HOME FORUM Materiaal en techniek Hoeveelheid fuel per dag wintertrekking Noorwegen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Hallo

Volgende week vertrekken we eindelijk naar Hardangervidda voor een wintertrekking van 8 stapdagen. Als alles meezit willen we enkel overnachten in de tent, en niet in de hutten. Elk jaar opnieuw is het wikken en wegen voor de hoeveelheid fuel die we aankopen voor onze MSR whisperlite. Ik had eens graag gehoord welke hoeveelheid jullie normaal op wintertrekking meenemen per dag/persoon.

Wij zijn met 3 personen, nemen 1 msr mee en koken op een Primus ETA 3l pot met warmtering onderaan. Op de planning staan 8 stapdagen.

Alvast bedankt

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In de voorbeeld paklijst voor een winterkampeertrekking hebben we enkele referentiewaarden gegeven voor het verbruik: http://hikingadvisor.files.wordpress.com/2013/12/checklijst_rugzak_winterkampeertrekking.pdf

Kevin
    Deelnemer

Ok,

Vorige week nog gelezen, maar vergeten, sorry.  Hoe nemen jullie die olijfolie mee, want deze bevriest toch? In zo een oproltube of platypus en er bevroren uitnijpen of zijn er betere trucks?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Olijfolie? Ik neem dat nooit mee.

Kevin
    Deelnemer

Ik vind het in allerlei paklijsten terug en ook in de presentatie van deze site bij het voorbeeld van Joery. Joery en andere, hoe nemen jullie dus de olie mee :-)?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Hoewel ik nooit ‘losse’ olijfolie meeneem denk ik dat hij gewoon in het flesje kan blijven en wanneer je olijfolie nodig hebt, je de fles even in het water steekt wat je aan de kook wil brengen zodat hij terug wat vloeibaarder wordt.
    Of gewoon in wat kleine pet flesjes die je in de binnenzak steekt?
    Verder zou je kunnen overwegen om de olijfolie thuis te verpakken in ijsblokzakjes
    Die mag dan verder bevriezen eenmaal ter plaatse. Je neemt wat je nodig hebt bij de bereiding.
    Geen idee of het echt werkt, ik stel het mij maar voor.
    Over het algemeen vind ik losse olijfolie maar een ‘smerige’ bedoening om mee te nemen.
    Het risico voor vetvlekken waar ik ze niet wil is te groot.
    Ik drijf de calorieën op door wat extra noten of extra chocolade mee te nemen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Dat is inderdaad om de kcal op te drijven. Zelf koop ik pemmikan aan bij Cathay. Diverse smaken mogelijk. Je kan het zo eten of in de soep doen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik neem olijfolie in zo’n zakje mee. Die zijn ideaal om de olijfolie uit de nijpen eenmaal gestold door de koude. Vetvlekken heb je daar niet mee, tenminste als je er steeds op let niet te morsen langs de buitenkant van het flesje. Dopje dicht gedraaid ook nog nooit weten lekken. Wanneer het erg hard vriest en de olijfolie te hard is om er meteen gemakkelijk uit te nijpen, warm ik die eerst wat op tegen pot warm water of tegen warm etenszakje aan. Even in warm water dompelen kan natuurlijk ook.

Olijfolie meenemen om calorieën op te drijven wordt alleen nuttig op een lange expeditie. Ik neem soms nog een beetje mee voor de smaak bij het avondmaal. Om puur calorieën te willen opdrijven op een wintertrekking van één à twee weken is het wat belachelijk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.