HOME FORUM Wandelgebieden Huttentocht oostenrijk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo allen,

Ik ben maarten en nieuw op het forum, maar volg al een tijdje.

Zelf heb ik al wat ervaring met stevige dagtochten (Italië (regio torbole, monte rosa), Zwitserland (regio zermatt, champex lac), Frankrijk (vogezen), Noorwegen (jotunheimen, dovrefjell, hardangervidda) en uiteraard onze prachtige ardennen. Met meerdaagse tochten heb ik minder ervaring (eisleck, opaalkust).

De 3de week van september wil ik graag mijn eerste huttentocht doen en dit regio oostenrijk. Ik heb al heel wat gelezen (Hikingadvisor/oppad.nl)  en een gidsje gekocht (cicerone: walking in austria), maar geraak er niet echt uit wat de meest geschikte tocht zou zijn (gezien geen ervaring met huttentochten). Ik ben op zoek naar een 4 tot 5 daagse tocht waar af en toe wat uitdaging mag inzitten, maar het moet geen uitputtingsslag worden. regio ten zuiden of oosten van innsbruck zou ideaal zijn.  (andere ideeën welkom)

Ik vond een stukje van de stubaier hoheweg een interessante optie aangezien er terug naar het dal kan gegaan worden, maar ik zie overal dat het een vrij zware onderneming is en aangezien het de eerste keer is schrikt me dat wat af :).

Is er iemand met ervaring/ tips en tricks? Dan kan ik de knoop doorhakken en alles verder uitpluizen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Maarten

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Dit is een tocht met laag engagement: je blijft op bewegwijzerde paden, het is geen al te eenzame route, je bent nooit meer dan een paar uur verwijderd van een hut. En van bij elke hut kan je naar beneden wandelen. Lijkt me geschikt als je weinig ervaring hebt.

Voor sommigen is deze tocht een helse onderneming, voor anderen een vlotte wandeling. En de vraag van één miljoen is natuurlijk hoe je jezelf moet inschatten, zowel fysiek als technisch. Hoeveel uur wil je onderweg zijn per dag? En hoeveel daarvan effectief stappen? Op welk terrein ben je comfortabel (en misschien sneller dan de boekjes-tijd), wat vind je uitdagend (en zal je trager zijn dan de boekjes-tijd), wat weiger je? Voor de classificatie van bergpaden, zie bv https://www.alpenverein.de/bergsport/aktiv-sein/bergwandercard/schwierigkeitsgrade-von-bergwegen_aid_28820.html

Voordeel is dat je de zwaarte van de tocht kan aanpassen terwijl je bezig bent. Je kan rustig van hut naar hut stappen, je kan tegen de middag in de hut aankomen en daar dan een wandeling/beklimming/klettersteig doen, je kan onderweg wat extraatjes inlassen, je kan 2 of 3 ettapes combineren, enzovoort.

Ik heb deze tocht enkele jaren geleden gelopen, met overnachtingen in een tentje zodat ik mijn dagen volledig vrij kon indelen, maar met elke dag wel een stevige warme maaltijd in een hut. Enkele voorbeelden van mooie variaties en extraatjes die ik me herinner zijn een bivak een stukje boven de Sulzenau hut tussen de rotsen met de volgende morgen een beklimming van de Aperer Freiger. En een mooie nacht naast een meertje boven de Franz Senn hut, met de volgende morgen een prachtige zonsopgang op de top van de Rinnenspitze.

Succes & enjoy!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Maarten,

De Stubaier Höhenweg is inderdaad een makkelijk te volgen route. De enige moeilijkheid ligt hem in de techniciteit. Als blokkenterrein en steilere paden je niet afschrikken, dan zal de route wel doenbaar zijn. Gewoon voorzichtig zijn. Op mijn blog vind je een verslag.

Groetjes,

Debbie

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

Dag Maarten,

Zoek eens op Adlerweg, loopt oostelijk en westelijk van Innsbruck. voor de berghutten is het wel opletten geblazen, nadert einde seizoen.  Oostelijk deel kan je m.i. volledig met pensions en/of hutten doen, afhankelijk wat nog open is (pensions normaliter wel).

Rudi

Mrtnd
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hartelijk bedankt voor de reacties.

@erph
    : zwaarte is inderdaad vrij persoonlijk. Ik vermoed dat de etappes individueel wel haalbaar zijn. Het is eerder het meerdere dagen op een rij doen dat wat voor onzekerheid zorgt (maar daarom het eens proberen zeker).  Maar leuk dat je nog wat extraatjes onderweg kan meepikken :). De tent is nog een stapje verder, maar klinkt wel de moeite!

@Debbie
    : Dank je voor het verslag. Blokkenpaden en wat steilheid mogen er zeker inzitten, zolang er geen extra uitrusting voor nodig is :).  Waarschijnlijk zal ik het dan wel zonder de via ferratas doen aangezien niet iedereen over de uitrusting en ervaring beschikt.

@Rudi
    : bedankt voor de tip! ik denk dat ik voorlopig verder ga focussen op de stubaier hohenweg aangezien je altijd terug naar hetzelfde dal kan en het iets minder puzzelwerk is (beperkte tijd :)).

Voorlopig kan ik verder. Mogelijks komen er komende week nog wat vragen tijdens het plannen.

Nog een prettige dag!

Groetjes,

Maarten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.