HOME FORUM Wandelgebieden Huttentrektocht Noorwegen met honden

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en had al meteen een vraagje.

Mijn vriendin en ik gaan in juli drie weken naar Zuid-Noorwegen met ons kampeerbusje en onze twee honden (Duitse Staandes van 2 en 4 jaar). We zouden naast een aantal dagwandelingen ook graag een of meerdere korte (2 à 3 dagen) trektocht(en) doen met de honden, liefst met overnachting in een hut. Ik heb gelezen dat er verschillende soorten hutten bestaan, bemande en onbemande, maar ik vind niet zo goed mijn weg op de website van DNT. Kan je überhaupt in sommige hutten met de hond terecht of is dat moeilijk? Zo ja, reserveren we zo’n overnachting dan best of hoeft dat niet? En hoe gaat dat dan in z’n werk, kunnen de honden bij ons op de kamer liggen of moeten ze in een aparte ruimte slapen? Heeft er toevallig iemand ervaring met een niet al te zware tocht met 1 of 2 overnachtingen in een hut?

Alvast bedankt voor de tips!

Griet

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Honden zijn niet – niet geheel verrassend – toegelaten in de hutten zelf. Talloze hutten hebben een aangeduide verblijfsruimte voor honden. Die hutten kan men o.m. terugvinden middels de – uitstekende – website ut.no: https://www.ut.no/hytte/ . Op die website kan je ook nagaan of een hut (a) een onbemande hut is zonder proviant (b) een onbemande hut is met proviant en (c) een bemande hut is met restaurant. In zuid-noorwegen vind je veelal (b) en (c).

Let wel: vele onbemande hutten kan men enkel betreden middels een universele sleutel (de fameuze ‘DNT-sleutel’). De gemakkelijkse wijze om die sleutel te bemachtigen is om lid te worden van de Noorse, Zweedse, Finse of IJslands bergsportfederatie, om vervolgens de sleutel te bestellen op de DNT-website, die naar je thuisadres wordt opgestuurd. Voor die sleutel betaal je een schappelijke waarborg, en je mag de sleutel zo lang houden als je wilt.

M.i. horen de Noorse hutten thuis op de UNESCO werelderfgoedlijst. Lees: gelieve de gebruiksregels nauwgezet te volgen. Mijn eigen ervaring is dat vooral niet-Noren die regels (deels) aan hun laars lappen, en dat maakt me droevig.
    Recentelijke publiceerde DNT een youtube-filmpje met de regels en mogelijkheden inzake hutten: https://www.youtube.com/watch?v=S223WveNqiI

Slechts enkele zeer grote hutten kan men reserveren. Nu, normaliter zal je in vrijwel elke hut altijd een plaatsje vinden, uitzonderlijk op de vloer. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
    Merk ook op dat Noorwegen ook niet-DNT-hutten kent, meestal in de populairste nationale parken (bvb. in Jotunheimen). Nu ja, dat zijn – zoals de meeste bemande DNT-hutten – eerder hotels dan hutten. Deze niet-DNT-hutten worden op ut.no aangeduid met een blauw hutsymbool.

De mogelijkheden voor een korte trek met enkele huttenovernachtingen zijn legio. Ut.no, eventueel in combinatie met Google Earth, is uw vriend.

water.instead
    Deelnemer

Bedankt voor de info, Wim. Ik heb intussen gevonden hoe je zoekt op hutten waar honden toegelaten zijn. Nu alleen nog een een route vinden met verschillende ‘honden toegelaten’ hutten na elkaar, zodat we een keer of 2-3 kunnen overnachten. En dan nog liefst in lusvorm, want hoe geraken we anders terug naar ons beginpunt? (Ik veronderstel dat er niet veel bussen rijden in zo’n natuurgebied, en een taxi nemen met twee honden lijkt me ook niet evident.)

Ik zou trouwens ook het liefst bij de honden kunnen slapen, want ik zie het niet zitten om ze alleen te laten in een onbekende ruimte. En dat is zo te zien niet bij alle hutten mogelijk.

Dus concrete tips met routevoorstellen nog steeds welkom!

water.instead
    Deelnemer

Ondertussen ben ik terug uit Noorwegen met heel wat ervaringen rijker. We hebben twee driedaagse trektochten gemaakt, eentje in de Hardangervidda en eentje in Jotunheimen, telkens met twee overnachtingen in een hut. De honden konden altijd in een bench slapen, ofwel in een aparte ruimte, ofwel bij ons op de kamer, en dat ging goed. En wij kregen altijd een bed, desnoods in een tipi buiten toen het één keer uitzonderlijk druk was. Die Noorse hutten zijn echt goed geregeld!

Grote aanrader dus, én we hebben de smaak van het trekken nu echt te pakken 🙂

royco85
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,zojuist aangemeld op het forum,dus helemaal nieuw hier.

wij gaan dit jaar weer naar Noorwegen(met de auto). We zijn er in 2014 ook al heengereden,en toen hebben we het zuiden verkend. Deze keer nemen we onze hond ook mee,en willen we buiten de dagtochten,ook 1 of 2 (hutten)trektochten maken. We gaan rond half juli,en komen rond half augustus weer terug,dus we zullen bijna 4 weken in Noorwegen zijn. Hebben wel wat speling.. We hebben niet echt een doel voor ogen,tot waar we willen geraken. We zouden graag naar Lofoten willen,maar dit is misschien niet haalbaar..? Het belangrijkste is dat we mooie wandelingen kunnen maken(maar dit is in Noorwegen niet moeilijk!) We zijn niet de meest ervaren wandelaars,eigenlijk altijd alleen maar dagtochten gemaakt(2014,trolltunga bijv.) Dus met een huttentocht hebben we nog geen ervaring.. We zouden heel graag Besseggen(meerdaagse)willen doen,maar hier vind ik niet echt veel info over(met de hond dan). We slapen het liefst in de hutten,aangezien we nog totaal onervaren zijn om met de tent te hiken.

(Ik weet dat ik hier heel laat mee afkom:),maar wij reizen eigenlijk altijd op deze manier)

@water.instead. Zou jij ons nog wat tips kunnen geven misschien?

Alvast bedankt!

Roy

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.