HOME FORUM Wandelgebieden Hornstrandir Ijsland wat vragen ivm; bivak en kampvuur etc

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Hallo iedereen,

Een paar vragen betreffende een bezoek aan Hornstrandir mid juli :

– kan / mag je wild kamperen of moet je je houden tot de kamp plaatsen ?

– ik last dat je een “permit” moet aanvragen / kopen bij de ranger om kampvuur te mogen maken. Mag je vuur maken (van bv drift hout) ?

– ik heb een 3 seizoens MSR Hubba 1 persoonstentje. Ik las in Debbie’s blog dat je best en 4 seizoens tent meeneemt. Wat denken jullie ?

– normaal ga ik voor een 4 daagse / 3 nachten trektocht.

Groeten,

Vince

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Dag Vince,

Wildkamperen mag naar believen.

Kampvuur maken is verboden, ook met het – veelvuldig – aanwezige drifthout. Ik betwijfel dat je hiervoor überhaupt een vergunning zal krijgen.

Storm(winden) zijn zeker mogelijk in IJsland, zelfs in de zomer. Nu, mijn advies is dat je je route dusdanig plant zodat je in de buurt komt/kampeert van de noodhutten. Wordt het te gortig, dan kan je daar in extremis gaan schuilen & overnachten. Onder die conditie is investeren in een vier-seizoenstent m.i. niet vereist.
    Overigens zal je op talloze dagen zomerverblijven tegenkomen, die in de zomer veelal bewoond zullen zijn.

Beste groeten,

Wim

Vincent
    Deelnemer

Bedankt Wim dat is nuttige info. Jammer v/h kampvuur want dat maakt bivak zo leuk (voor mij toch) maar goed ik begrijp wel dat je in een reservaat niet zo maar overal gaten mag gaan branden.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Wildkamperen mag idd, maar als je in de buurt bent van een bivakzone zou ik er toch gebruik van maken. Toen ik er was leken de meeste mensen zich hieraan te houden.

Tussen haakjes, er was een incident in juni 2016 dat zou kunnen leiden tot het verstrengen van de regels en de controle op Hornstrandir.

Vincent
    Deelnemer

Ivm incident, toegekomen met boot en met jachtgerief mee zullen eerder locals zijn de spreekwoordelijke rotte appels die het voor iedereen verpesten.

Ik gebruik een Jetboil Flash maar als ik vlieg op Isafjordur kan ik geen gas meenemen. Verkoopt men dat daar ? Zo niet moet ik switchen naar een multifuel of spiritus brander maar ik heb dat (nog) niet …

Vincent
    Deelnemer

Dit is de eerste maal IJsland ik heb nu wel mijn zinnen gezet op Hornstrandir maar ik mis dan wel al de vulcanische pracht van Ijsland. Ik ben er maar 7 dagen (heen en terug reis niet inbegrepen). Hebben jullie anders suggesties voor 3 daagse tours maar niet te toeristisch :D..  Kerlingarfjöll ?

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Zelf geen ervaring met brandstof kopen in Isafjördur, maar een snelle google levert alvast dit en dit op.

Een rondje Kerlingarfjöll kan op 3 dagen. Jokulsarglufur kan op 2 dagen, maar is wel geen lus. In het boekje van Paddy Dillon vind je allicht nog andere mogelijkheden.

Met je 7 dagen zou je in principe de klassieker Hellismannaleid + Laugavegur + Fimmvörduhals geheel of gedeeltelijk kunnen doen (ik deed zelf Hellismannaleid + Laugavegur op 4 dagen – filiphaclaeys.exposure.co). Laugavegur is natuurlijk druk, maar het is wel een must.

Vincent
    Deelnemer

OK merci voor de verdere info en je mooie foto’ s Filip.

V

Vincent
    Deelnemer

Klare taal van de parkwachter. Uiteraard geen vuur maar ook geen wild kamperen.

Greetings,

Thank you for contacting the Environmental Agency of Iceland,

The nature reserve of Hornstrandir is a protected area, established in 1975. The main purpose for establishing it as a nature reserve was for the protection of its ecosystems, wildlife and undisturbed landscape. To maintain its current state, it is very important that every visitor aims to minimise their impact on the area, so it can retain its value and provide visitors with an enjoyable experience.

The nature reserve is classified as a category 1b area by the IUCN, i.e. a wilderness area, similar to a strict nature reserve, but generally larger and protected in a slightly less stringent manner. The area is a protected domain in which biodiversity and ecosystem processes are allowed to flourish or experience restoration if previously disturbed by human activity. Human visitation is often limited in cat 1b areas to a minimum, often allowing only those who are willing to travel of their own devices (by foot, by ski, or by boat), but this offers a unique opportunity to experience wilderness that has not been interfered with.
    It’s required to report your travel plans to the Environmental Agency of Iceland if you plan on visiting the area before the 15th of June, because of the fragile state of the area and the impact visitors might cause on trails during that time.

As you might already know, traveling in the nature reserve early season poses a few obstacles, mainly in relation to the fact that large part of the nature reserve is in the transition between winter and spring. During the winter, the prevailing wind is usually coming from the north-east, depositing great amount of snow in the mountain-passes so you might have to navigate a bit around them. Expect the area to be partially under snow and the vegetation to be wet this early in the season.

Feel free to contact me again or stop by the office of the Environmental Agency / office of Hornstrandir, if you need further information. We are next to the Information office in Ísafjörður, Aðalstræti 7. I’m usually in the office between 8:00 – 16:00, but no guarantees, because in the beginning of June preparations for the summer are ongoing.

Have a safe and a pleasant trip if you decide to visit the area and remember to respect the nature, wildlife and leave no trace behind and remember it’s forbidden to light campfires and every guest is required to camp at campsites in the Nature Reserve! Please respect that!

In an attachment are further information in the Visitors Guidelines and a simple map of the area. Please organize your trip according to the proposed routes and campsites.
    Bestu kveðjur, Best regards
    Sérfræðingur, Nature reserve officer
    Svið náttúru, Department for Nature

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik herinner me geen dergelijke regels tijdens onze reis in 2008, maar misschien was ik toen niet goed geïnformeerd. Voor de mee-lezers: hier vind je een overzicht van de kampeermogelijkheden in Hornstrandir. De bivakplaatsen tijdens mijn tocht zijn dus niet allemaal ‘legaal’, al lijkt het dat sommige routes dan gewoon niet meer te lopen zijn als je illegaal bivakkeren wil vermijden vb. de ongebaande route naar de Lónafjörður.

Vincent
    Deelnemer

Dit is de kaart die de parkwachter me mailde met de toegelaten kamp plaasten. Die stemmen op eerste zicht overeen met wat Filip beschrijft in zijn (mooie) blog Iceland 2013.

Campsites Hornstrandir Reserve

Vincent
    Deelnemer

Link naar hogere resolutie kaart

Officiële kampeerplaatsen

En link naar pdf met park regels

Park Reglement

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Vermits dit een natuurreservaat is het niet onverwacht dat wildkamperen verboden is. Heel de route van Skogar naar Landmannalaugar is normaal ook in een natuurreservaat en hier geld altijd een verbod op wildkamperen.
    Dit staat wel niet nog eens aangegeven.

Hornstrandir staat ook hoog op mijn lijstje! Al meermaals IJsland gedaan maar hier ben ik toch ook benieuwd naar.
    Als je schrik hebt dat je veel van het echte IJsland zou missen kan je de hike van Skogar naar Landmannalaugar doen. Dan zie je het grootste deel van wat de IJslandse natuur je te bieden heeft en dit kan je gemakkelijk op die tijd doen met reizen ernaar en terug inbegrepen.
    Enige nadeel is dat het mid juli is en dus afschuwelijk druk gaat zijn daar.
    Er is nog een hike in het noord oosten van IJsland als ik mij goed herinner die gelijkaardig zou zijn maar niet toeristisch. In Jolanda haar boekje wordt deze denk ik beschreven (afschuwelijke boekjes dus ik raad ze niet aan te gebruiken/kopen maar je kan eens kijken voor die route in de winkel).

Vincent
    Deelnemer

Merci voor de input D.A.

Wat bedoel je met afschuwelijk druk ? Wetende dat veel trekkers van het “loner” type zijn bedoel je dan dat je 10 man per uur tegenkomt of 100 😉 ?

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Goed punt.
    Ik heb hem nog niet in juli gewandeld en het is jaren geleden sinds ik hem in september gewandeld heb. De laatste keer dat ik terug in IJsland was, was het overal beduidend drukker. Het toerisme is enorm omhoog gegaan. Het is dus wat moeilijk inschatten wat het gaat geven in juli.

Misschien dat op dat vlak mensen die recenter in juli geweest zijn meer raad kunnen geven.

Wij zijn toen vaak alleen geweest op de trail waar er een 20tal mensen waren die er ook op waren die we dan aan de kampeerplaatsen tegenkwamen (bij de tenten). De hutten zaken vaak vol wel blijkbaar.
    Skogar deel is (nadat je de dagtoeristen achter je laat) wel rustig (je moet zeker de rode route wandelen daar en niet het jeep spoor). Daar zijn wij toen niemand tegengekomen.

10 man per uur dus ofzo misschien in het drukke juli en 100 per uur ga je wel tegenkomen tegen skogar aan en tegen landmannalaugar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.