nodig is)
    • Klein potje talkpoeder
    • Klein potje handcrème (vooral in nat of winters weer heb ik last van kloven aan de handen)
    • 1 Reddingsdeken per persoon (elke bergwandelaar moet dit meehebben, absoluut noodzakelijk bij een noodbivak of bij het wachten op de hulpdiensten)
    • 1 Zakje mini-handverwarmers (kan bij bovenstaande situaties gebruikt worden of gewoon bij iemand die het moeilijk heeft om zich warm te houden in heel slecht weer)
    • Iso-betadine in mini-flacons (beter dan één grote flacon mee te nemen, want hygiënischer en lichter om mee te nemen, ik neem er een drietal mee)
    • Steriele compressen (7tal kleine en 3tal groot formaat: gebruik ik om een wonde te ontsmetten maar ook om een wonde af te dekken (zie volgend puntje)
    • Rolflex: de grotere wondes plak ik af met een compres met daarover een soort ademend en pakkend gaas (= rolflex, maar er bestaan ook andere merken), kleine wondjes kan je afplakken met gewone pleisters (daar neem ik een tweetal repen van mee, die je zelf kan verknippen)
    • Steri-strip om tijdelijk (!) een gapende wonde dicht te houden (zeker eerst ontsmetten, en zo snel mogelijk laten naaien door een arts)
    • 1 Steriel en 1 niet-steriel elastisch verband, om iets te verbinden.
    • Twee veiligheidsspelden (om vb. niet-steriel verband of geïmproviseerd driehoeksverband vast te maken)
    • 1 Steriel drukverband: een drukverband kan je ook met andere verbanden maken, maar het is er toch wat meer voor gemaakt, tenminste voor kleinere oppervlakken. Ik zou dan ook eerst dit verband aanleggen en dat met (niet-)steriele verbanden erbovenop als de wonde te veel bloedt.
    • 1 Pleister voor eksterogen (hoeft niet, hangt wat van je eigen situatie af)
    • Tekentang
    • Schaartje
    • Pincet
    • Nagelknipper
    • Micropur Forte (ik reken op 3 pilletjes per dag per persoon)
    • Geneesmiddelen (van elk enkele exemplaren): Dafalgan Forte, Motilium instant, ORS (om te rehydrateren), nurofen, Immodium (instant)

Als je op huttentocht gaat, neem je best ook een noodbivakzak mee. Die kan je gebruiken bij…een noodbivak…maar ook bij het wachten op de hulpdiensten of zelfs om iemand te verplaatsen. Het is een pak sterker dan een reddingsdeken (die vooral je lichaamswarmte reflecteert) en beschermt je tegen de weerselementen.

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Hey,

Amai het lijstje van Debbie is al erg volledig!

Ik heb even mijn paklijst erbij gehaald en dit staat erop bij EHBO:

Geneesmiddelen (enkele tabletten, afhankelijk vh geneesmiddel, losgeknipt van de strip om minder volume in te nemen):

• ibuprofen/spidifen (voor ontsteking of mensturatiepijn)
    • paracetamol/dafalgan forte (pijn, koorts)
    • breedspectrum antibioticum bij reizen naar bepaalde landen (op voorschrift)
    • domperidone/motilium (misselijkheid, op voorschrift)
    • loperamide/imodium (diarree, enkel als ‘stoppen’ echt nodig is)
    • buscopan (maagkrampen)
    • touristil (reis- of wagenziek)
    • cetirizine (allergie) (laat ik soms wel weg)
    • O.R.S zakje (tegen uitdroging)

Verbanden en ander materiaal:

• ontsmetting obv chloorhexidine in aparte unidoses (merk hibidil ), enkele stuks – is beter dan isobetadine want kleurt wonde niet en dus kan arts staat van wonde beter evalueren
    • compeed voor blaren
    • stevige plaktape voor blaren preventief af te plakken, doet ook dienst voor reparaties (tent, jas,…) en om verband vast te hechten
    • naald om blaren door te prikken
    • waterontsmetter (hadex druppels)
    • enkele steriele compressen in verschillende maten
    • enkele gewone voorgesneden plakkers
    • windel/verband: om wonde en steriel verband af te dekken of voor verstuiking enkel/hand/elleboog
    • drukverband om ernstige bloeding te stelpen (laat ik meestal weg want je kan evengoed een rolletje verband gebruiken met dik voorwerp)
    • driehoekverband voor wonde af te dekken of schouder (laat ik meestal weg want in nood gebruik je gewoon kledingstuk of sjaal)
    • cortisonezalf voor muggenbeten, etc (cremicort) (laat ik ook vaak weg)
    • fysiologisch water in unidosissen, een of twee stuks (voor ogen, oren, wonde reinigen etc)
    • neusdruppels (omdat mijn neus vaak verstopt is, maar laat ik vaak weg)
    • minipotje gevuld met antischuurcreme/luierzalf merk dermocreme (om op schuurwondes, omdat ik vaak van rugzak schuurplekken krijg op heupen of buik en dat kan dan zo fel branden)
    • handgel om handen te ontsmetten (laat ik vaak weg)
    • insectenwering (deet of iets dergelijks), afhankelijk van de regio
    • zonnecreme in kleine verpakking (staaltje bvb)
    • pincet
    • labello voor de lippen
    • reddingsdeken
    • zakje voor handen/voeten te warmen (laat ik vaak weg, nog nooit nodig gehad)

Je zou het bijna niet gaan geloven maar dit alles past in in een klein zakje (zo eentje dat je in vliegtuig krijgt met ooglapje en tandenborstel in) en weegt maar (?) 335 gram.

Ik weet dat ik redelijk veel voorzie, maar ik bezie het als beroepsmisvorming (ik ben apotheker). En door de jaren heen vermindert het lijstje wel tot het echt noodzakelijke. De inhoud is ook afhankelijk ook of we in erg afgelegen gebied gaan trekken of niet…

Groeten,

Laure

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Laure, interessant om dat lijstje van jou eens te zien. Aha, een apotheker. Dat kan nog eens van pas komen, als we dit lijstje in een ‘echt’ artikel gaan gieten. Mag ik je dan contacteren?

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Bij deze wil ik Labello graag afschieten: het kan erg ‘verslavend’ werken. Er zit iets in Labello dat je lippen dunner maakt of gevoeliger of iets dergelijk. Vaseline is veel beter en ook te gebruiken op schuurplekken. Een kleine hoeveelheid Vaseline in een halve(doorgeknipte) lenshouder kan overal makkelijk weggestopt worden.

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

@Debbie: je mag me zeker contacteren voor een artikel rond ehbo en dergelijke, met plezier!

@Koen
    :  dat van die lenzenpotjes is een goede tip om kleine hoeveelheid zalf  mee te nemen! vaseline is inderdaad nog beter voor de lippen. Andere mogelijkheid zijn lippenbalsems met uv-bescherming, als je in sneeuw en zon zit kan dat wel nuttig zijn.  Ik gebruik zelf meestal gewone lippenbalsem door de apotheker gemaakt, niets bijzonders maar wel aangenaam van textuur.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.