HOME FORUM Materiaal en techniek Hoofddeksel

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik heb het geregeld veel te warm onder een hoofddeksel in de zomer, ik laat het dan ook steevast achterwege en eindig met de stafkaart op mijn blonde kop. Zelfs een paraplu als parasol gebruiken is me te warm als er geen flinke bries staat. Zonder hoofddeksel of plu voelt het sowieso frisser, zelfs met de zon pal op mijne kop.

Geen gezond gedrag inderdaad. Kan iemand mij een hoofddeksel aanraden waar ik niet zo gauw in ga zweten? Of hou ik het toch maar bij die stafkaart tegen een mogelijke zonnesteek?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Welk hoofddeksel heb je nu ?

Sven
    Deelnemer

Hoofddeksels nu;

* een gewone pet
    * een tilley hemp hat (TH4) – horror
    * een plu
    * een stafkaart 😉

Woubeir
    Deelnemer

en van wat is die pet gemaakt ? Of een paraplu met een reflecterende laag bvb. Euroschirm Liteflex ?

Sven
    Deelnemer

is gewoon een goedkoop petje (promotiemateriaal) / plu (4€). Geen idee waaruit het gemaakt is, iets polymeer-achtigs alleszins.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Ik gebruik al vrij lang een zogenaamde ‘visor’, meerbepaald ééntje van Gore Running Wear (merk doet er eigenlijk weinig toe; zolang het maar geen katoenen exemplaar is).

Erg tevreden van, wegens meerdere redenen:

– vrij laag gewicht (33 gram)
    – houdt het haar uit mijn ogen
    – beschermt mijn voorhoofd tegen de zon
    – zorgt ervoor dat zweet niet in mijn ogen loopt

Flemke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Als warmte het probleem is (en enkel dan), dan lijkt mij katoen net een van de betere oplossingen. Het grootste nadeel (zweet dat wordt geabsorbeerd ipv afgevoerd) wordt omgezet in een voordeel (verkoelend effect). In 30+ temperaturen vond ik een simpele katoenen bandana zo beter werken dan een pet.

De laatste tijd ben ik overgeschakeld op Buff, waarbij de fabrikant ook beweert dat het je koel houdt bij warmte, maar heb altijd gevonden dat de ‘natte en traag drogende katoenen bandana’ effectiever is in afkoelen dan ‘de natte en snel drogende’ Buff…

Een laatste tip die ik ergens gelezen had was het dragen van (licht geweven) merino wol in de woestijn, net omwille van dezelfde eigenschappen als katoen, nl traag drogend en dus afkoelend. Klinkt zot, maar zit wel iets in lijkt mij… nog niet getest… :- )

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Een goede oplossing zou zijn een hoed of cap van whiterockoutdoor.co.uk Deze zijn voorzien van een strook met kristallen die – eenmaal natgemaakt – nog lang verkoeling blijven geven. Ze zijn ook vaak bij buitensportzaken in UK te koop.

Woubeir
    Deelnemer

Katoen lijkt mij dan inderdaad niet slecht omwille van wat Flemke zegt. Plus de trage droogtijd is ook een plus als je die pet nat maakt. Heel verkoelend.

Probleem van zo’n visor is dat die de bovenzijde van de schedel niet beschermd. En dat kan gewoon een ‘must’ zijn.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Aanvulling: ik zag dat er in de webshop van Bever.nl ook een paar hoeden en petten van White Rock staan, ook – indien gewenst – van katoen.

Sven
    Deelnemer

Katoenen hoofdeksel geprobeerd tijdens de tropische dagen in ons land. Nee, het wordt helemaal klam. Omdat de lucht zelf vochtig is, blijft het zweet in het katoen zitten, en ademt daardoor niet meer. Het voelt na 5 minuten al alsof ik een warme muts draag. No-go. Het enige waar ik me katoen nog kan inbeelden is in de woestijn, waar het gortdroog is.

Ik heb me verder beholpen met een goedkope pet van decathlon (lijkt geinspireerd op de pet -swift cap- van outdoor research – zelf geen ervaring mee) en die droeg best nog aangenaam. Misschien dat de swift cap nog beter is? Wat lastiger is is dat je de pet telkens naar de zon toe moet draaien.

Woubeir
    Deelnemer

@Sven

wij hebben inderdaad een klimaat waarbij de hoge luchtvochtigheid bij hoge temperaturen een nadeel is. Maar je moet zelf niet naar woestijnen gaan om dit niet te hebben.  Zuidelijk Europa is al genoeg. Bvb. op Corsica toen wekenlang alleen maar een katoenen pet gedragen.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Hmm, met zo een hete kolen kop: zakje ijs uit de vriezer? 😉
    Ik gebruik zo een ietsje minder gaatjes hebbende pet zoals die van de decathlon. Voordeel is dat bij regen mijn bril niet echt nat wordt waardoor ik er niets meer door zie.
    Als het echt warm is doop ik die pet in ieder bergstroom of kap ik er water van de kraan over in bv. een cafe.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.