HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Hoe UV schade op silnylon beoordelen?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Hoe beoordeel je eigenlijk een tent op UV-schade? Ik denk dan vooral aan silnylon (of kerlon). Weet iemand dat toevallig? Op Google is er nauwelijks wat over te vinden…

Ik heb hier een 2e hands hilleberg (rood) en zie dat hij wat verkleurd is, maar heb er echt het raden naar wat die verkleuring betekent naar UV-schade toe. Hoe bepaal ik de restwaarde van die Hilleberg?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Tja, verkleuring is de maatstaf. Is die maar gering, dan valt de UV-aantasting hopelijk mee. Hoe zwaarder die verkleuring, hoe hoger de aantasting zou ik denken.

Wat je eventueel ook kan doen, is die plek natspuiten. Hoe vroeger (dat wil zeggen: niet in tijd, maar in waterdruk)  die plek lekt, hoe groter de aantasting. Als referentie spuit je op dat ogenblik ook een normaal stukje nat. Deze test is wel alleen goed om de waterkolom van dat stuk te testen en niet de andere doekeigenschappen zoals bvb. de scheurvastheid.

Sven
    Deelnemer

Ja ik ben vooral benieuwd naar de scheurvastheid eigenlijk. Van hoeveel verkleuring zou ik uitgaan voordat het doek onbetrouwbaar wordt?
    Zoveel als op deze foto (links: oorspronkelijke kleur – rechts: vervaagde kleur), of nog meer verkleuring?

foto volgt (HA wil niet posten)

Sven
    Deelnemer

Foto:

Foto

Woubeir
    Deelnemer

Ik zie geen foto.

Staat die ergens op een server ?

Sven
    Deelnemer
    Woubeir
    Deelnemer

Lijkt mij mee te vallen. Welk Kerlon is het ?

Sven
    Deelnemer

Kerlon 1200 van het jaar 2008

Woubeir
    Deelnemer

Kerlon 1200 heeft een scheursterkte van 12 kg. Is die door UV 25% lager bvb dan zit je aan 9 kg. Gewoon silnylon zal eerder in de buurt van 7,5 kg zitten. Dus zelf een afname met 40% levert nog een deftig resultaat (ter vergelijking: vergelijkbaar nylon met een PU-coating heeft een scheursterkte van ± 4 – 4,5 kg)

Sven
    Deelnemer

Ken je de relatie windkracht (km/h) mbt scheursterkte?
    Of anders gezegd, hoe scheursterk moet de stof zijn om windsnelheden (en/of rukwinden) tot 150 km/h te doorstaan zonder schade?

Woubeir
    Deelnemer

Die is lastiger.

Bij 150 km/h geeft dat een winddruk van 1,13 kPa. Kerlon 1200 heeft een HH van 3000 mm  of 29 kPa.

Het doek heeft een scheurweerstand van 12 kg. Nu, de HH hangt af van de coating (en dus kan je op hetzelfde doek de HH verhogen door bvb. de hoeveelheid coating te verhogen) terwijl de scheurweerstand voornamelijk afhangt van het doek (al spelen hier de sil. ook een toch vrij aanzienlijke rol). Dus vanaf nu komt er veel gegis.

Bij 1,13 kPa geeft dat een HH van 115 mm en bij 3000 mm is de scheurweerstand 12 kg -> dus bij 115 mm is de noodzakelijke scheurweerstand < 1 kg. Kortom, volgens deze redenering geen probleem. Maar deze redenering verdient geen schoonheidsprijs en ik garandeer dus niets. Maar als ik zie dat nogal wat gerespecteerde expeditietenten een nylon-doek hebben met een PU-coating en dergelijke stormen bijna zorgeloos doorstaan terwijl die maar een scheursterkte hebben waarschijnlijk van 4 – 4,5 kg, dan zou ik gokken: geen probleem.

Sven
    Deelnemer

Het lijkt me toch een beetje scheef om HH en trek/scheursterkte met elkaar te verbinden, nietwaar? Beide krachten staan loodracht tov elkaar en hebben een heel andere dynamiek…
    HH gaat tussen de nylondraadjes door (dus vooral weerstand van coating), terwijl trek/scheursterkte over de breekkracht van de nylondraadjes zelf gaat, althans dat zou ik denken?

Woubeir
    Deelnemer

Inderdaad. Daarom wil ik ook niks garanderen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.