HOME FORUM Materiaal en techniek Hond in tent

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Hoi
    We willen graag met onze husky kamperen in onze ruime tracking tent.
    Onder de grote (dichte) luifel is ruimte genoeg voor haar, maar ik ben bang dat als ze ’s nachts een konijn of zo bespeurt, ze tegen het tentdoek opspringt en dat kapot scheurt.
    We zouden haar ook bij ons in de binnentent kunnen nemen, maar dan ben ik bang dat ze met haar nagels mogelijk de waterdichtheid van het grondzeil aantast.
    Vanwege het totale rugzakgewicht kunnen we geen zware hondenmat meenemen (waarvan het ook maar de vraag is of ze daar keurig op blijft liggen.
    Heeft iemand hier ervaring mee/ tips in?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Vroeger gebruikte ik een grondhaak (zoiets), nu ga ik gewoon vlak naast een boom staan (met een stuk van de luifel ertegen) en leg daar een stuk touw rond met een karabijnhaak. Vroeger gebruikte ik een lange kabel om vrijheid te geven, maar dan raakt de hond verstrikt. Dus nu gewoon een korte leiband vanaf de karabijnhaak, ongeveer 1,5m.

FrankB
    Deelnemer

Wat weegt een karabijnhaak? Waar kan ik die krijgen, bij een dierenzaak? Is die geschikt bij zachte vochtige grond, duinzand, rotsbodems? (bij een heel sterke hond)
    Bomen groeien niet overal… bovendien wil ik mijn maatje niet buiten laten liggen in de eventuele regen… en vind ik het leuker met haar in de tent erbij (en zij zeker ook)

Op onze berghuttentocht vorig jaar in Oostenrijk was zij er ook bij…
    en er gaat nog meer volgen… maar nu met tent… die wel intact moet blijven… maar misschien zie ik spoken?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Een karabijnhaak komt uit een klimwinkel, en heb je in alle maten. Ik gebruik er één met een schroefsluiting, en die weegt 90 gram. Ik zou zeker lichter kunnen vinden, maar zoveel moet de hond voorlopig ook weer niet dragen. Maillons bv wegen maar 25g ofzo en zijn waarschijnlijk net zo geschikt. Hij wandelt in de Ardennen, bomen genoeg daar. Debbie kan je vast meer tips geven voor boven de boomgrens. Zelf denk ik dat ik dan een rots zou opzoeken waar ik een nylon sling rond zou kunnen bevestigen, ook weer met een musketon.

EDIT: Als je graag gezellig bij elkaar slaapt is niets beter dan de binnentent thuis te laten. Spaart gewicht, en de hond kan tegen jou aanliggen terwijl hij vastgemaakt is. Ga zelf ook niet te ver van de boom/rots liggen dan 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Frank,

We gaan enkel in de Ardennen en omstreken hiken met onze Duitse herder. We leggen hem aan een boom aan via deze aanlegkabel en zorgen ervoor dat hij onder het zeil kan liggen maar niet op ons. In het begin had hij zo de gewoonte om zich recht op ons hoofd neer te vallen, vandaar die strategie.

Hij vindt het super om samen met ons buiten te slapen. Een hondenmatje had bij hem totaal geen zin, hij ging er gewoon kloef naast gaan liggen en maakt zelf een slaapplekje (harkt wat bladeren weg, doet 20 toerkes en ploeft zich dan als een patattenzak neer).

De kabel, net als zijn brokken en een vouwbare lichtgewicht kom, draagt hij in zijn eigen hondenrugzak.

Groeten,

Debbie

FrankB
    Deelnemer

Bedankt voor het meedenken!
    Onze husky is mee geweest naar de berghutten in Oostenrijk 1800-2800 m. Toen ik het moeilijk kreeg (ik droeg merendeels de grote rugzak, mijn zoon water, brokken en eten) hielp ze me omhoog 😉 Als kom had ik een licht plastic kom bij me – niet opvouwbaar maar wel opvulbaar (maar er was overal water genoeg)
    Ik slaap graag in een binnentent vanwege kruipende en vliegende insecten…. en bij slecht/ koud weer. Bomen zijn er niet overal (bovendien zijn bij bomen meer knutten). Waar ik nog niet over nagedacht had dat – bij regenweer – een natte hond in de binnentent geen optie is. Ik denk dat ik haar dan toch maar gewoon in de luifelruimte laat slapen en de lijn verleng met een stuk touw die ik in mijn slaapzak houd…. (die flexlijn die we in de Alpen hadden vind ik te zwaar met tent enzo erbij)
    Een hondenrugzak heb ik nooit bij stilgestaan…. inderdaad geweldig dat ze haar eigen brokken kan dragen!
    husky bij de gletsjers

FrankB
    Deelnemer

Nog 2 mooie plaatjes 😉
    mooi plaatje

mooi

FrankB
    Deelnemer

oeps 2 plaatjes kan niet… hier dus:
    mooi

FrankB
    Deelnemer

moe

uitgeput in de luxe bemande berghut… met notabene vloerverwarming! (iets waar onze husky totaal geen behoefte aan heeft… en wij eigenlijk ook niet ;)… we werden ook kwaad aangekeken door de beheerder dat we ons eigen kostje buiten klaarmaakten en geen betaald diner namen…. maar van ons primitieve diner tussen de gletsjers ipv binnen genoten we méér! Net zoals we genoten van het daar beschikbare tapbier…. (per aparte kabel aangevoerd) nog nooit zo een luxe berghut meegemaakt… maar van mij hoeft dat niet… dus waarom daaraan (extra) meebetalen?

FrankB
    Deelnemer

ICEps
    De snelle Duitse TGV naar de Alpen beviel ons uitstekend. Met 300 km per uur (280-335) een heerlijk relaxte reis met hond!

FrankB
    Deelnemer

pps
    Toen we (zonder hond) veel eerder in de Pyreneeën waren was ik maar wat blij met tent, met een roedel wilde honden (wolven?) om ons heen ’s nachts…. het kampvuur hield ik maar zo lang mogelijk aan 😉 Onze husky zou toen doorgedraaid zijn als ze er toen al was geweest….

FrankB
    Deelnemer

ppps
    als je de foto’s groot wil zien rechts erop klikken en openen in nieuw tabblad. en lekker dat zo een primitief diner is in de perfecte omstandigheden!
    diner

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik zag dat je al op reis geweest bent dus geen idee of je nog info nodig hebt.

Mijn zwitserse witte herder slaapt mee in de binnentent met het idee dat als wij last hebben van beestjes zij dit ook hebben. Verder is hij ook rustiger in de binnentent dan in de voortent waar hij teveel waakt.

Een natte hond in de tent is iets dat er dan gewoon bij hoort…

Verder slaap ik tijdens het reizen af en toe ook op campings en daar wil ik hem bij mij in de tent hebben zodat hij niet kan ontsnappen of gestolen worden (dat laatste mag je echt niet onderschatten want dit gebeurt enorm veel) -(de honden worden van verkocht of gebruikt voor hondengevechten)

Ik heb een hilleberg tent net omdat die hun grondzeil zo sterk is voor zijn nagels.

Een husky kan perfect 10% van zijn lichaamsgewicht dragen in een rugzakje (officiëel mag je tot 20% ze laten dragen maar daar kunnen ze wel last van gaan krijgen).
    Rugzakje raad ik Ruffwear aan. Ik heb al vanalles geprobeerd. Ze zijn super duur maar het zijn ook wel echt de enige goeie.
    Hurtta heeft er ook 1 tegenwoordig die ik al wel een tijdje wil proberen, die er degelijk uit ziet (te vinden bij hondenoutlet).

FrankB
    Deelnemer

Naar de Kaukasus zijn we zonder hond geweest… dat kon niet. We zijn we1 van plan om met husky en tent meer zaken te gaan ondernemen… dus meer info is welkom!
    Maar die rugzak van 100 euro voor max 2,3 kilo (10%)…. dan is t overwegen waard of we niet 1,15 kg pp extra meenemen (of iets anders verzinnen)…. aan de andere kant heb ik juist om die reden weer veel duurdere donzen slaapzakken aangeschaft… maar een kletsnatte hond naast/tegen mijn donzen slaapzak/ in de binnentent? Ik heb een voortent waar zelfs 2 kinderen goed zouden kunnen slapen (bij droog weer)…. die beestjes maak ik me niet zo druk om…. ze rent overal door de natuur vol beestjes… tekentang bij me en tevoren behandeld met een middeltje (dat goed helpt, maar wel chemisch is… ik heb ook iets gelezen over geprepareerde knoflook in lamsbrokken, daar positiefs over gehoord, moet dat nog verder bekijken)

FrankB
    Deelnemer

ik houd haar gewoon in de luifel die ze waarschijnlijk niet open zal scheuren…. had ik al besloten door deze adviezen. Geen diefstalgevaar… en itt tot mij (en de meeste andere honden 😉 ) slaapt ze het liefste naakt op de sneeuw, in de koude 😉 (een van de weinige honden die je mee kunt nemen op een winter-trektocht)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.