HOME FORUM Wandelgebieden IJsland oversteek

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Deze zomer willen we met de packrafts IJsland gaan oversteken van noord naar zuid. Een vergelijkbare opzet als Alastair Humphreys maar dan niet unsupported (en wel lichtgewicht).

Nadeel van IJsland is dat alle rivieren hun oorsprong hebben in het binnenland. Oftewel, als je aan één kant begint te lopen ben je wel even onderweg met een flinke voorraad eten + packrafts voordat je een keer te water kan gaan. Daarom heb ik het volgende plan bedacht.
    Bij aankomst in Reykjavik huren we een 4×4 waarmee we door het binnenland (onverharde weg F35) in twee of drie dagen naar Akureyri (noorden) rijden en daar de 4×4 weer inleveren. Onderweg leggen we caches met eten en een cache met packrafts + eten in de buurt van Hvitárvatn. Vanaf dit meer in het binnenland kan de rivier de Hvitá worden afgevaren tot aan de zuidkust.

In de Pyreneeën zijn we een keer een stel tegengekomen dat een aantal caches had uitgezet voor het lopen van de HRP. Zij liepen de HRP voor de tweede keer en eigenlijk vond ik het wel een erg slim idee. Alleen was een deel van hun eten ten prooi gevallen aan hongerige muizen…

Aantal vragen die zo in me opkomen:

• Zijn er bemande hutten in het binnenland waar je eventueel een voorraad naartoe kan sturen?
    • Zijn er hongerige muizen?
    • Heeft iemand ooit een vergelijkbare aanpak gevolgd met het vooraf plaatsen van bevoorrading?
    • Ligt € 3.000,- aan packrafts + accesoires er nog als ik een dag of 10 later terugkom…?
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Hoeveel stapdagen heb je gerekend tussen Akureyri en Hvitárvatn?
    Geen idee hoeveel depots je had willen plannen.
    Los van “klassiekers” als een ursack minor
    http://www.ursack.com/product11.html kan je volgens mij ook zelf aan de slag met geweven inox gaas om een box te maken waar muizen en andere kleine knaagdieren hun tanden op stuk kunnen bijten.
    Toch al een paar keer een voedsel depot gemaakt en tot nu toe nog geen mee eters gehad.
    Waarschijnlijk meer geluk dan kunde. Als je je tijd kan nemen kan je volgens mij met gerief uit de omgeving wel een relatief veilige bergplaats maken.
    Hvitárvatn: opgezocht: lijkt dat dit meer dagelijks wordt aangedaan door een reisorganisatie.
    http://www.glacierlake.is/
    Ik zou met hen iets afspreken om de packrafts tot dat punt mee te brengen.
    Maar verder niet de minste ervaring met ijsland of mogelijke routes van noord naar zuid.
    Die staat wat haaks op de oost-west verbindingen waar er veel verslagen over te vinden zijn.

LFone
    Deelnemer

Ik heb nog niet echt een etappe indeling bedacht. Gisteren heb ik de kaarten besteld dus zodra die binnen zijn kan ik  me er wat beter in verdiepen. Wel een overzicht gevonden van hutten in IJsland.

Er zijn toch nog best veel hutten die in juli/augustus bemand zijn. Ook bij Hvitárvatn is een hut die in de zomer beheerd wordt door een vrijwilliger. Dat zou wel een ideale plek zijn om onze packrafts te stallen.

Ursack is inderdaad een optie. Zou het zelf kunnen maken met kevlar van eBay of iets van extremtextil. Vraag me alleen af of het überhaupt nodig is, het ziet er niet uit als een omgeving met heel veel beesten. Zoals je zegt is iets improviseren met stenen waarschijnlijk al goed genoeg als je er even de tijd voor neemt.

Noord zuid zijn ook wel verslagen van te vinden: Jonathan Ley bijvoorbeeld. Als je een van de langere rivieren wilt afvaren ligt noord zuid eigenlijk meer voor de hand. Voor de liefhebbers een overzicht van de bevaarbare rivieren in IJsland:

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Jolanda van Linschooten heeft ook ijsland doorgestoken ( niet met packraft) van noord naar zuid en onderweg 3 depots gemaakt. Ik heb een boek van haar, Poollicht waarin een uitgebreid verslag is. Als je denkt er iets aan te hebben, of ter inspiratie, dan wil ik het inscannen en naar jou mailen of opsturen?

LFone
    Deelnemer

Bedankt voor de tip!

Het lijkt me sowieso een mooi boek dus heb het net besteld. 😀

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Op Ijsland leven zeker muizen en zelfs uitheemse nertsen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Bij hutten zul je wel een cache kwijt kunnen. Andrew Skurka heeft het zo gedaan op zijn Ijsland oversteek.

Als je elders nog caches dient te verstoppen kan ik je volgende tips meegeven uit mijn eigen ervaringen:
    – Allerbelangrijkste is je voedsel geurdicht verpakken!!! Een dier dat voedsel ruikt gaat ernaar op zoek en de kans is groot dat het beestje je voedsel zal vinden. Geen voedselgeur = niet interessant voor beestjes. Was je handen grondig voordat je je voedsel gaat verpakken. Neem ziploc zakken met dubbele sluiting of Opsaks van Loksak.
    Stop je voedingszakken dan in een goed afsluitbare drybag of wikkel in een grotere plastiek zak.
    – Ik stop altijd een briefje bij in de drybag met als uitleg voor een eventuele vinder dat het om een food cache gaat van een hiker wiens leven ervan zal afhangen. “Please do not remove!”. Wel nog nooit iemand gehad die één van mijn caches gevonden heeft, maar je kan nooit weten natuurlijk.
    – Op terrein zoek je naar de beste ondergrond die de streek te bieden heeft. Kleibodem is het meest ideaal, maar ook veen of zand. Op Ijsland moet je zeker klei kunnen vinden. Dan graaf ik de cache in. Let erop dat je niet in de omgeving van holen van beestjes graaft en blijf weg uit rivierbeddingen. In een kleibodem zit je cache zo nog eens helemaal compleet geurdicht onder de bodem. Zo al caches ingegraven terwijl de lemmingen toekeken… en 3 weken later weer opgegraven terwijl de lemmingen weer toekeken. Alles was nog intact. Voordien verstopte ik altijd caches onder stenen, maar sinds een muis eens in mijn cache wist in te breken (ik geef toe dat ik tip één tot dat voorval nooit nauwlettend toepaste), probeer ik dat zoveel mogelijk te mijden. Markeer je cache voor jezelf met iets niet te opvallends en tel het aantal stappen vanaf een opvallend punt (rots of iets dergelijks) al schietend met kompas tot je cache. Noteer dan de afstand en richting zodat je alles later nog kunt terug vinden.
    – Packraftmateriaal kan je zo ook perfect achterlaten. Zelf mijn packraft al zonder problemen een week lang tussen struiken achter gelaten, 10m langs een wandelpad aan de rand van een dorp. Maar het is natuurlijk perfect begrijpbaar dat je hiervoor een zekerdere oplossing wil vinden.

Als je zo tewerk gaat zou het me verbazen als je cache door knaagdieren ontdekt zal worden. Met kevlar zakken of sluitbare plastiek emmers zou ik niet beginnen werken voor een gebied als Ijsland.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik geef het idee maar mee voor een wat degelijker berging.
    http://channel.nationalgeographic.com/channel/doomsday-preppers/articles/build-your-own-budget-prep-underwater-pipe-cache/
    Lijkt mij handiger te vervoeren dan een emmer maar een stuk zwaarder dan verpakt in plastiek folie.
    PVC eindstukken met schroefdeksel die je hier kan kopen hebben meestal een rubber afsluitring.
    Voor IJsland zou ik er inderdaad niet zoveel energie in steken.
    De muizen blijven meestal in de buurt van de mensen wonen.
    Geen idee of poolvossen ‘leperds’ zijn die in de gaten gehouden moeten worden.

Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

In Hornstrandir zaten knaagdieren aan mijn plastic zak met studentenhaver. De poolvos leeft op muizen?

Zelf heb ik goede ervaringen met depots, en bleef de tent tijdens een huttentocht onaangeroerd 5 dagen in Skogar liggen, zelfs alle Belgische chocolade zat er nog in.

In de buurt van de Sprengisandur kan de bus pakketten achter laten.

LFone
    Deelnemer

Met vossen heb ik slechte ervaring. In Dartmoor heeft een vos ’s nachts een keer letterlijk mijn rugzak uit de voortent getrokken. Later die nacht heeft hij zelfs een gat in de tent gebeten in een poging bij het eten te komen dat binnen lag. Spekjes bakken bij het avondeten was toch niet zo’n goed idee… In meer afgelegen gebieden zijn ze gelukkig niet zo brutaal.

Ben wel overtuigd dat het in IJsland met wat graven en improvisatie moet lukken om eten veilig te verstoppen. Het zal wat meer voorbereidingstijd kosten om de caches uit te zetten maar eenmaal aan de tocht begonnen lijkt het me ideaal. Bedankt voor alle tips.

@Saskia
    . Erg mooi boek van Jolanda van Linschooten! Bij het zien van de foto’s krijg ik meteen zin om nog meer tochten te plannen.

LFone
    Deelnemer

Iemand nog aanbevelingen wat kaartmateriaal betreft?

• Ik had al een Ferdakort CD met (oude) 1:50.000 kaarten. Je kan in het programma kaartjes printen van 12×12 cm, niet bepaald handig. Ben begonnen om in photoshop een grote kaart te maken maar dat is echt monnikkenwerk.
    • National Land Survey of Iceland heeft online een digitale kaart van IJsland. Je kan hier uit printen maar alleen in lage resolutie en zonder rasterlijnen.
    • Ik had 1:250.000 overzichtskaarten besteld maar deze schaal is niet optimaal (te groot om op te lopen en aan de kleine kant voor overzicht). Ook hebben de kaarten geen declinatie diagram. Denk dat ik deze terug ga sturen.

Er zijn 1:100.000 kaarten maar die zijn erg duur (tenzij je ze in IJsland koopt?) en ook niet heel erg recent. Ik zie wel dat er goede kaarten zijn van gebieden als bijvoorbeeld Landmannalaugar. Misschien waar mogelijk gebruik maken van dit soort kaarten en de rest aan elkaar lopen op een kaart met grote schaal?

LFone
    Deelnemer

Inmiddels ook mijn paklijst bijgewerkt. Er moeten nog wat kleine dingen gemaakt/gekocht/aangepast worden maar in grote lijnen is het compleet. Als iemand nog specifieke suggesties heeft voor IJsland hoor ik het graag. 🙂

PAKLIJST

(in mijn rugzak zitten in principe alle gezamenlijke spullen)

LFone
    Deelnemer

Ondertussen route uitgewerkt en terreinwagen gereserveerd. Er komt een depot met packrafts en eten bij Jökulheimar en we laten eten achter bij Laugafell.

Tocht zal rond de 21 dagen in beslag nemen, maar misschien breid ik hem nog iets uit.

Spannend onderdeel wordt het packraften over de Tungnaá rivier (middelste blauwe deel). Ik kan geen informatie vinden dat dit deel van de rivier ooit met packrafts (of kayaks) bevaren is. Op foto’s en op de kaart ziet het er ok uit. Ik heb een hoogteprofiel van de rivier gemaakt in Google Earth dus dat geeft in ieder geval een beeld van het hoogteverval en waar we extra alert moeten zijn.

Iemand ervaring met het afvaren van ‘onbekende’ rivieren?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hmmm, een plan om goesting te doen krijgen. Mocht je nog kaarten zoeken, ik heb hier een serieuze atlas liggen van IJsland met alle kaarten van 1:100.000 van het ganse land. Je mag die gerust eens komen lenen en kopiëren.

LFone
    Deelnemer

Bedankt voor het aanbod!

Alleen heb ik al kaarten verzameld van de hele route. Dat was nog wel even een zoektocht maar voor het grootste deel heb ik nu 1:100.000 kaarten die hun oorsprong hebben in de jaren 30 (zelfde kaarten als jou atlas waarschijnlijk?). Van het binnenland waren er een aantal niet leverbaar maar voor die delen print ik 1:50.000 kaarten van een Ferdakort CD.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik heb me altijd laten vertellend dat de kaarten upgedated waren voor het maken van de atlas. Op het eerste zicht is het op basis van luchtfoto’s van 2004. Je mag ze altijd eens komen vergelijken. 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.