HOME FORUM Materiaal en techniek iemand ervaring met Lightwave slaapzak?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Hoi,

Ik sta op het punt om een zomer donzen slaapzak aan te schaffen en denk aan een Lightwave 350 slaapzak. Ze zijn pokkeduur, maar naar het schijnt (reviews en zo) super goed én de dons is ethisch ‘geoogst’. Vanwege dat laatste ben ik bereid een hogere prijs te betalen. Maar zijn er naast het ethische aspect ook nog andere redenen van het grote prijsverschil (ongeveer het dubbele) met pakweg een Cumulus slaapzak?

Grtjes, Roos

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Hoi Roos,

Tof dat je bereidt bent zoveel extra te betalen om de wereld een stukje beter te maken. Destijds heb ik zelf voor Cumulus gekozen omdat het lastig is zekerheid te hebben omtrent dons, zelfs mét keurmerk. Lightwave én Cumulus gebruiken Pools dons, waar levend plukken verboden is. Daarin zou dus geen verschil moeten zijn. Het levend plukken blijkt in de praktijk helaas wel te gebeuren. Het lijkt echter wel veel beter te zijn de Aziatische praktijken. Bedenk trouwens dat Cumulus waarschijnlijk een stuk kleiner is waardoor ze moeilijker een keurmerk kunnen krijgen zoals de grote merken.

Roos Muylaert
    Deelnemer

Koen,

Bedankt voor je antwoord! De kans is dan groot dat het grote prijsverschil vnl zit in de naambekendheid… mmm, dan zal ik misschien toch beter nog ne keer nadenken… Voor bepaalde zaken ben ik genereus, maar niet echt voor een merknaam…

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

En de meerprijs zit misschien ook in de hoge claim voor de fillpower (Lightwave zou er dan ook maar 50/jaar van maken, dacht ik).

Roos Muylaert
    Deelnemer

Woubeir,

Ik begin het wat te begrijpen… die slaapzakken zijn zowat unieke stukken. Dan is die 900 CUIN EU dons precies wel heel veel waard???

Woubeir
    Deelnemer

Als het inderdaad waar is ?

Allé, 20 jaar geleden of zo was 700 CUIN het hoogste en 750 of 800 was iets uit verbeelding. Nu zie je 850, 900, 1000, … Hoever klopt het bv. een zekere slaapzak met een donsclaim van 850 CUIN gaf in realiteit bij natesten ‘maar’ 680 CUIN.

Roos Muylaert
    Deelnemer

Inderdaad… Ik ben na ongeveer 20 jaar terug begonnen met trekken. Ik kom dit wereldje terug binnen gevallen en wat zie ik: Het materiaal is zo ongelooflijk veel veranderd (of soms misschien ook niet). Het lijkt wel alsof ik terug een nieuwtje ben…

Woubeir
    Deelnemer

Ach, het lijkt inderdaad soms zo, maar echt iets revolutionair heb nog niet weten passeren. Verwacht dus niet ineens iets drastisch beter 🙂

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.