HOME FORUM Tussen pot en pint Hoogtevrees

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Deze week zijn we een midweek naar Durbuy op vakantie geweest. We verbleven in de Sunclass vakantiehuisjes. Een dag hadden we gereserveerd voor het beklimmen van de rots in Durbuy adventure. Ik had wel gehoord dat je daar overdreven beveiligd ging zijn. Toen we toekwamen zei men ons dat het gewone klimmen niet kon omdat je op voorhand moest reserveren en dat het met een groep moest zijn. Bon we besloten dan de Via Ferrata te proberen,een klimtechniek waarbij je de ijzers in de rotsen moet gebruiken. We hangden vast met 2 musketons en mochten de touwen niet aanraken waar de musketons vastzaten. Ik geraakte tot voor de ladder en had enorm veel schrik opeens,.

k zweette me te pletter en mijn handen krampten vast aan de laatste ijzeren bareel in de rots. Aan de ladder moest je je zien te behelpen door je evenwicht aan de rots te vinden. Ik was lijkbleek en men is me moeten komen halen..

Achteraf schaamde ik me dood dat dit is gebeurd. Ik wist dat ik hoogtevrees had maar niet zo erg. Ik wou dolgraag bergbeklimmen maar vrees dat ik deze sport zal mogen vergeten met mijn hoogtevrees.

Zijn hier mensen die hiermee ervaring hebben als klimmers?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Niets om voor te schamen. Zelf heb ik ook hoogtevrees. Op een serieuse via ferrata ben ik ook niet op mijn gemak.
    Oefenen is ook hier de boodschap. Stilletjes aan je grenzen verleggen. Dan leer je met je hoogtevrees omgaan. Probleem is namelijk dat je niet meer helder kan denken als je bang bent en de situatie gevaarlijker maakt dan het is.

Mijn hoogtevrees is een stuk verbeterd door steeds uitdagende trekkings te doen. Als dat goed lukt, kan je beginnen denken aan bergbeklimmen. Rotsklimmen (vb. via de klimschool aan te leren) kan zeker al helpen die grens te verleggen. Geen te moeilijke routes kiezen maar wel regelmatig op tocht of klimdag gaan. Alles is mogelijk zolang je maar doorzet. Neem iemand mee die je vertrouwt, geen te grote risico’s neemt en zelf geen hoogtevrees heeft. Het is heel handig dat iemand je tips kan geven bij moeilijke passages.

Veel succes!

Debbie

Lucius1988
    Deelnemer

Zijn er klimscholen die zich specifiek op rotsklimmen toespitsen of kan je dit in elke klimschool oefenen? Het rare was dat ik ook een deadride mocht doen die in die prijs zat en die had dezelfde hoogte als de rots. Daar had ik dan geen probleem mee en ik heb dit zonder moeite kunnen doen!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Tja, hoogtevrees zit hoedanook in de kop, hé. 😉
    Bij een death ride hoef je gewoon maar goed vast te houden en je te laten gaan. Bij klimmen of via ferrata moet je je verpakken, nieuwe evenwichten zoeken, enz. Toch nog een stuk moeilijker. Nu, je ziet, het zal wel goed komen en laat je dus niet ontmoedigen. Je angsten in de ogen zien, langzaam de grenzen verleggen en bergbeklimmen zal zeker nog mogelijk zijn.
    De meeste bergsportclubs van de KBF hebben een klimschool, gewoon contacteren. Vaak starten ze eind van het jaar of begin van het jaar met de lessen. Eerst start je binnen met naklimmen (KBV1), daarna binnen voorklimmen (KBV2) en daarna op de rotsen voorklimmen (KBV3). Ideaal om ook andere jonge mensen te ontmoeten.

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

’t Is iets speciaal, hoogtevrees…
    Mijn vriendin kan niet op een stoel staan om iets uit de kast te halen, maar is wel vorig jaar richting Breche de Roland meegeklommen en aan de ketting gehangen boven de sneeuwvelden. Ik was niet helemaal op mijn gemak, maar zij ging vlotjes mee…

Zoals Debbie zegt langzaamaan opbouwen en de “gewenning” laten optreden. Klimvaardigheidsbewijzen zijn daar een goed middel voor.
    Belangrijk om ook wel je eigen grenzen te kennen en af en toe te respecteren! Je kan die grenzen wat “rekken” en verleggen, maar als je ze te ver verlegt, kom je misschien wel weer in een paniekreactie terecht.
    Rustig aan, genieten van de “weg” naar bergbeklimmen en niet overhaasten!
    Enjoy!

Lucius1988
    Deelnemer

Stel je nu voor,ik begin met de cursus en ik merk al direct dat het niet zou lukken..Zou ik dan de rest van mijn centen terugkrijgen?

Wat moet ik juist kiezen Debbie op de site van KBF? Er staat zoveel dat ik er niet echt aan uit geraak… Moet je al een basis van materiaal hebben om dit te doen of kan je dit allemaal lenen daar? (Ter betaling dan)

Debbie
    Sleutelbeheerder

Oke, eventjes wat meer verduidelijking. 🙂

De klimschool heeft als doel je te leren rotsklimmen. Het is een cursus als een ander maar je hebt zo’n cursus nodig om VEILIG buiten te kunnen gaan klimmen! Doe je het graag, dan is je geld goed besteed. Is het je ding niet, dan kan je uiteraard je geld niet terugkrijgen.
    Nu, ze starten vaak met KVB1 waardoor je dus na deze 1ste module (indoor naklimmen) wel al een idee krijgt of je het graag doet of niet. In het begin kan het wat moeilijk zijn maar eenmaal het beter gaat, kan het ook leuker worden. Bij mij was dat trouwens niet zo, na een jaar heb ik daarom mijn klimschoenen aan de wilg gehangen. Ik ben wel blij met de ervaring, ik heb er van geproefd maar het is mijn ding niet helemaal. Ik ga liever wandelen of fietsen.

De klimschool wordt niet door de federatie georganiseerd maar door de clubs die bij de federatie horen. Vaak kan je een deel van het clubmateriaal huren (vb. zitgordel, helm, touw, soms ook musketons en emmertje). Elke club doet dat anders. Best informeer je je bij een club in jouw buurt (lees: provincie) hoe het in zijn werk gaat. Als je al lid bent van de KBF, heb je ook ergens een club moeten aanduiden. Contactgegevens van de clubs vind je op de site van de federatie. Lid zijn van de KBF is uiteraard een vereiste om aan de klimschool te mogen deelnemen.

Lucius1988
    Deelnemer

Merci Debbie,

Jammer dat het lidgeld redelijk wat is blijkbaar… Voor een student een beetje teveel :-(. En buiten het lidgeld moet je voor de modules waarschijnlijk ook wat rekenen. Ik vind het wel jammer dat het zo duur is anders had ik het zeker eens overwogen. Je krijgt wel veel voordelen als lid ook,dat wel! Zijn er eventueel andere opties? Via een klimschool zonder te moeten lid zijn van KBF?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Je kan eens checken bij de bergstijgers. Is wat goedkoper, maar voor zover ik weet niet aangesloten bij het huttenfonds (en dus geen korting in berghutten) en ook minder buitensportwinkels als partner (en ook daar geen korting).

Eventueel eens vriendelijk lachen naar je ouders. 😉 Geen idee wat je budget is maar soms komt het er op neer om keuzes te maken. Heb ik ook altijd gedaan. Weinig uitgegaan, dan kon ik mijn geld van vakantiejobs/babysitten gebruiken voor materiaal en hikingtrips.

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Misschien eerste ergens een initiatieles bij een lokale club volgen?
    Heb dat ook zo gedaan en een week later was ik al ingeschreven ;-).

Misschien nog een kleine opmerking over het inschrijvingsgeld: als het om een officiële sportclub gaat (wat sowieso een feit zal zijn als het een lid van KBF is) dan kan je bij de meeste ziekenfondsen een stukje recupereren. ’t Zal niet veel zijn maar alle beetjes helpen!

Lucius, ik had begrepen dat je van Brugge bent? De nieuwe klimzaal gaat er normaal open vanaf september op het BLOSO-centrum Saelens. Ideaal moment om eens te proberen ;-).

theoutdoors.be
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Lucie, het is volkomen begrijpelijk dat je de eerste keer wat schrik hebt. Maar hoogtevrees went… je moet vooral leren vertrouwen op je materiaal.

Ziekenfonds komt bij mij 15 euro tussen voor mijn lidmaatschap bij KBF en dus ook lokale club (in mijn geval VBW).

Laat je in elk geval niet afschrikken als je echt iets wil…

Schroe
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Als ik het goed begrijp wil Lucius niet echt rotsklimmen maar eerder gewoon bergwandelen met de occasionele steilere bergflank zonder schrik te hebben, of zie ik dat verkeerd? Dan is de klimschool niet nodig. (misschien wel een alpiene cursus)
    Als je daarentegen graag in de toekomst alpiene routes wil doen van het ferme caliber (AD, D, TD, …) dan is een basis rotsklimmen/sportklimmen toch aangewezen.
    Als je jezelf al zag op verticale wanden bengelend aan een touw dan is de klimschool vanzelfsprekend onontbeerlijk.
    Je aansluiten bij de KBF kan je best zowiezo doen van zodra je je in de bergen begeeft…
    Dries zijn idee van een initiatieles lijkt mij ook het meest aangewezen in jouw geval.
    Alle klimzalen van België: http://www.belclimb.net/salles.asp
    Als je van W-Vlaanderen bent kan je misschien best eens aankloppen in de Blueberry-hill (kortrijk).

Debbie
    Sleutelbeheerder

Of bij de West-Vlaamse Bergsportvereniging. De Bergstijgers in Brugge zijn ook wel redelijk groot als club.

Lucius1988
    Deelnemer

Bedankt voor de massale replays! Mijn budget is schramel aangezien ik een jaar geleden als student een eigen wagen heb moeten kopen..Mn verzekering van in de 400 euro en mn verkeersbelastingen slorpen zowat mijn ganse budget op :P. Mijn moeder woont ook alleen dus ik kan daar niks vastkrijgen. Mn ouders zijn ook gescheiden.Bon,Dries ik woon idd in Brugge :-).

Het is idd wel een goed idee om in september eens een les mee te pikken daar,ik heb alleen moeite met alles voor te bereiden om bv zo een cursus te volgen als het me aanstaat. Helaas ligt mijn ziekenfonds nog bij mijn moeder dus het geld zou sowiso naar haar gaan moest ik terugkrijgen van de CM.

Schroe,ik wil het eigenlijk alletwee wat leren,klimmen ben ik iets banger van door dat voorval geweest op reis maar ik wil mn angst overwinnen. Als ik foto’s zie van anderen die klimmen ben ik zo jaloers :-).

Qua parcours heb ik nog geen idee,ik zal maar eerst eens zien of het mijn ding wel is.

Ik denk dat Gent dan wel dichter is dan Kortrijk voor mij…

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Hier volgt het verhaal van mijn persoonlijke hoogtevrees. Het is bizar maar misschien ook wel amusant en leerzaam.
    Toen ik, 17 jaar oud, voor het eerst met een groep jongeren op vakantie ging naar Oostenrijk, stond er ook een bergwandeling op het programma. Het was ons uiitdrukkelijk verboden om van het pad af te gaan. Maar op die leeftijd doe je juist graag alles wat niet mag, dus ik vloog meteen de berghelling op. Dat bleek echter een z.g. gruiswand te zijn die na een paar minuten in zijn geheel met toenemende snelheid naar beneden begon te schuiven in de richting van de veel lager gelegen gletsjer. Ik dacht dat mijn laatste uurtje geslagen had. Gelukkig bleef ik na een tiental meters achter een dode boomstronk hangen. Daarna kon ik heel voorzichtig het pad weer bereiken. Door de wrijving was mijn shirt aan de voorkant geheel weggebrand en ik had nu voortaan een gierende hoogtevrees.
    Ongeveer 17 jaar later was ik een fanatiek beoefenaar van de duiksport geworden. Ik merkte dat het mogelijk was om boven onderzeese ravijnen te blijven zweven zonder te vallen en zonder angst. Het hartkloppen en de versnelde ademhaling, die had ik door yoga-oefenigen al onder controle kunnen krijgen.
    Nu was ik van mijn hoogtevrees verlost en dat nadat ik er mijn halve leven mee had rondgelopen!
    Naderhand heb ik zonder veel problemen nog de Breche de Roland gedaan. Maar op het gruispad naar boven was ik natuurlijk wel in een extra alerte stemming..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.