HOME FORUM Materiaal en techniek Hulp bij keuze slaapzak/mat

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

Een tijdje geleden hebben ik en m’n vrouw een bivak tochtje (drie nachten) gedaan in de Vogezen eind oktober. Wilden we al lang doen en we vonden het beiden enorm plezant. Die trip was grotendeels met geleend (slaapzakken, slaapmatjes)/gehuurd (tent) materiaal en daar hebben we toch wel wat mee afgezien. De tent was zeker geen lichtgewicht, maar vooral het slaapmateriaal liet nogal te wensen over. We hadden twee synthetische slaapzakken, ongeveer met het gewicht en grootte van een kleine olifant. De slaapmatjes waren ook niet super. Ik heb het soms wel tamelijk koud gehad ’s nachts en overdag was ook het gewicht een probleem (temeer omdat ik wat spierproblemen heb).

Normaliter hebben we deze zomer de tijd om opnieuw een tochtje te doen. De beste manier om ons comfort te verhogen, is om eens te investeren in eigen slaapzakken/matjes. Ik heb wat onderzoek gepleegd via het Internet, maar ik zou toch jullie advies willen horen. (Ik weet dat dit een moeilijk onderwerp is, maar toch. ˆˆ)

Concreet denk ik aan/zoek ik het volgende:

1. Ik zou voor dons willen gaan, denk dat het de meerprijs waard is
    2. Ze moeten aan mekaar ritsbaar zijn
    3. Ik neig toch naar de klassieke slaapzak (itt bv. quilts). Ik zou ‘em ook solo in een bivi bag willen gebruiken bv, dan lijkt me een echte slaapzak toch handiger.
    4. Momenteel neig ik naar naar de slaapzakken van Cumulus (lijken me qua prijs/kwaliteit zeer goed) meer bepaald de Lite Line, maar…
    5. Als ik op drie seizoenen mik, welke rating is dan eigenlijk geschikt? Rekening houdend met gebruik tot in middelgebergte, zowel in tent als onder tarp. Ik ben helaas een koukleum, mijn vrouw veel minder. Kom ik er dan met een Lite Line 300 of 400? (Ik kan de rating van de toen gebruikte slaapzakken niet meer ontcijferen, de print is volledig verduurd.)
    6. Cumulus biedt voor een meerprijs hydrophobic dons aan (meerprijs van 30 euro op de Lite Line 300, voor een totaal van 239): is die hydrophobic dons iets (en niet zomaar een marketing truuk)? Niet voor mee te gaan zwemmen natuurlijk… maar helpt die bv. tegen condensatie op meerdaagse tochten?
    7. Qua slaapmat dacht ik aan een XTherm. Zal wel zeer warm zijn in de zomer, maar dan kunnen we gewoon de slaapzak openritsen; afkoelen is makkelijker dan opwarmen denk ik maar.
    8. Is zulks systeem ook bruikbaar in de winter, mits wat toevoegingen (extra kleding, extra donsdeken)?

Ons slaapsysteem zou dus een tamelijk brede range moeten hebben. Ik besef dat een one size fits all niet bestaat, maar zou graag dus eens horen hoe ver je er in de praktijk mee komt. Misschien een zot idee, maar: we kunnen misschien twee verschillende ratings combineren? Ik doe ook solo trips en dan zou ik kunnen kiezen uit twee ratings, terwijl onze gecombineerde lichaamswarmte compenseert op gezamenlijke trips?

Thanks!

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Wij hebben precies dezelfde afwegingen gemaakt. Destijds voor een Lite Line 400 voor mij en een Lite Line 300 voor mijn vriendin gekozen (zelfde verhaal wat koukleum betreft). Uiteindelijk heeft mijn vriendin de Lite Line 300 bij laten vullen met 100 gram extra dons omdat hij toch wat minder warm was. De 400 is ook niet snel te warm omdat je hem helemaal open kan ritsen.

Hydrophobic down heb ik nooit gemist maar als ik een nieuwe slaapzak zou bestellen zou ik het voor die 30 euro wel nemen denk ik. Als je in de zomer in een tent slaapt is het niet echt nodig.

Voor de winter kun je het temperatuurbereik inderdaad uitbreiden door extra kleren, donsjas, deken etc. toe te voegen. Met extra kleren is -5 voor mij te doen in een Lite Line 400. Met een extra deken/quilt kun je nog veel lager.

Met een slaapmat kun je hetzelfde doen. Als je een Xlite neemt kun je daar in de winter een dun matje (M100 van Decathlon) onder leggen voor extra warmte. Dit is een aanzienlijk verschil en dan heb je geen extra gewicht in de zomer. En het losse matje is weer handig om op te zitten bij pauzes.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Hydrophobic down heb ik nooit gemist maar als ik een nieuwe slaapzak zou bestellen zou ik het voor die 30 euro wel nemen denk ik. Als je in de zomer in een tent slaapt is het niet echt nodig.

Ik zie eigenlijk niet echt de meerwaarde voor mij en ik heb ook al verschillende keren gelezen dat het dons bij de reviewer aan elkaar ging kleven.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.