HOME FORUM Stel jezelf voor Nico

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Hoi, me ook maar even voorstellen

Mijn eerste trekkerservaring deed ik op tijdens mijn twintiger jaren toen ik frequent op stap ging met de interprovinciale trekkersgroep “De Ronsers“, groep die nog altijd bestaat en bloeit en die ik nog altijd een warm hartje toedraag. Dit waren dan vooral trektochten tijdens de weekends en verlengde weekends.

Ondertussen nog veel blijven wandelen in het Groothertogdom, Eifel, Moezel en Hunsruck en sinds een zestal jaren ook aan de Franse Azurenkust en in de Maritieme Alpen (Nice en omgeving). Maar dat waren dan wel steeds dagtochten, waarvan sommige toch ook van een flink kaliber.

Sinds drie jaren wordt er tijdens dat jaarlijkse verblijf aan de Azurenkust ook een korte meerdaagse wandeling (3 à 4 dagen)in het Nationale natuurpark Mercantour ingepast waardoor we dit natuurpark (of althans het zuid-oostelijk gedeelte ervan, al aardig beginnen te kennen.

De opgedane ervaring en verworven info probeer ik met een breder publiek te delen bij middel van mijn website http://mercantour-trekking.duurzaam-mobiel.be .

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Nico,

welkom hier.
    Bouw rustig verder aan je blog.
    Met “mercantour-trekking” als hoofding hebben we blijkbaar nog meer te verwachten
    Zelf ben ik een stuk sceptischer over al die lange termijn voorspellingen
    zoals http://www.accuweather.com/ ons wil doen geloven.
    Benieuwd of september 2015 ingevuld gaat geraken met een trekkings verslag.
    Ik ben -als je het niet erg vindt- wat aan het prutsen geweest met de oorspronkelijke titel zodat jouw naam wat beter in beeld komt.

NicoCallens
    Deelnemer

Om eerlijk te zijn was ikzelf ook wel enigszins sceptisch i.v.m. die langetermijnvoorspellingen, of in ieder geval toch voorzichtig. De eerste helft van september lijkt alleszins beter dan eerst voorspelt. De tweede helft van september was eerst goed, dan wat minder goed en uiteindelijk blijkt het -tot dusver- zeer goed. We zien wel.

Hopelijk kunnen we de uitgestippelde tocht maken. De plannen zijn in elk geval heel concreet. Nu nog een mooi-weer-venster vinden dat matcht met de overnachtingsmogelijkheden:

We komen ’s avonds in Saint-Martin-Vésubie aan met de lijnbus uit Nice. Vandaar met taxi naar Refuge de la Madone de Fenestre

Dag 1:  Refuge de la Madone de Fenestre – Rifugia Pagari (It.)

Dag 2:  Rifugia Pagari (It.) – Rifugio Soria Ellena (It.)

Dag 3:  Rifugio Soria Ellena (It.) – Refuge de la Cougourde

Dag 4:  Refuge de la Cougourde – Saint-Martin-Vésubie

Overnachting in gîte d’étape te Saint-Martin en ’s anderendaags ‘smorgens vroeg met de lijnbus naar Nice.

NicoCallens
    Deelnemer

Nu ja, wat die langetermijnvoorpellingen van accuweather betreffen: ik blijf er gemengde gevoelens bij hebben. Het blijven in de eerste plaats niet meer dan globale aanwijzingen.

Wat onze derde trektocht door het natuurpark Mercantour betreft: uiteindelijk moeten we het ons niet beklagen dat we daarvoor de derde week hebben uitgekozen want dit was veruit de beste week van deze maand september. De eerste twee weken blijken uiteindelijk niet uitermate slecht te zijn geweest, maar wel geen weer voor de Côte d’Azur. Wel veel bewolking waarbij ik wel niet kan inschatten wat daarvan de consequenties waren in het Mercantour-gebergte.

In ieder geval vielen onze twee koninginne-etappes op dagen met uiterst helder weer waardoor we ook rond 2.800 meter hoogte gespaard bleven van mist. Integendeel konden we daar genieten van uiterst mooie vergezichten. Wel grote temperatuurverschillen tussen morgen en namiddag en tussen zonneflanken en schaduwflanken.

[caption id="" align="alignnone" width="673"]Zonsopgang aan Rifugio Pagari op 2.650 meter hoogte. 's Morgens was het er echter slechts een paar graden boven 0 (er waren zelfs piepkleine en spinterdunne ijsplekjes) Zonsopgang aan Rifugio Pagari op 2.650 meter hoogte. ’s Morgens was het er echter slechts een paar graden boven 0 (er waren zelfs piepkleine en spinterdunne ijsplekjes).[/caption]

De derde week was heel wat minder weer met opnieuw veel bewolking en enkele dagen met (vrij frisse) wint. De laatste dagen lagen de temperaturen aan de Azurenkust trouwens aan de vrij lage kant (dan ook met een flinke verkoudheid teruggekeerd). Om een voorbeeld te geven: de morgen vóór de grote overstromingsramp was het in Cannes omstreeks 09.00 uur ’s morgens slechts 13 graden. Enige kilometer verderop, in het laaggebergte, zelfs slechts 11 graden. De dag voordien heeft het ook de hele dag geregend. Uiteindelijk was die vierde week slechter dan eerder door accuweather voorspeld.

Aan de Franse kant zijn de refuges open tot eind september, maar daar liggen deze refuges doorgaans op ” slechts” 2.100 meter hoogte en aan de zuiderflank van het grensgebied.

De refuges aan Italiaanse aan de noordelijke flank zijn doorgaans maar open tot half september en wij waren de laatsten die deze zomer in deze refuge hebben kunnen overnachten. De uitbater heeft trouwens speciaal voor ons open gedaan (de vorige gasten waren 3 dagen eerder langsgekomen) en dit vooral omdat het weer dit toeliet (telefonisch reserveren was daarvoor noodzakelijk).

Maar toen stond zijn boorputwater ’s nachts al op bevriezen. Meestal is dat pas vanaf de tweede helft van september.

Conclusie: met onze derde week van september hebben wij hebben geluk gehad. Dit weer in die week was dan ook uitzonderlijk goed voor de tijd van het jaar (de rest dan weer beduidend slechter voor deze tijd van het jaar) maar uiteindelijk is de tweede helft van september niet aan te bevelen.

En met andere woorden: een tochtverslag zit er wel degelijk aan te komen.

PS: uiteindelijk zijn dagen 2, 3 en dag 4 anders verlopen dan voorzien:

• Op dag 2 een uiterst mooie, maar zowel technisch moeilijke als zware tocht naar de Refuge de Valmasque, ons aangeraden door de uitbater van de Rifugio Pagari. Hij sprak over een tocht van 5 uren, al deden wij er 8 uren over (reden: er kon uiteindelijk dan toch niet meer worden overnacht in de Rifugio Soria Elena)
    • Dag 3 was een makkie in die zin dat we een van de beide rugzakken konden achterlaten in de Refuge de Valmasque (die avond overnachting in dezelfde berghut omdat in de Refuge des Merveilles wegens het weekend* geen plaats meer was.
    • <b>Dag 4 </b>dan van Refuge de Valmasque naar Tende via een voor ons ook nog deels nieuw traject.

* Refuges (zeker die van de Club Alpin Français) moeten in principe vooraf worden gereserveerd. Dan kan via de website van de CAF. Ook annuleren kan op dezelfde manier vlot maar op voorwaarde dat men niet onaangekondigd tijdens of na het avondeten aankomt, doet men doorgaans niet zo heel erg moeilijk wanneer men zonder reserveren binnenstapt. Maar dan moeten er wel plaatsen beschikbaar zijn. Tijdens de zomermaanden zijn de refuges van de Mercantour zo reeds goed bevolkt, maar tijdens het weekend, ook deze tijdens de maand september, moet men dubbel op zijn goede zijn. De refuge de Valmasque, de refuge de Nice en de ruguge des Merveilles lijken op het eerste zicht nogal onbereikbaar (refuge de Valmasue en refuge de Nice: proviand- en andere bevoorrading met de helikopter !) maar uiteindelijk liggen ze slechts op een paar uur stappen van de verschillende parkeerplaatsen. Dat zorgt ervoor dat deze refuges tijdens het weekend ook heel populier zijn bij de meer plaatselijke bevolking. 

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.