HOME FORUM Wandelgebieden Ijsland – Laugavegur Trek

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Wij zouden deze zomer (juli) onder andere deze wandeling willen doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
    We zitten vooral met het probleem van terugkeren: We hebben een 4×4 gehuurd en kunnen wel aan de start raken, maar dan moeten we terug bij de auto zien te geraken.

Hebben jullie ervaring met liften van Skogar naar landmannalaugar? Is er veel verkeer op de F-baan hiernaartoe?

Zouden er mensen zijn op dit forum die in die periode ook in Ijsland zijn om rond te trekken die ons eventueel naar de start kunnen voeren? Natuurlijk bieden we dan soortgelijk transport aan als wederdienst.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Mocht het nog lukken, annuleer dan die 4×4. In ieder geval voor de duur van deze tocht. Er is prima busverkeer tussen Reykjavik en zowel Skogar als Landmannalaugar. Wij liepen afgelopen zomer van Skogar naar Landamannalaugar. Het busvervoer van en naar Reykjavik via Reykjavik Excursions met een zogenaamd ‘hiking passport’ verliep vlekkeloos. In principe moet het met een overstap ook mogelijk zijn om van Skogar naar Landmannalaugar te komen. Wel weet ik niet hoe goed de aansluiting daarvan is. Je blijft echter een flinke smak geld betalen voor een 4×4 die je vervolgens dagen parkeert bij een punt waar je perfect zonder zo’n wagen kunt komen. Bovendien moet je die wagen ook nog eens op gaan halen.

Liften heeft voor zover ik weet weinig kans van slagen in IJsland. Ik heb me laten vertellen dat IJslanders zelf geen liftcultuur kennen en daarnaast wordt er dus veel gebruik gemaakt van busverkeer. Het komt er dus op neer dat je bent  aangewezen op toeristen in huurauto’s die de juiste kant op gaan, plaats hebben en bovendien bereid zijn je mee te nemen.

Als je die 4×4 wel voor de rest van je vakantie nodig hebt, kan je deze tocht aan het begin of eind van je vakantie plannen. Dan haal je hem na je tocht op of je brengt hem voor je tocht terug. Succes, het is een prachtige wandeling!

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik ben het eens met Arend.
    Je betaalt dagen voor een auto die je niet gebruikt. Beetje een waste.
    Gewoon de bus naar skogar en bus van landmannalaugar terug naar rejkjavik en dan je auto pas huren. Zo hebben wij het gedaan.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Inderdaad, indien mogelijk zou ik de 4×4 meteen annuleren. Deze is totaal overbodig om deze hike te doen. Om te beginnen betaal je veel teveel per dag voor zo een jeep te huren. Wij hebben nu dezelfde hiker pass genomen bij TREX. Meestal reizen we ook met Iceland Excursions, maar wij hadden nu een bus nodig rond de 10de september. En dan blijft er alleen nog TREX en Sterna over.

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

In september/oktober van 2015 heb ik de kans gehad om een (lange) trekking te doen in Ijsland. Mijn ervaring toen met liften was positief. Een aantal keren ben ik met zowel Ijslanders alsook met toeristen kunnen meerijden.

Drie keer heb ik eens gebruik gemaakt van een bus.  Ik denk dat je altijd op de bus kan betalen en je dus niet vooraf moet reserveren. Al weet ik niet of in de periode waarin jullie gaan – juli – het noodzakelijk is om vooraf het ticket te betalen om plaatszekerheid te hebben?

Een auto huren zou ik inderdaad ook niet doen. Zoals door de anderen ook al aangegeven.

Zelf heb ik de wandeling, die jullie gepland hebben, nog niet gedaan. Tips over dat traject kan ik jullie dan ook niet geven.

Succes!

Peter

minus30
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Eventjes een update hierover.
    Vlucht en auto zijn geboekt.

Is nu ook zeker dat we met 4 personen gaan. Laugavegur zullen we ons opsplitsen en in 2 richtingen wandelen om zo de wagen te recupereren.

Is de bedoeling dat we ook voor een deel gaan roadtrippen in het binnenland naar de minder toeristische attracties, daarvoor is de wagen cruciaal.

Kennen jullie toevallig goede outdoorwinkels daar die liefst niet in het centrum van Reykjavik liggen?

We zullen een gaspatroon moeten kopen + liefst vloeibare brandstof voor in onze omnifuel. hier gebruiken we meestal wasbenzine, is er daar een equivalent te vinden of gebruiken we beter autobenzine?

DaemonAngel
    Bijdrager

Elk tankstation verkoopt gas bidons

Dno voor die wasbenzine, nog nooit gekocht.

Niemand gaf ook aan dat je de auto niet moest nemen.
    Gewoon niet gedurende de periode dat je de hike doet omdat je dan 5 dagen aan autohuur weggooit.
    En je had samen kunnen hiken.

DirkHoolwerf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

hallo, ik ga met mijn dochter de laugavegur tocht doen, omdat we net wat te vroeg onze tickets hebben gekocht komt het beter uit dat we beginnen in Thorsmork en we lopen naar Landmannalaugur. Nu zijn de meeste beschrijvingen  net andersom. Wie heeft ervaring met de ‘omgekeerde’ richting?

DirkHoolwerf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

ik zie dat Arend de tocht gemaakt heeft van skogar naar Landmannalaugur. wij komen altijd beschrijvingen tegen van de omgekeerde richting. is er ook een beschrijving van de tocht die jullie liepen, is deze net zo goed te doen? wij willen dan met de bus naar Porsmork en vandaar omhoog naar Landmannalaugur lopen. ik lees graag je reactie.

DaemonAngel
    Bijdrager

Zelf verkies ik ook de omgekeerde richting (skogar –> landmannalaugar) omdat je dan (als je vertrekt in skogar) uitzicht hebt op de watervallen tijdens het wandelen en je je niet moet omdraaien. Ook kan je dan genieten van wat rond te lummelen in landmannalaugar en daar wat te baden na een meerdaagse tocht vs dit in het begin te doen. Maar ieder het zijne :).
    Verder vond ik de lange busrit om te rusten na landmannalaugar ook wel leuker dan dat ik er zou zitten af te wachten om eindelijk te mogen vertrekken :).
    Dit is btw wel een aanrader om gewoon vanuit skogar te vertrekken ipv porsmork. Dit voegt max 2 dagen toe aan de wandeling en je kan zelfs in 1x de pas over zonder te overnachten boven. Al was dit voor ons met de slechte weercondities zeker geen optie (en in 1x is wel heel zwaar). Het is een zeer mooie wandeling met al de watervallen.
    Zelf heb ik de hele tocht 1x gedaan maar de tocht naar de pas bij skogar al meermaals.

De beschrijving van de omgekeerde tocht kan is dus de normale richting omgedraaid xD Wij hebben een beschrijving afgeprint en deze omgedraaid gelezen gewoon :p
    Wij kwamen af en toe (off-season) mensen tegen in de gewone richting en spraken hun over hun verloop en ik had niet het idee dat het één zwaarder of lichter is.
    Ik denk dat het eerder te maken heeft met hoe je naar begin en van eindpunt je wilt verplaatsen wat je keuze is.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Hoi Dirk,

Wij gebruikten deze handige kaart in combinatie met kompas, maar we hebben eigenlijk nooit echt te hoeven navigeren. Het wandelpad is namelijk erg goed aangegeven en je komt bovendien ook redelijk vaak andere mensen tegen. Qua moeilijkheidsgraad lijkt me het niet veel uitmaken welke richting je oploopt. Wij vonden de tocht heel goed te doen. Bijkomend voordeel vonden wij ook dat je je tocht kan eindigen in de hete bronnen bij Landmannalaugur 🙂

Ik kan beginnen in Skogar ook aanraden. Dat stuk is een hele mooie toevoeging aan de wandeling. Toen wij dat liepen scheen de zon en dat gaf met al die watervallen een fantastisch effect. Ook kan je daar over twee kraters lopen die bij de recentste uitbarsting ontstaan zijn en vernoemd zijn naar de zonen van Thor! Wij hebben dit stuk ook in tweeën gedeeld, want het is een hele klim vanaf zeeniveau. Ongeveer halverwege zijn twee hutten: eerst een kleintje pal langs het pad en dan nog een grotere een stukje uit de route. We waren in instantie van plan te kamperen bij de eerste hut, maar zijn uiteindelijk binnen blijven slapen. De prijs van deze hut was ook relatief gunstig.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel! 🙂

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.