HOME FORUM Wandelgebieden Hiken vanaf de luchthavens

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik las ergens dat je met een goedkope ryanairvlucht op Skavsta (Stockholm, Zweden) meteen aan de Sormlandsleden kan beginnen. Geweldig vind ik zoiets.

Ik wil nog meer van die tips. Kennen jullie nog wandelingen die in de buurt van een luchthaven van Ryanair (of een andere lowcost) beginnen?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Niemand?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Sven,

Ik heb nog nooit die oefening gemaakt, maar ’t is wel een interessante vraag. Meteen kunnen starten met een trekking is natuurlijk ideaal, maar vrij uitzonderlijk. Ik heb eens gekeken naar die wandelgebieden die niet al te ver van een luchthaven liggen, en die bereikbaar is met Ryanair (niet mijn meest favoriete luchtvaartmaatschappij maar bon…):

Vanuit Brussel: Dublin (Wicklow Mountains), Barcelona (oostkust is erg bergachtig), Venetië (Dolomieten zijn vlakbij).

Vanuit Charleroi: Manchester (Snowdonia), Krakau (Pools Tatras), Santander (Picos de Europa), Madrid (Gredos, Guadarrama), Turijn (Italiaanse Alpen), Pescara (Maiella), Boekarest (Karpaten)…

Enfin, duizend en één mogelijkheden, ik heb ze zeker nog niet allemaal opgesomd.

Groeten,

Debbie

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Hallo Sven,

Zoals Debbie reeds aangaf, een interessante vraag. Ik ben benieuwd naar de inbreng van anderen.

Wandeltochten zonder enig voor-/natransport van de luchthaven vond ik tot nu toe enkel in de Himalaya 🙂

Voor wandeltochten rechtstreeks aanvliegbaar vanuit België ken ik – tot op heden – maar één optie, namelijk diegene die je zelf reeds  aangaf.

Als je bereid bent om maximaal 2x een halve dag aan voor- en natransport erbij te nemen, stijgen de mogelijkheden exponentieel. Ikzelf vermijd sinds de laatste tien jaar Ryanair  als de pest. Een noemenswaardige uitzondering was Mallorca: de GR221 is vlot bereikbaar met OV (overigens spotgoedkoop).
    Iets wat ik ooit overwogen heb, maar uiteindelijk in de koelkast heb gestoken: Marrakesh (RAK). Mits planning en onderhandelingstallent kan je er een rechtstreeks taxi nemen naar de Toubkal regio.

Als Brussels Airlines – die overigens al jaren niet zo veel duurder meer zijn – een optie vormt, kan ik nog toevoegen als mooie bestemmingen:
    – Schotland (via EDI): vanuit Haymarket-station staat men relatief snel in Cairngorms (Blair Aholl of Aviemore) of Ben Alder-regio (Dalwhinnie). Maar er zijn ook andere opties denkbaar.
    – Dovrefjell, Rondane, Trollheimen (via OSL): rechtstreekse treinen vanuit de luchthaven. Trollheimen vereist wel een extra bus (of lange wandeling). Rondane ook een bus of taxi, tenzij Hjerkinn als toegangspunt gebruikt wordt.
    – Pyreneeën (via TLS of Barcelona): rechtstreeks mits AndorraByBus-shuttlebus of – mits overstappen – trein & bus.

Zoals Debbie aangaf: duizend en één mogelijkheden. GVA lijkt mij bvb. ook een interessant ‘uitvalsluchthaven’, doch zelf geen praktijkervaring: Zwitserse Alpen via de trein (mits overstappen), of Chamonix mits een rechtsreekse shuttlebusje, of de GR5 oppikken.

Wim

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

Mercantour: Het meest zuidelijk deel van de GR5 of GR/GR51 (vallée des Merveilles) kan je perfect vanaf Nice starten. Naar Nice kan je goedkoop met Ryanair.

De GR5 komt aan in Nice en de GR52 in Menton.  Vanuit Menton kan je frequent en voor enkele euros terug naar Nice.

Aan de luchthaven passeren verschillende bussen (spotgoedkoop) die de (ruime) regio bedienen. In de zomer is er ook de “randobus” (3 euro per rit).

Er komen daar drie buslijnen dei voor de hiker interessant zijn:

Lijn 730 naar “La Colmaine” waar je kan inpikken op de GR52 (ca 5 dagen naar Menton)

Lijn 740 naar Saint Dalmas de Selvage (of Saint Etienne de Tinée) ca 9 a 10 dagen naar Menton

Lijn 770 naar het Skistation Valberg (andere wandelingen)

In Nice is een Decatlon dus daar kan je terecht voor gasbusjes en spullen die je vergeten bent.

Luc

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

In Antwerpen of Brussel kan je drie keer per week tegen de avond op een Eurolines-bus stappen voor een rechtstreekse rit naar Chamonix. Langs de ene kant een frustrerende rit: er wordt veel en lang gestopt. Langs de andere kant: de volgende ochtend sta je , voor geen geld, redelijk fris in Chamonix zelve.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Vliegen naar malaga waar deze route loopt:   http://www.gransendademalaga.es/en/etapas/  .

Ikzelf ben drie weken geleden die kant op geweest voor een winterse tocht door de Sierra Tejeda naar de Sierra Nevada dus heb kleine stukjes van deze route gelopen/gezien. Hij is nieuw en supergoed gemarkeerd. Is ook in de winter te doen want hij blijft redelijk laag, zomers is het te warm.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.