HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen het tweede grote rugzak topic

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Edward,

mijn huidige rugzak is een zelfbouwmodel gebaseerd op een windrider voor langere tochten maar net zozeer neem ik de rugzak van mijn dochter mee wanneer het over een weekend gaat met wat meer gewicht. Het is een wat ouder aircontact model van deuter dan deze . Anders zou voor dergelijke weekends zelfs een forclaz 40 van quechua volstaan.

Sinds ik nu voornamelijk met shelters (trailstar bv) weg ga, zit deze langs de buitenkant samen met een grondzeiltje. Ik zet eerst de shelter op en gooi de rest wat ik nodig heb op het grondzeil (slaapzak in zijn hoes en die gaat in de ochtend ook weer terug in zijn hoes wanneer ik nog onder het zeil zit). Is het in de ochtend droog weer dan ligt meestal mijn slaapmat op het natte gras en daar stal ik al mijn gerief uit dat terug in de rugzak moet. Regent het of waait het, dan moet het inpakken vanonder het zeil gebeuren. Waar de rugzakfabrikant heeft bedacht dat de slaapzak moet zitten zit mijn voorraad eten. Ik heb wel een apart zakje met eten voor twee dagen dat ik steeds bijvul. De slaapzak zit wat hoger in de stapel. Ik pak wel meer en meer ook gewoon een grote vuilzak mee die ik kan gebruiken om iets droog op te leggen of om gerief in te steken dat ik in de ochtend toch bij de hand moet hebben/denk nodig te hebben. Dan oogt het wat meer opgeruimd, het vullen van die vuilzak moet niet zo nauwkeurig gebeuren als in de rugzak en is mijn gerief en kledij beschermt tegen nog vochtiger worden wanneer de temperatuur begint te zakken.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@ivovm

mijn huidige rugzak is een zelfbouwmodel gebaseerd op een windrider voor langere tochten

wat is het volume en wat is het draagvermogen ?

Edward
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Oke, bedankt voor je uitleg ivo!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Tom,

op een haar na, de afmetingen van een https://www.hyperlitemountaingear.com/4400-windrider.html#product_tabs_specs. Ze geven hem daar een volume van 70L. Qua draagvermogen, dat is een veel te subjectief gegeven. Bij onze laatste pyreneeëntocht van twee weken zat ik, als ik mij niet vergis in de buurt van de 18kg. Zonder noemenswaardige problemen draagbaar en daar kan nog iets bij indien nodig.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Meer moet dat niet zijn.

Alick
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Ik heb een Exped Lightning 45, voordien had ik een ouder model Deuter AirContact.

Ik ben er zeer tevreden van;

• zeer hoog draagcomfort (ik heb een slechte rug en nooit last van met de Exped) met zeer laag eigengewicht (1.1kg ofzo)
    • eenvoudige rugzak zonder toeters-en-bellen, al die zakjes etc gebruikt ik toch niet. Enkel de heupzakjes voor fototoestel en zonnecreme. Waar ik eventueel nood aan heb zit bovenaan de rugzak.
    • volgestouwd binnenin + klimgerei, sneeuwschoenen, etc aan de buitenkant ook iets van rond de 17-18kg denk ik en geen problemen meegehad.
    Edward
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Bedankt voor je tip Alick. Ik ben er nog niet uit welke het gaat worden maar deze is zeker het overwegen waard (waarschijnlijk wel in 60L). Het enige wat me tegenhoudt is iets minder functionaliteit, hoewel jullie dit niet missen. Ik dacht ook aan de arcteryx altra 65 die niet al te zwaar is (2250g) maar waar je iets gemakkelijker aan je gerief kunt. Wel duur natuurlijk.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een belangrijk aandachtspunt bij de superlichtgewicht rugzakken (ik denk aan het vroegere Golite en de Hyperlitemountaingear die reeds vermeld is) zijn de schouderbanden. Mijn ervaring is dat ze bij sommige rugzakken te licht gemaakt zijn waardoor ze, bij het meermaals gebruiken van zwaardere lasten, minder comfortabel worden. Ik heb bij mijn Golite Jam 50 bijvoorbeeld ondervonden dat de schouderbanden in het begin nog breed het gewicht verdeelden maar nu vrij geconcentreerd duwen als een soort touw. Gezien de heupbanden van de Golite Jam ook niet zo stevig zijn, draag je met die rugzak toch een belangrijk deel op je schouders, wordt dat een pak minder aangenaam om dragen bij kampeertochten.

Bij mijn Lightwaverugzak zijn de schouder- en heupbanden veel steviger en heb ik dat probleem niet.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.