HOME FORUM Wandelgebieden Bergvakantie verkopen aan mijn kinderen (6-9-11j)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Ondanks het feit dat ik vroeger al wat bergtochten heb gedaan, heb ik mijn gezin nog nooit meegekregen op een bergvakantie. Ik wil het dit jaar wel proberen en zoek hulp om alles goed te laten verlopen. Ik zit dus met een aantal vragen.

Wat heb ik in mijn hoofd. Ik zou een mix van korte en middellange dagtochten willen doen in één gebied afgewisseld met andere activiteiten (kajak, musea, zwemparadijs, …) en zou ze graag enkele indrukwekkende vergezichten willen meegeven? Onze 2 jongsten zijn ook dierenvrienden en rijden ook paard.

Ik dacht aan de Alpen FR of Zwitserland, zodat de reistijd ook niet te lang is.

Ik ben op zoek naar een plaats waar er meer te doen is dan alleen wandelen, idealieter is er water (zwem-,kajak-, speelwater), zijn er wandeltochten die misschien nog een extra uitdaging bieden, en natuurlijk mooi weer. Hebben jullie goeie tips?

Overnachting:

Wij zijn van nature kampeerders, maar hebben een grote tent (3×6-7m) en ik vraag me af of deze in een bergachtiglandschap wel voldoende ‘inzetbaar’ is. Ik zou opteren om 10 dagen op één plaats te blijven camperen en dan door te rijden naar een 2 plaats (iets dichter bij huis) en daar te overnachten in een huurhuisje. Enige ervaring met campings?

Voorbereiding en motivatie:

Mijn jongens (9-11) zijn beide scoutsgangers en ik maak me niet zo veel zorgen om hun conditie/motivatie, maar onze dochter van 6 is een pak moeilijker. Welke voorbereiding (mentaal/fysiek) raden jullie aan? Hebben jullie goeie wandeltips voor luie 6-jarige benen als we dan toch aan de tochten starten?

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Ik trek al meer dan 15 jaar met mijn kinderen voor een kleine twee weken richting Alpen (ondertussen zijn ze al 20).

Er zijn voldoende campings die als uitvalbasis kunnen dienen en waar je perfect die grote tent van je kwijt kan. Veel campings hebben ook een zwembad en andere faciliteiten. Opgepast, er is wel veel verschil in campings in de alpen. Van modern tot zeeeer basic.

Als alternatief kan je overwegen om in een appartement te logeren. Die zijn relatief goedkoop te boeken als je een beetje rondkijkt.  Twee weken eind augustus voor ca 400€ voor een 8 persoons 50 m2 appartement met zwembad en soms wat basis wellness. Je vindt ze overall in de skigebieden. Wel uitkijken naar de lager gelegen dorpen (max 1500 m hoog), dan zit je nog in de bossen. 14 dagen met 5 op camping zal je evenveel kosten.

Twee voorbeelden (Ik heb geen enkele band met de genoemde plaatsen, ik ben er wel geweest):

Mont blanc gebied: Residence Le Grand Panorama in Saint Gervais les Bains.  Uitstekende uitvalbasis voor het Mont Blanc gebied, met mooi zwembad. De uitstap naar Aiguille du Midi zullen je kinderen niet snel vergeten. Genoeg wandel mogelijkheden van eenvoudig tot moelijker. Met je jongens zou je de “via ferrata de Curalla au plateau d’Assy” kunnen doen. Een makkelijke Via (debutans) vanaf 10 jaar, als je eens iets avontuurlijker en iets anders wil doen. Ik ben ook Via’s beginnen doen toen de kinderen rond die leeftijd waren. We zijn vooraf een paar keer naar een klimzaal geweest. Nu staan de Via’s in de omgeving steeds op het programma.

Vanoise regio: Ik ben een tweetal keer in “La Tania” geweest. Ook genoeg verblijf mogelijkheden zonder het gevoel dat je op een skipiste zit. Boek bij de eigenaars/immogroepen van de chalets of appartementen. Booking.com ea zijn altijd duurder. Er zijn genoeg campings, oa. in Pralognan.  Ook hier weer wandel mogelijkheden zat. Minder toeristisch dan Chamonix, al is Pralognan ook bekend en een goede uitvalbasis voor een eenvoudige wandeling naar de watervallen of een al wat spectaculairder wandeling naar de voet van de Grand Casse  (refuge du col de vanoise). Je wandelt er oa over een stenen pad door een bergmeer.  Als 8 jarige in de klas kunnen vertellen dat je de “(petit) Mont Blanc” beklommen hebt doet het ook altijd goed.

Ik zou nog 2 A4’tjes kunnen doorgaan. Elk gebied heeft zijn charmes. Kijk rond op het Net en vergelijk.

SofieEnLies
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

hey !!

ik ga met mijn dochter (jawel, met ons tweetjes) dit jaar voor de 3e keer na chamonix, waar we oa TMB zullen lopen van les houches tot courmayeur…

ze ging dus voor het eerst toen ze 4 jaar was…

fijn gebied, voor elk wat wils: wandelen, maar er is ook een ‘accropark’ (klimmen en hangen tussen de bomen) georganiseerd door de berggidsen (aan het lac des anglais), goed zwembad, en liftjes genoeg om kleine kinderen eerste (saaie) hoogtes te overbruggen….   bij regenweer is een oversteek naar zwitserland zo gemaakt, in martigny heb je oa fondation giannada (kunst), maar ook het ‘museum van de hondjes’ (saint bernard).. tof met kinderen… beetje verder is er ook een soort van kuuroord waar je ook als ‘gewoon mens’ mag gaan bubbelen, outside…  rond les houches heb je ook ergens cascades , mooie watervallen

wij logeren steeds in les houches, via airbnb, in chalet bij mensen die nu al tot onze ‘vrienden’ gerekend worden… dochterlief wil er elke zomer heen

hoe wij het typisch deden: eerste dag naar accropark (om uit te rusten van lange autorit) en in cham schoenen kopen of t-shirt ofzo, écht gerief maakt het ook voor kleintjes des te leuker !  het stappen zelf is één zaak, maar de inkleding ervan (minstens even belangrijk ! … dus evengoed materiaal, ook een wandelstok op kindermaat, heuptasje met ‘zeeeeeeeer belangrijk materiaal’ (kompas zonnebril, creme, whatever, maar dat ze het gevoel hebben van tel te zijn ! ), ook knuffel ging met ons mee !

dan dagje eerder ‘inwandelen’ op lage hoogte…. naar een ‘lagere’ gletsjer’, bospad met bessen etc… waarbij we toch efkes techniek van het stijgen en dalen spelenderwijs opfrissen, spelregels vastleggen zeg maar … (stijgen doe je zo, beter traag dan na half uur dood, dalen doe je zo, je mag vooruit lopen maar niet om het hoekje, je moet altijd de andere kunnen zien, …. )…

rozijntjes (SUPERKRACHT) in de broekzakken 🙂 , en stoppen wanneer ze het nodig vinden om iets te ‘bestuderen’ of iets interessants vinden… met een 11jarige denk ik dat je wel al tempo kan maken, maar met een 6jarige moet je geen illusies koesteren, elk hoekje bloempje steentje is mogelijks interessant !!! kunnen toegeven (tenzij in nood, maar dan draag je ze beter een eind!), zij mee op staptocht, wij mee in hun avontuur/Fantasie…

ijsjes s’ochtends na een stevige klim ? geen probleem … bij aankomst nog eentje ? geen probleem… zorgen dat ze echt voldoende eten (iets meer tussendoortjes dan wij), en drinken, eens ze plat zitten, kan je niets meer …

wij hebben ook de afspraak: als ze TAXI roept, dan speelt (of speelde) mama even taxi… da’s dan mss 100 meter dat je ze draagt, maar in hun hoofdje telt dat dubbel…

wat je voor de middag doet = dubbel, zorg echt dat je na de lunch toch niet al te veel meer moet doen, 2/3 rekenen wij voor de ochtend…

eerste jaar deden we oa tocht van aiguille du midi tot aan de glacier, balkonwandeling, wel slecht aangeduid… dan kan je met het treintje terug naar cham… toen was ze 4, best heel stevig, nu zou dat al goed lukken, maar t is wel rotsachtig terrein…

ik heb al onze wandelingen van 2 jaar terug en vorig jaar op kaart aangeduid, als je interesse hebt som ik ze wel op….  kinderen hebben ook voorkeur voor ‘kleine fijne paadjes’ ipv van verharde paden waar ook auto’s op kunnen, grote keien, saai….

vorig jaar heb ik met haar dan een tweedaagse gemaakt, naar hut , overnachten, terug… in afstand was het de eerste dag niet zo zwaar, maar het avontuur van alles mee op de rug, des te groter.. dit jaar wil ze dus niet anders meer !!  vorig jaar had ze ook haar ‘eigen’ wandelkaart gemaakt, die ze te pas en te onpas bovenhaalde (tot groot jolijt andere wandelaars).. elke avond lag ze ook mee op haar buik om de kaart en de route te bestuderen… hoe meer je ze erbij betrekt, en ook keuze geeft, hoe meer ze gemotiveerd zijn denk ik…

ook afwisselen: ene keer een gletsjer, andere keer in bos, andere keer panorama, met lift, zonder lift, stijgen, dalen…  ik koos ook altijd wel wandeling uit waar toch halverwege of zeker op het eind een beloning (ijsje) te vinden was…

ik spring wat van de hak op de tak….

gouden regel: zorg dat je zelf in topform bent… met kinderen moet je zelf een tocht voor 2 aankunnen, zowel qua dragen (bagage + af en toe kind misschien), kind aan het hand, maar ook psychologisch: motivatie motivatie motivatie…. wij wandelen echt heel wat kilometers af (ik stond er ook versteld van wat ze aankon), maar dat alles wel onder quasi continue verbale ondersteuning, zingen, gek doen…

oefenen in belgie ? heb ik tevoren met haar niet gedaan, ze was al gewoon om veel te stappen… maar wat wel leuk is voor kinderen: knooppuntwandelingen waar ze zelf de nummertjes bijhouden

ik heb toen ook bewust voor chamonix gekozen…. als je met een kind niet heeeeel veel hoogtemeters op een dag kan maken, dan maar meteen naar een hoog gebied, indrukwekkende bergen, zodat het van de eerste keer een écht beeld van wat bergen/alpen zijn geeft….

kan ook nog uren doorgaan, vraag maar aan, ik ben in elk geval blij dat we het toen gedaan hebben en dat het een schot in de roos was !!! het avontuur gaat voort … klein beginnen, en opbouwen, ritme van je kind volgen en vooral niet ‘moeten’ of ‘meeslepen in wat de volwassenen willen’ …

veel plezier in elk geval !

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Ik heb mijn “bergmicrobe” opgelopen in de Haute Ariege. Dat is wel een stukje verder (pyreneeën) maar door de combinatie van bergen dichtbij en daarnaast het “erfgoed” van de KAtharen waren wij met drie broers wel enorm gebeten door de regio en zijn we er vele jaren terug gegaan.

misschien is dat iets, aan jou om in te schatten of je dochter er voor te vinden is.

wat ik wel wil meegeven als tip is dat je een uitdagend doel moet zoeken om naartoe te gaan. Op die leeftijd is een bepaalde pas of top niet altijd concreet genoeg. een hut, een meer, een watervalletje,… zorgen dat ze weet waar ze naartoe gaat en is ook iets om naar uit te kijken. Lekkere picknick aan het meer, drankje of ijsje in de hut,…

onderweg ook wat entertainen door toffe paadjes te zoeken. Een rotsblok waar op “geklommen” kan worden voor de familiefoto, dammetje bouwen, een aantal verschillende bloemen of insecten spotten, iets vertellen over de natuur of regio waar ze dan zelf naar uit kan kijken of ze het kan spotten… Spelletjes houden hen bezig.

In Oostenrijk (maar wellicht ook nog wel andere regio’s) doen ze wel hun best om kinderen te “lokken” door themapaden met opdrachtjes in te richten. Bergwijzer.nl eens checken, misschien vind je daar wel tips.

misschien staan deze tips ook al in de reacties hierboven, maar tijdens mijn middagpauze vlug even geantwoord zonder de tijd te nemen om de andere reacties te lezen ;-).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.