HOME FORUM Wandelgebieden Huttentocht in juni

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Hallo,

Mijn naam is Patrick Gyselinck en ik ben nieuw op dit forum.

Ik was van plan om met mijn 38-jarige zoon gedurende de 2de helft van juni de Monte Rosa tour te doen. We hebben dit idee echter moeten opbergen omdat de Theodul hutte (de eerste overnachtingsplaats als men vanuit Zermatt vertrekt) pas op 25 juni opent.

We zijn daarom op zoek naar een alternatief in Zwitserland, Frankrijk of Oostenrijk zodat we relatief eenvoudig en snel op de bestemming kunnen komen. We zouden graag een 6 daagse tocht (of een langere tocht die tot 6 dagen kan ingekort worden) doen in een gebied met eeuwige sneeuw maar zonder dat we te veel door die eeuwige sneeuw moeten ploeteren.

Mijn zoon en ik zijn redelijk fit (verschillende sporten voor mijn zoon en ik eendaagse tochten in bergachtige streken of meerdaagse tochten op minder geaccidenteerd terrein) maar hebben geen ervaring of training met de meer technische aspecten van bergwandelen (via ferrata’s of oversteken van gletsjers) . We willen in hutten overnachten om de hoeveelheid materiaal en proviant te beperken en we willen ook geen touwen, stijgijzers, etc meesleuren.

Het zou fantastisch zijn mocht iemand ons een idee voor een gebied dat aan onze verwachtingen beantwoord aan de hand zou kunnen doen. Als daar dan ook nog eens een gpx bij zou kunnen zijn dan zouden we helemaal gelukkig zijn.

Alvast bedankt bij voorbaat

Patrick

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Beste Patrick,

Er is een reden dat die hut pas eind juni opengaat. Waarschijnlijk ligt er voor die tijd nog sneeuw. Het is wel mogelijk om half juni een huttentocht te doen, maar dan is het bijna zeker dat je nog (veel) sneeuw tegenkomt. Je moet dus weten hoe hier mee om te gaan, weet je dat niet, dan moet je laag blijven of uitwijken naar lagere berggebieden. Een huttentocht met veel hutten en niet al te steile stukken is (een stuk  van) de Tour du Mont Blanc, daar heb je steeds zicht op eeuwige sneeuw, maar ook hier moet je weten hoe je veilig sneeuwvelden oversteekt.

Ikzelf ga 18 juni ook een (kampeer)tocht maken vanuit Chamonix. Bij mij gaan pickel en stijgijzers mee, en ik hou in mijn achterhoofd dat ik de route moet aanpassen of omkeren als de sneeuwcondities niet oké zijn. Hoewel ik ervaring heb met sneeuw en een cursus heb gevolgd, blijft het voor mij ook een gok om in deze periode opstap te gaan.

Patrick G
    Deelnemer

Beste Saskia,

dank u wel voor de reactie. Ik vrees inderdaad dat er eind juni nog vrij veel sneeuw zou kunnen zijn maar we hebben geen flexibiliteit qua timing. De tour van de Mont Blanc heeft mijn zoon al gedaan en we zouden daarom liever naar een ander gebied gaan.

Enige andere suggestie? Mogelijks moet het dan inderdaad wat lager zijn (maar niet te laag omdat we anders de gletsjers zullen moeten missen).

Bedankt

Patrick

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Tour Beaufortain misschien?

Patrick G
    Deelnemer

Lijkt een goed alternatief.

De tocht is wel 7 dagen en we hebben er maar 6. Ik zal eens kijken hoe we de tocht kunnen inkorten (monsteretappes zijn voor mij niet (meer) weggelegd). Misschien kunnen we hier of daar wat openbaar vervoer of een lift of … nemen waardoor we het totaal op 6 dagen kunnen brengen.

Hartelijke dank voor uw suggesties

Patrick

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

eventueel een variant van de tour du queyras, daar valt wel één en ander op 6 dagen af te stappen, voor meer info, vraag maar raak

Rudi

Patrick G
    Deelnemer

Beste Rudi,

jaren geleden (toen mijn zoon 8 ipv 38 was) zijn we eens met de hele familie naar de Queras geweest. Dit viel toen erg goed mee omdat het er erg rustig was maar ik herinnerde me van toen geen “eeuwige sneeuw” in deze streek. Ik ben naar aanleiding van uw boodschap eens op het Internet gaan snuisteren en denk dat mijn herinneringen min of meer bevestigd zijn: rustig en geen eeuwige sneeuw.

We zouden graag in de buurt van hoge bergen met massieve gletsjers lopen zonder dat we die gletsjers  moet oversteken want we zijn dan wel nog redelijk fit maar hebben geen ervaring / opleiding om het technische werk te doen. Bovendien zouden we liefst geen touwen, stijgijzers, enz. meenemen. We willen alleen het hoogstnodige voor de dag in onze rugzak en ’s avonds (moe) onze voeten onder tafel steken en in ons bed kruipen.

Het zou fantastisch zijn indien u ons in de richting van een plaats met veel berghutten waar de combinatie gletsjer kijken zonder hem te moeten oversteken beschikbaar is zou kunnen sturen. Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk lijken makkelijkst te bereiken.

Als er dan ook nog een GPS track voor een 6 daagse wandeling (of inkortbaar tot 6 dagen) op die plaats zou te vinden zijn dan zouden we helemaal gesteld zijn.

Dank voor uw hulp

Patrick

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

andere optie is Otztal/stubaital in Oostenrijk, je kan hoog geraken (+- 3000m) en kortbij gletsjers zonder erover te moeten, heb zelf daar gletsjertocht gemaakt met gids, maar het is wel wat puzzelen om route in mekaar te steken, austriamap.ch is mss goede start + wikiloc uiteraard

Patrick G
    Deelnemer

Bedankt. Ik kijk dit eens na. Wikiloc ken ik (austria map niet). Het zou mooi zijn als ik een GPX zou kunnen downloaden.

Nogmaals bedankt voor de hulp

Patrick

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.