HOME FORUM Materiaal en techniek hoeveel esbit blokjes

Tags: 

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hallo, ik ben benieuwd op hoeveel gram esbit blokjes ik moet rekenen per dag. Dus ontbijt, tussendoor koffie/thee/soepje en avondeten. En dan denkend aan een tocht in schotland omstreeks mei.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Eloi,

gemiddeld lukt het mij om met een tablet van 14 gr ruim +600 ml aan de kook te krijgen.
    Met 500ml voor een tablet bouw ik een heel ruime marge in.
    Rest jouw alleen om eens uit te tellen hoeveel water je aan de kook wil brengen op één dag.
    Hangt ervan af hoeveel koffie of thee je wil slurpen, of je een grote verpakking avondeten gebruikt enz.
    Beste blijft om eens op een dag met wat wind een tablet op te offeren met een afgemeten hoeveelheid water (500ml bouwt wat marge in omdat die gemakkelijk aan de kook gebracht kan worden)en te zien hoeveel tablet er over blijft.
    Stukjes die overblijven na uitblazen kan je perfect opsparen en gebruiken voor een volgende keer.(al is het rendement van de rest volgens mij een stuk verminderd)
    Veel hangt af van het systeem dat je gebruikt (caldera cone, gramcracker?) vandaar dat je het best eens zelf uitprobeert.
    Een degelijk windscherm is belangrijk.
    Bij mijn laatste tocht (zie september op mijn blog) hield ik het bewust heel sober en bracht enkel voor het avondeten ongeveer 600 ml aan de kook. Rekende op 1,5 tablet per dag.
    Daarvan heb ik er heel wat mee terug naar huis genomen. In de toekomst zou ik dat naar beneden toe kunnen bijstellen. Voor mij is het belangrijkste dat ik mijn hoofdmaaltijd ‘savonds warm kan maken. De overschotten zijn mooi meegenomen om mij wat extra te gunnen.
    Benieuwd hoe jouw gewoontes zijn?

Eloi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hallo Ivo, bedankt voor je antwoord. Ik weet nog niet precies wat me gewoontes gaan worden. Dat moet ik nog gaan uitzoeken. Heb al wel eens het kleine setje van Esbit gebruikt om water op te warmen. Dit ging eigenlijk aardig.

De set up die ik ga gebruiken is een houdertje gevouwen uit titanium. Ik moet nog een potstand uit titanium gaan maken. Heb al eens wat gemaakt (titanium ring met gaatjes rondom) maar dit werkte naar mijn  idee niet helemaal naar behoren. Te weinig zuurstof.

Ik ga binnenkort eens aan de slag met het testen van het één en ander.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.