HOME FORUM Materiaal en techniek Iemand ervaring met schouderletsel?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

    Beste mede-hikers,

    Drie weken geleden heb ik bij een motorongeluk(je) mijn schouder geluxeerd en op een paar plaatsen gebroken. Nu vroeg ik mij af of er mensen met gelijke ervaringen op het forum zijn, die mij een beetje een beeld kunnen geven wat ik kan verwachten met revalideren en eventueel praktische tips hebben hoe om te gaan met een en ander.

    Heeft iemand ervaring met het dragen van een rugzak na een schouder uit de kom? Hoe lang revalidatie voordat dit weer goed en verantwoord mogelijk was? Specifieke revalidatie oefeningen die veel baat hadden? Packraft weekend in april haalbaar?

    Ik wil komende zomer 3 weken Noorwegen in. En indien haalbaar lijkt mij dat packraft weekend ook super, maar durf momenteel geen commitment te maken, geen idee hoe zo’n herstel proces van een schouder er ‘normaal’ gesproken uit ziet.

    Hoor het graag als iemand nuttige tips heeft!

    Groet

    Massimo

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Aangezien een schouder een heel complex gewricht is, zal enkel een specialist enig advies kunnen geven hoe je, voor jouw specifiek letsel, best revalideert en wat haalbaar is op korte termijn. Ik zou dus in eerste instantie naar een (sport)kinesist stappen die je de juiste oefeningen kan aanleren en kan aangeven in welke mate en hoe je je schouder al kan belasten.

    Je bent uiteraard van harte welkom op het packraftweekend maar twee dagen na elkaar peddelen zal vermoedelijk erg belastend zijn voor je schouder.  Af te stemmen met je kine.

    boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

    Ook ik kan je schouderluxatie absoluut niet beoordelen. Ik heb zelf alleen ervaring met twee “frozen shoulders”waarvan het herstel lang duurde en die nog lang pijnlijk bleven. Maar ik kan natuurlijk wel populair-wetenschappelijke artikelen lezen, jij zelf trouwens ook. Zo heeft sportgeneeskunde.com het over een herstelperiode van 2,5-4 maanden bij jonge geoefende militairen. Een andere bron(ziekenhuis) noemt tenminste 3 maanden voordat men pijnvrij is.

    Het lijkt mij dus net te kort dag om het packraft weekend te halen, want het peddelen en rugzakdragen is toch meer dan de gewone dagelijkse belasting van de schouder. Gelukkig lijkt herstel bij een langere periode wel haalbare kaart, je tocht naar Noorwegen dus ook.

    Misschien moet je dan toch nog wat pijnstillers meenemen en zorgen voor een rugzak die het gewicht optimaal naar de heupen overbrengt, dat doen ze lang niet allemaal even goed. En wanneer je met trekkingstokken gaat lopen, moet je je aanwennen om niet op die dingen te gaan leunen om begrijpelijke redenen.

    Naar mijn ervaring ligt de top-deskundigheid op het gebied van dit soort problemen o.a. in Nederland bij het Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam en de St. Maartenskliniek in Nijmegen.

    Tenslotte wens ik je een spoedig herstel toe!

    massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

    Debbie, Boelo,

    Dank voor het meedenken. Ik ben al bezig met fysio, dit om de uitslag van de arm weer op te krikken en de voor Boelo bekende frozen shoulder te voorkomen (lijkt me erg naar) tijdens het afwachten van het herstel van de breuken. De fysio heeft vanaf nu zo’n 1,5 maanden aangegeven voor ik weer een rugzak kan dragen, maar dat zal dan nog geen 20 kilo zijn. Eigenlijk beantwoord dat mijn vraag ook wel voor het packraftweekend. Maar ik was/ben met name benieuwd naar de praktijk ervaringen van mede-hikers, aangezien de adviezen van diverse artsen en fysiotherapeuten nog nooit hetzelfde zijn geweest en het gelukkig tot nu toe alleen maar positiever gaat dan verwacht.

    Boelo, het artikel dat jij refereert had ik gelezen, net als de folders van een aantal Nederlandse ziekenhuizen, het ging mij om de praktijk ervaringen van hikers. Maar alsnog bedankt voor het uitzoeken!

    Wat je aanbeveelt voor de rugzak is ook iets dat ik mee bezig ben geweest, ik was al de aanschaf van een betere rugzak aan het overwegen voor het ongeluk, maar dit is een extra reden om dit door te zetten. Iemand tips voor rugzakken die de schouders goed ontlasten? Dan kan ik binnenkort, als het lukt, eens gaan kijken of die mij passen.

    k had al een rugzak gevonden die voor klimmers wordt geadviseerd, heeft een mechanisme waarmee de schouderbanden enigszins zijwaarts kunnen scharnieren zodat je je torso kan draaien met de rugzak op. Klinkt mij wel aardig in de oren, iemand ervaring mee?

    boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

    Met adviseren over rugzakken moet ik wat terughoudend zijn. Ten eerste omdat het allemaal nogal individueel verschillend ligt. Ten tweede omdat er alleen al bij hiking-advisor mensen rondlopen met meer kennis en ervaring dan ik. Ook hangt het ervan af welk doel, gebied en soort tocht je in gedachten hebt.

    Een rugzakbelading van 20 kg is niet aan te raden, tenzij je de tochten van den Dzjow en Willem meteen wil nadoen. Het moet en kan veel lichter, b.v. 12-16 kg. Rugzakken met scharnierende panden vind je o.a. bij Lowe Alpine, The North Face en Norrona. De bergsportrugzak die je noemt is wsch. van Black Diamond.

    Zelf heb ik een Featherlite Freedom van Aarnpacks, een fijne rugzak maar wat lastig om goed af te stellen. Momenteel in de aanbieding bij de Oostenrijkse dealer.

    Wanneer je echt zou willen doorgaan met packraften, dan is het ideaal een grote waterdichte rugzak zoals de ULA Epic of  de HMG Porter 4400. Neem in elk geval rustig de tijd voor een keuze en probeer eventueel zolang iets te lenen.

    Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

    Een rugzak dient best altijd de schouders zo goed mogelijk te ontlasten en dat staat los van het feit of je nu een schouderletsel hebt (gehad) of niet. Is dat optimaal ontlasten van de schouders niet het geval dan heb je gewoon nog geen optimale rugzak gevonden voor je lichaam. Een specifieke rugzak aanraden is moeilijk gezien de anatomie van iedereens lichaam uniek is en zo ook zal iedereen zijn gevoel bij het dragen van een bepaalde rugzak zelden compleet hetzelfde zijn. Een rugzak zou je vooral op voorhand moeten kunnen passen zolang dat mogelijk is. In de winkel vul je de rugzak met het gewicht dat je in principe op tocht ook meeneemt. Belangrijk is dat je daarbij ervoor zorgt dat de verdeling van het gewicht realistisch verdeeld zit in je rugzak (het komt helaas maar al te vaak voor dat de verkoper nonchalant een zak gewicht in de rugzak propt en deze dan compleet niet overeenkomt met een realistische vulling van de rugzak, het zwaartepunt wijkt te hard af enzoverder en de klant krijgt zo een vertekend beeld van de manier waarop de rugzak werkelijk draagt). Wandel dan minstens een half uur in de winkel rond met de rugzak, stel de schouder-, heupbanden en laadliftriempjes bij tot je denkt de optimale afstelling te hebben gevonden en vergelijk dan nog eens goed met andere rugzakken. Kans dat je een miskoop maakt wordt zo al heel wat kleiner.

    Wat je letsel betreft bestaat er maar één remedie en dat is wachten tot je volledig hersteld bent, zo eenvoudig is dat. Begrijpelijk dat je nu ongeduldig en ongerust bent, maar je kan het ook anders bekijken. Je kan de tijd nu gebruiken om plannen te maken voor de toekomst. Lees gidsen, zoek naar interessante dingen op het internet, speur wandelkaarten af,… Wanneer je hersteld bent draag je zo een bredere kennis mee als bagage en ben je zo klaar om meteen op stap te gaan. Wel erg belangrijk dat je rustig begint en alles geleidelijk aan opbouwt. Alvast veel succes met de revalidatie!

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

    Aanvullend op het verhaal van Joery geef ik een van de vele filmpjes mee die jou kunnen helpen om een rugzak op de juiste manier te passen.
    Er is namelijk een volgorde hoe de vele riempjes op een rugzak aangespannen moeten worden. Het draagcomfort van een in het principe goed passende rugzak kan
    daardoor om zeep worden geholpen als je ‘zondigt’ op die volgorde.
    Zelf kan ik er in het geheel niet tegen dat er een gewicht op mijn schouders drukt en draag daarom het meeste gewicht op mijn heupen.

    massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

    Ik ga liever met minder dan 20kg, maar ik houd er rekening mee van de zomer voor de dame wat kilo’s te mogen dragen. En ze wil graag een tent mee, iets dat ik eigenlijk nooit meer doe, dus het zal geen prijzige super-lightweight tent worden. Packraften heb ik nog nooit gedaan en ik ga er niet vanuit dat dat er in april al in zit.

    Het beeld bij het uitzoeken van de rugzak (voor iedere persoon anders, vooral proberen en altijd gewicht van de schouders af en de heupen dragen) begrijp ik, maar ik dacht dat er misschien specifieke modellen uit springen.

    Super idee om gewoon je eigen bepakking mee te nemen naar de winkel, vreemd genoeg nooit in me opgekomen. Kan ik m’n huidige rugzak eerst een half uurtje dragen alvorens naar binnen te gaan en aldaar meteen ompakken en vergelijken hoe het voelt in een kandidaat rugzak. 🙂

    Ook volgorde van de riemen aantrekken, interessant, zo te zien kan ik uit mijn huidige rugzak ook nog wat meer halen.

    Nu plannen maken en dan moeten wachten, dat vraagt om geduld, niet mijn sterkste kant… 🙂 Maar het is leuk om de reisverhalen van anderen te lezen en hier inspiratie uit te halen. Zo werd mijn interesse voor packrafting behoorlijk geprikkeld door je Yukon trailer op je adventure log. Ik ben van plan om de reismarkt te bezoeken en de rest van het avontuur te aanschouwen.

    Gisteren heb ik van de fysio te horen gekregen dat het erg goed gaat, over 2 weken mag ik beginnen met krachttraining. Verwachting is 100% herstel in de loop van mei, op tijd voor Noorwegen dus! 🙂

    Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en wie weet tot in Brugge!

    massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

    Beste mede-hikers,

    Inmiddels heb ik antwoord gevonden op mijn oorspronkelijke vragen. Graag deel ik mijn ervaring in deze met jullie, wie weet kan ik hier (in de toekomst) iemand mee helpen en de antwoorden geven waar ik zelf naar op zoek was. Doel van deze informatie is om aan te geven dat hiken met schouderletsel al vrij snel weer mogelijk kan zijn. Zo tilde ik na vier weken amper een pak melk op maar liep ik prima met een stevige dagrugzak. Packraften kan ik daarentegen voorlopig vergeten.

    Mijn exacte letsel na een stevig motorongeluk:
    – Breuk met als gevolg los fragment in kop tuberculum majus
    – Scheur in schouder kom
    – Schouderluxatie

    – Eerste dagen kon ik de gehele arm (muv hand) niet meer bewegen. Buiten sneeuw en ijs. Uiteraard binnen gebleven.
    – Na een week of 2-3 heb ik 1,5 liter camelbak op de rug gedaan. Bandje op de borst om schuiven te voorkomen. Tijdens dagwandelingen (10-25 km) sling altijd meegenomen en bijna de hele tijd gedragen. Onderweg regelmatig stoppen en onbelaste schouderoefeningen doen om de boel soepel te houden.
    – Na exact 4 weken heb ik mijn dagrugzak meegenomen naar de fysio met daarin 5x 1,5 liter water. Samen gekeken en geconstateerd dat het kon. Ook hierbij een bandje op de borst om schuiven te voorkomen, de belasting ligt dan op het sleutelbeen en kan niet afglijden naar de schouder. Zelfde dag 15-20 km mee gelopen, later in de week meer. In de sneeuw/ijs onderuit gegleden en vol op de slechte schouder geland, erg schrikken, maar geen schade. Voor mij geen reden meer om thuis te blijven dus, wel om meer op te letten.
    – Na 5 en halve week met backpack met 15 kilo 5 km gelopen.
    – Tussen 6 en 8 weken twee meerdaagse tochten gemaakt.
    – Op 7 weken een korte solo meerdaagse gedaan

    Nog wat tips:
    – Eerste 8 weken, ook al kan het zonder, sling altijd in de buurt houden, niet zonder sling in de rugzak op pad gaan.
    – Rugzak niet zelf op/af doen, laat iemand de rugzak op de draaghoogte vasthouden zodat je er in kan stappen (ook zonder letsel een best practice in mijn ogen)
    – Altijd een exit strategie hebben – dat wil zeggen, neem iemand mee die je rugzak of gewicht daaruit over kan nemen en loop in een cirkel zodat een verkorte weg terug altijd mogelijk is.
    – Onderweg voldoende onbelaste oefeningen doen om een en ander soepel te houden, of bij luxatie juist de schouderspieren stijf houden met resistance band.
    – Wees niet té voorzichtig. Mijn arts adviseerde 6 weken absolute rust, ook nog geen fysio, maar een second opinion adviseerde juíst om aan de slag te gaan en te voorkomen dat er te veel stijfheid ontstaat. Dus thuis lekker veel wezen oefenen en enthousiast naar de fysio gaan. Dit heeft mij veel opgeleverd. Ga dus niet zomaar akkoord met de voorgestelde behandeling (maar houd je wel aan de afgesproken behandeling!)
    – Ken je beperkingen. Brandhout verzamelen, touwen/tentstokken spannen, in een hangmat slapen, verwachten dat je buiten kan slapen als je niet op je natuurlijke manier kan liggen, allemaal dingen die je met 1 arm of gewoon niet moet doen. Doen handelingen pijn dan vraag het een ander.
    – Sporten versneld het herstelproces bij spier/bot letsel. Dus lekker stukjes lopen zorgt ervoor dat je weer snel hersteld bent.

    Ik ben geen arts of specialist, dit is mijn ervaring en is geen vervanging voor de behandeling door een arts, fysio of andere specialist.

    Ben jij nou zo’n pechvogel met schouderletsel en heb je vragen dan stuur gerust een berichtje.

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Bedankt voor de feedback en veel succes met de verdere revalidatie!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.